Tax incentive regimes and the impact on Management Control Systems

Authors

  • Sandra del Carmen Canale Facultad de Ciencias Económicas. Universidad Nacional del Litoral. Argentina.
  • Daniela Beatriz Veglia Facultad de Ciencias Económicas. Universidad Nacional del Litoral. Argentina.
  • Melisa Bergese Facultad de Ciencias Económicas. Universidad Nacional del Litoral. Argentina.
  • Julia Edith Cristóbal Facultad de Ciencias Económicas. Universidad Nacional del Litoral. Argentina.

DOI:

https://doi.org/10.24215/26185474e026

Keywords:

tax incentives, tax benefits, management control systems, knowledge economy

Abstract

Production and international trade are being hampered by the emergence of technologies and tools that require a process of continuous innovation to prevent goods and services from losing competitiveness in a dynamic and increasingly demanding global market. This transformation means organizations permanent adaptation, in their relationship with suppliers and consumers, in the technology used and, without any doubt, in their management accounting systems.

This change is so important and transcendent that this topic was incorporated to the political agenda of the major developed countries some years ago, by the application of public policies to promote research, innovation, and new technologies adaptation to this international context.

It is noticed that all countries have some kind of tax policy aimed to encourage Knowledge Economy, since knowledge-based services constitute a moving and intangible sector that can be quickly and easily geographically relocated. Countries seek different incentives to attract and retain them and have active policies regarding tax exemptions, promotion of new ventures and R&D training.

In our country, the Promotion of Knowledge Economy Law was passed, understanding that these companies will be the engine of growth and insertion in the global economy. It defines what knowledge-economy companies are, which tax incentives are contemplated, such as the regime´s access and permanence requirements.

These companies are identified by innovation that should rely on innovative Management Control Systems (MCS) for their generation, development and growth. The objective of this work is to identify and characterize the MCS in organizations under study, so that they are able to provide the information required by the Promotion Regime in a timely and complete way, optimizing administrative time and costs.

Regarding the methodology used, in a first stage a bibliographic analysis was carried out with the aim of defining the information necessary to overcome the audit processes and to define the characteristics that accounting systems should have to achieve the objectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Sandra del Carmen Canale, Facultad de Ciencias Económicas. Universidad Nacional del Litoral. Argentina.

Profesora Asociada a cargo de la asignatura Costos II de la carrera de Contador Público de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional del Litoral (FCE-UNL), Argentina. Magister en Administración de Empresas con mención en Costos y Gestión y Contadora Pública por la FCE-UNL. Directora de la Maestría en Contabilidad y Auditoría de la FCE-UNL. Docente investigadora categorizada. Profesora de posgrado en distintas universidades del país. Presidente del Instituto Argentino de Prof. Univ. de Costos-IAPUCo período 2022-2024.

Daniela Beatriz Veglia, Facultad de Ciencias Económicas. Universidad Nacional del Litoral. Argentina.

Profesora Titular de la asignatura Teoría y Técnica Impositiva I de la carrera de Contador Público y de la asignatura Régimen Tributario de las Organizaciones de la carrera de Licenciatura en Administración de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional del Litoral (FCE-UNL), Argentina. Especialista en Derecho Tributario (FCJS-UNL) y Especialista en Tributación (FCE-UNL) y Contadora Pública por la FCE-UNL. Docente investigadora categorizada. Profesora de posgrado en diferentes carreras de la FCE-UNL.

Melisa Bergese, Facultad de Ciencias Económicas. Universidad Nacional del Litoral. Argentina.

Jefe de Trabajos Prácticos de la asignatura Costos II de la carrera de Contador Público de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional del Litoral (FCE-UNL), Argentina. Especialista en Costos y Gestión Empresarial por la FCEyE-UNR.  Docente investigadora categorizada. Profesora de posgrado en distintas universidades del país. Directora de Gestión y Control de la Universidad Nacional del Litoral.

Julia Edith Cristóbal, Facultad de Ciencias Económicas. Universidad Nacional del Litoral. Argentina.

Profesora Titular de la asignatura Taller de Práctica Integradora I de la carrera de Contador Público de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional del Litoral (Arg.). Máster en Contabilidad, Auditoria y Mercado de Capitales por la Universidad Autónoma de Madrid (Esp.). Docente investigadora categorizada.

References

Canale, S., Bergese, M. y Veglia, D. (2022). Sistemas de control de gestión para empresas de la Economía del Conocimiento. El caso Lipomaize. 45° Congreso del Instituto Argentino de Profesores Universitarios de Costos.

Canale, S., Cristóbal, J. E., Bergese, M. y Veglia, D. (2021). Sistemas integrados de contabilidad de gestión en organizaciones sustentables. Aproximaciones teóricas para su estudio. Actas del 17º Simposio Regional de Investigación Contable Instituto de Investigaciones y Estudios Contables. FCE-UNLP. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/132148

Chenhall, R. H. (2003). Management control systems design within its organizational context: findings from contingency-based research and directions for the future. Accounting, Organizations and Society, 28(2-3), 127-168. https://doi.org/10.1016/S0361-3682(01)00027-7

Chenhall, R. H. y Morris, D. (1986). The impact of Structure, Environment, and Interdependence on the Perceived Usefulness of Management Accounting Systems. The Accounting Review, 61(1), 16-35.

Gaggero, J. y Libman, E. (2007). La inversión y su promoción fiscal (Argentina, 1974-2006) (Documento de Trabajo Nº 15). Centro de Economía y Finanzas para el Desarrollo de la Argentina (CEFINDAR), Buenos Aires.

Goñi Alegre, B. y Madariaga López, I. (2003). Las empresas innovadoras de base tecnológica como fuente de desarrollo económico sostenible. Actas del 5º Congreso de Economía de Navarra.

Herrscher, E. (2002). Contabilidad y Gestión. Macchi.

Ley Nº27.506 modificada por Ley Nº27.570. Régimen de Promoción de la Economía del Conocimiento. Promulgada por el Honorable Congreso de la Nación Argentina el 7 de octubre de 2020.

Moreno Martín, G. M., Orozco, A., Politino, N. S. y Roggerone Saso, N. M. (2012). Incentivos tributarios: situación actual en la República Argentina [Trabajo final de grado, Universidad Nacional de Cuyo]. Biblioteca Digital UNCUYO. https://bdigital.uncu.edu.ar/5243.

Nuñez, E. (1982). Los incentivos fiscales en el derecho tributario argentino. La Ley.

Veglia, D. (2021). Políticas Públicas para favorecer la innovación. Ley de Promoción de la Economía del Conocimiento. 26º Reunión Anual de la Red Pymes Mercosur.

Veglia, D. y Andrés, M.F. (2015). Los incentivos tributarios como motor del crecimiento y sostenimiento de las empresas de base tecnológica. En R. Ascúa, S. Roitter, H. Vigier y M. Rodríguez Miglio (Eds.), XX Reunión Anual Red Pymes Mercosur (pp. 133-153).

Veglia, D., Passamonti, P. y Barón, G. (2021). Incentivos Tributarios. Régimen de Promoción de la Economía del Conocimiento. Análisis e Impacto. CAPIC Review, 19(1), 1-11. https://www.capicreview.com/index.php/capicreview/article/view/145

Published

2023-05-24

How to Cite

Canale, S. del C., Veglia, D. B., Bergese, M., & Cristóbal, J. E. (2023). Tax incentive regimes and the impact on Management Control Systems. Proyecciones, (17), 026. https://doi.org/10.24215/26185474e026

Issue

Section

Ensayos