Study of the communication of sustainability in uruguayan public companies through the social network Twitter

Authors

  • Aiblis Vidal Universidad de la República, Uruguay
  • Carolina Asuaga Universidad de la República, Uruguay
  • Antonio Rey Universidad de la República, Uruguay

DOI:

https://doi.org/10.24215/26185474e033

Keywords:

sustainability, sustainable development, social responsibility, social networks, communication, public companies

Abstract

The communication of sustainability practices is one of the current demands of interest groups to organizations. This research aimed to analyze the sustainability communication in public companies in Uruguay, through the social network Twitter. To do this, the frequency of use of employment of 129 terms related to sustainability was analyzed in a total of 16,988 tweets and retweets corresponding to the 10 public companies with Twitter accounts (representing 71% of the total). It was found that large companies, those that belong to the productive sector and those that do not have competence in their activity, are   communicate mostly their actions of social responsibility, making known mainly general topics related to sustainability.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Aiblis Vidal, Universidad de la República, Uruguay

Licenciada en Contabilidad y Finanzas, Universidad de Las Tunas (ULT), Cuba. Máster en Administración de Negocios, Universidad de Camagüey (UC), Cuba. Profesora Adjunta del Departamento de Contabilidad y Tributaria de la Facultad de Ciencias Económicas y de Administración (FCEA), Universidad de la República (UdelaR), Uruguay.

Carolina Asuaga, Universidad de la República, Uruguay

Contadora Pública, Universidad de la República (UdelaR), Uruguay.  Master on Science (DEA) en Economía Financiera y Contabilidad, Universidad de Castilla y la Mancha, España. Profesora Titular del Departamento de Contabilidad y Tributaria de la Facultad de Ciencias Económicas y de Administración (FCEA) de la Universidad de la República (UdelaR), Uruguay.

Antonio Rey, Universidad de la República, Uruguay

Licenciatura en Estadística, Universidad de la República (UdelaR), Uruguay. Profesor del Departamento de Métodos Cuantitativos de la Facultad de Ciencias Económicas y de Administración (FCEA) de la Universidad de la República (UdelaR), Uruguay.

References

Aldeanueva Fernández, I. y Arrabal Sánchez, G. (2018). La comunicación y medición de la Responsabilidad Social Universitaria: redes sociales y propuesta de indicadores. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(1), 121-136. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.12.626

Araujo, T. y Kollat, J. (2018). Communicating effectively about CSR on Twitter: The power of engaging strategies and storytelling elements. Internet Research, 28(2), 419-428. https://doi.org/10.1108/IntR-04-2017-0172

Arévalo, R. (2014). Comunicación aplicada a la Responsabilidad Social Empresarial desde las relaciones públicas. Razón y Palabra, (87), 9-20.

Arévalo-Martínez, R. y Ortiz-Rodríguez, H. (2019). Comunicación organizacional web de la ética en las organizaciones del tercer sector. El profesional de la información, 28(5), e280522. https://doi.org/10.3145/epi.2019.sep.22

Banco de Desarrollo de América Latina. (2012). Gobierno Corporativo en América Latina. Importancia para las Empresas de Propiedad Estatal. Corporación Andina de Fomento.

Cámara González de Matauco, S. (2018). La era digital, la nueva era de la sostenibilidad. Estudio del liderazgo en comunicación digital de la responsabilidad social corporativa [Trabajo Final de Grado, Universitat Oberta de Catalunya]. https://openaccess.uoc.edu/handle/10609/82285

Camargo Castro, D. (2022). Radio, televisión y plataformas digitales un compromiso con la responsabilidad social. Análisis sistemático de literatura. Universidad Cooperativa de Colombia. https://hdl.handle.net/20.500.12494/45562

Canyelles, J. (2011). Responsabilidad social de las administraciones públicas. Revista de Contabilidad y Dirección, 13, 77-103.

Capriotti, P. y Zeler, I. (2020). Comunicación de la responsabilidad social empresarial de las empresas de América Latina en Facebook: estudio comparativo con las empresas globales. Palabra Clave, 23(2), e2327. https://doi.org/10.5294/pacla.2020.23.2.7

Carrillo-Punina, Á. y Galarza Torres, S. (2022). Reportes de sostenibilidad de organizaciones sudamericanas. Ciencias Administrativas, (20), 103. https://dx.doi.org/https://doi.org/10.24215/23143738e103

Carroll, A. (2021). Corporate Social Responsibility: Perspectives on the CSR Construct’s Development and Future. Business & Society, 60(6), 1258-1278. https://doi.org/10.1177/00076503211001765

Chacón, J. y Rugel, S. (2018). Responsabilidad social corporativa y su impacto positivo en la empresa y la sociedad. Revista Espacios, 39(41), 20-29.

Chavez, D. y Torres, S. (Eds.). (2013). La reinvención del Estado. Empresas públicas y desarrollo en Uruguay, América Latina y el mundo. Transnational Institute.

