Processes of design and revision of university training proposals. Methodological dialogues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/24690090e133

Keywords:

curricular innovation, gestión académica, universidad, autoevaluación

Abstract

In university institutions, inclusion policies aimed at promoting fairer societies put both decision-makers and managers and those involved in teaching at the centre of the issue. A teaching whose center is learning requires theoretical, methodological and ethical sustenance that collaborates with the reflection - both on the curricular text and with the work in the classrooms - and allows designing methodological formats that achieve the desired aspirations (Araujo, 2018). This paper presents two experiences of reviewing training proposals from national universities, UNSAM and UNER. In turn, it performs a reflexive exercise on the working methodology used in the experiences, considering that any process of change, reform or curricular innovation, part of an academic political framework that functions as a computer of meaning and configures the modes and procedures of that process.

Downloads

Metrics

PDF views
147
Dec 22 '23Dec 25 '23Dec 28 '23Dec 31 '23Jan 01 '24Jan 04 '24Jan 07 '24Jan 10 '24Jan 13 '24Jan 16 '24Jan 19 '246.0
|

Author Biographies

Natalia Doulian, Universidad Nacional de San Martín, Argentina

Especialista en Educación con orientación en investigación educativa (UNLa). Profesora y licenciada en Ciencias de la Educación (UNLZ). Doctoranda de Gestión y Políticas de Educación Superior en UNTREF. Es docente investigadora de grado y posgrado en UNLZ y UNSAM. Directora de la Especialización en Gestión y Políticas Universitarias en el Mercosur en UNLZ. Directora General de Formación en la Secretaría General Académica de la UNSAM.

Ana Laura García Presas, Universidad Nacional de Entre Ríos, Argentina

Magister en Estudios Sociales Agrarios (FLACSO). Licenciada en Sociología (UBA). Doctoranda en Ciencias Sociales en UNER. Docente de Grado y posgrado en UNER. Directora General Académica de la  Secretaría Académica de la UNER. Asesora de la Comisión de Asuntos Académicos del Consejo Interuniversitario Nacional.

References

Araujo, S. M. (2009). Las innovaciones curriculares en la universidad. Hipótesis para su implantación y evaluación. APRENDER-Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação, 1(12), 107-130.

Araujo, S. M. (2018). Didáctica y Curriculum. Revisita a algunos textos de Alicia Camilloni. Revista de Educación, 0(14.2), 147-167.

de Alba, A. (1995). Curriculum: Crisis, Mito y Perspectivas. Miño y Dávila editores.

de Oliveira Figueiredo, G. (2015). Investigación Acción Participativa: una alternativa para la epistemología social en Latinoamérica. Revista de Investigación, 39(86), 271-290.

Doulián, N. (2022). Algunos ejes para pensar las modificaciones de los planes de estudio de las carreras de Ingeniería. Universidad Nacional de San Martín.

Stenhouse, L. (1984). Investigación y desarrollo del currículum. Ediciones Morata.

Wigdorovitz de Camilloni, A. (2017). Ensayos: Tendencias y formatos en el currículo universitario. Itinerarios Educativos, (9), 59–87. https://doi.org/10.14409/ie.v0i9.6536

Zabalza Beraza, M. A. (2012). Articulación y rediseño curricular: el eterno desafío institucional. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 10(3), 17-48.

Published

2023-12-22

How to Cite

Doulian, N., & García Presas, A. L. (2023). Processes of design and revision of university training proposals. Methodological dialogues. Trayectorias Universitarias, 9(17), 133. https://doi.org/10.24215/24690090e133