Chumaceiro, A. y Hernández, J. (2016). Países generadores de políticas públicas para el fomento de la cultura empresarial dirigida hacia la responsabilidad social. TELOS. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 18(1), 104-119. https://doi.org/10.36390/telos181.07

Cuervo Carabel, T., Arce García, S. y Orviz Martínez, N. (2019). The Communication of Corporate Social Responsibility on Twitter. UCJC Business and Society Review, 16(3), 72-107.

Cuevas, R. y Rodríguez, R. (2017). Responsabilidad social y ética profesional en la gestión de la administración pública y empresarial. Pensamiento y Gestión, (42), 1-25.

El Futuro Nos Convoca. (2017). Qué son los ODS. http://www.ods.gub.uy/index.php/quesonlosods

Escamilla, S., Plaza, P. y Flores, S. (2016). Análisis de la divulgación de la información sobre la responsabilidad social corporativa en las empresas de transporte público urbano en España. Revista de Contabilidad, 19(2), 195-203. https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2015.05.002

García-Marzá, D. (2017). From ethical codes to ethical auditing: An ethical infrastructure for social responsibility communication. El Profesional de la Información, 26(2), 268-276. https://doi.org/10.3145/epi.2017.mar.13

Guillory, E. y Shyam, S. (2014). How does web site interactivity affect our perceptions of an organization? Journal of Public Relations Research, 26(1), 45-59. https://doi.org/10.1080/1062726X.2013.795866

Inglada, E. y Sastre, J. (2016). Reflexiones sobre responsabilidad social empresarial, responsabilidad pública y la sostenibilidad medioambiental. Revista Galega de Economía, 25(3), 5-15. http://dx.doi.org/10.15304/rge.25.3.3795

Korin, M. (2011). Los medios de comunicación. En A. Vives y E. Peinado-Vara (Eds.), La responsabilidad social de la empresa en América Latina (pp. 185-202). Fondo Multilateral de Inversiones, Banco Interamericano de Desarrollo.

Lafuente, A., Viñuales, V., Pueyo, R. y Llaría, J. (2003). Responsabilidad Social Corporativa y Políticas Públicas (Documento de Trabajo Nº 3). Fundación Alternativa.

Leguizamón, F. (2011). La responsabilidad empresarial en la empresa pública. En A. Vives y E. Peinado (Eds.), La responsabilidad social de la empresa en América Latina (pp. 367-383). Fondo Multilateral de Inversiones, Banco Interamericano de Desarrollo.

Lozano Díaz, A. (2012). Información y Comunicación de la RSC. Questiones Publicitarias, 1(17), 188-192. https://doi.org/10.5565/rev/qp.64

Magallón, M. y Ramos, J. (2017). Organización y sociedad: El gran binomio para la Responsabilidad Social. En D. Herrera González, G. Ramírez Martínez, J. Rosas Castro, M. B. Santa Ana Escobar y E. Morales Franco (Coords.), La responsabilidad social de las organizaciones (Colección Diversidad y Complejidad Organizacional en América Latina. Perspectivas de Análisis, pp. 275-307). Universidad de Guanajuato, Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Iztapalapa, Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Azcapotzalco, Red Mexicana de Investigadores en Estudios Organizacionales, A.C.

Martínez, E. y Raya, P. (2015). La Responsabilidad Social Corporativa de Campofrío a través de su perfil de Twitter. Prisma Social, (14), 274-301. http://hdl.handle.net/10481/54172

Melle, M. (2007). La responsabilidad social dentro del sector público. Ekonomiaz, (65), 84-107.

Monfort, A. y Mas Iglesias, J. M. (2021). Barreras y oportunidades para la comunicación de la responsabilidad social en redes sociales. Comunicación y Hombre, (17), 350-358. https://doi.org/10.32466/eufv-cyh.2021.17.645.349-361

Monfort, A., Villagra, N. y López-Vázquez, B. (2019). Exploring stakeholders dialogue and corporate social responsibility (CSR) on Twitter. El Profesional de la Información, 28(5), 2-11. https://doi.org/10.3145/epi.2019.sep.13

Observatorio de Responsabilidad Social Corporativa. (2010). Valoración de la responsabilidad social de las empresas españolas en América Latina [Informe completo]. https://observatoriorsc.org/valoracion-de-la-responsabilidad-social-de-las-empresas-espanolas-en-america-latina/

Observatorio de Responsabilidad Social Corporativa. (2014). Las políticas públicas en torno a la Responsabilidad Social Corporativa. https://repositorio.upn.edu.pe/handle/11537/31849

Oficina de Planeamiento y Presupuesto, República Oriental del Uruguay. (s.f.a). Vínculos entre ODS y Áreas Programáticas 2020-2024. Portal de Transparencia Presupuestaria. https://transparenciapresupuestaria.opp.gub.uy/inicio/objetivos-de-desarrollo-sostenible/vinculos-entre-ods-y-areas-programaticas-2020-2024

Oficina de Planeamiento y Presupuesto, República Oriental del Uruguay. (s.f.b). Empresas Públicas. Portal de Transparencia Presupuestaria. https://transparenciapresupuestaria.opp.gub.uy/inicio/empresas-publicas

Orjuela, S. (2011). La comunicación en la gestión de la Responsabilidad Social Empresarial. Correspondencias & Análisis, (1), 137-156. http://dx.doi.org/10.24265/cian.2011.n1.09

Orozco, L. y Arboleda, W. (2018). Desarrollo sostenible y responsabilidad social empresarial (RS): un panorama integrador desde lo ambiental, social, tecnológico y económico. Unaciencia, 11(20), 22-26. https://dx.doi.org/10.35997/runacv11n20a4

Orozco Toro, J. y Ferré, C. (2013). La comunicación estratégica de la Responsabilidad Social Corporativa. Razón y Palabra, 17(83), 242-258.

Palacios, D., Ponce, J., Villamrin, W. y Palma, A. (2020). Las redes sociales y su influencia como estrategia de marketing en las PYMES de Manabí – Ecuador. Revista Observatorio de la Economía Latinoamericana, 9-11. https://www.eumed.net/rev/oel/2020/04/redes-sociales-marketing.html

Pineda-Martínez, P. y Ruiz-Mora, I. (2019). Comunicación interna y narrativas transmedia, nuevas estrategias para la empresa responsable. Estudio de caso de Telefónica. El Profesional de la Información, 28(5), e280524. https://doi.org/10.3145/epi.2019.sep.24

Porter, M. y Kramer, M. (2006). Estrategia y sociedad: el vínculo entre ventaja competitiva y responsabilidad social corporativa. Harvard Business Review (Edición América Latina), 84(12), 42-56.

Presidencia de la República Oriental del Uruguay. (2019). Informe Nacional Voluntario Uruguay 2019.

Presidencia de la República Oriental del Uruguay. (2021). Informe Nacional Voluntario Uruguay 2021.

Ramírez-Lozano, J. (2015). La responsabilidad social empresarial: del cumplimiento de la ley a la construcción de un modelo de gestión y una filosofía empresarial y organizacional. Ius et Praxis, 46, 129-150. https://doi.org/10.26439/iusetpraxis2015.n046.668

Ramos, J. y Vidal, A. (2021). Understanding sustainable entrepreneurship in the fourth sector through integrated balances: The case of Uruguay. En M. I. Sánchez, L. Carvalho, C. Rego, M. R. Lucas y A. Noronha (Eds.), Entrepreneurship in the fourth sector. Studies on Entrepreneurship, Structural Change and Industrial Dynamics (pp. 287–307). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-68390-0_14

Resolución Ministerial Nº 272/2021 [Ministerio de Ambiente, Poder Ejecutivo de Uruguay]. Reducción de generación de residuos plásticos. 28 de abril de 2021.

Ros, V. y Castelló, A. (2012). La comunicación de la responsabilidad en los medios sociales. Revista Latina de Comunicación Social, (67), 47–67. https://doi.org/10.4185/RLCS-067-947-047-067

Rosário, A., Raimundo, R. y Cruz, S. (2022). Sustainable entrepreneurship: A literature review. Sustainability, 14(9), 5556. https://doi.org/10.3390/su14095556

Salazar, E. y Gutierrez, B. (2018). La divulgación de las prácticas de responsabilidad social empresarial y el desempeño financiero de las empresas colombianas. Revista Espacios, 39(50), 15. https://www.revistaespacios.com/a18v39n50/18395015.html

Sistema de las Naciones Unidas en Uruguay. (2020). Marco de Cooperación de las Naciones Unidas para el Desarrollo Sostenible en Uruguay 2021-2025. https://www.gub.uy/agencia-uruguaya-cooperacion-internacional/politicas-y-gestion/convenios/marco-estrategico-cooperacion-naciones-unidas-uruguay-2021-2025

Suárez-Rico, Y., Gómez-Villegas, M. y García-Benau, M. (2021). La utilidad de los informes de sostenibilidad en entidades públicas y privadas en Colombia: la percepción de los stakeholders. Contaduría Universidad de Antioquia, (79), 103-136. https://doi.org/10.17533/udea.rc.n79a05

Vallaeys, F. (11 de octubre de 2006). La Responsabilidad Social de las organizaciones. Blog Ética y RSU. http://blog.pucp.edu.pe/blog/eticarsu/2006/10/11/la-responsabilidad-social-de-las-organizaciones/

Vallaeys, F., de la Cruz, C. y Sasia, P. (2009). Responsabilidad social universitaria: manual de primeros pasos. Banco Interamericano de Desarrollo.

Vidal, A. y Asuaga, C. (2021). Gestión ambiental en las organizaciones: una revisión de la literatura. Revista del Instituto Internacional de Costos, (18), 84-12.

Vidal, A., Asuaga, C. y Budiño, G. (2021). Responsabilidad Social Universitaria: El caso de la Universidad de la República. Un análisis de su comunicación por medio de redes sociales, con énfasis en Twitter. Revista En-Contexto, 9(15), 169-184, https://doi.org/10.53995/23463279.1062

Vidal, A., Ramos, J. y Asuaga, C. (2019). Análisis comparativo de los reportes de sostenibilidad de las empresas públicas uruguayas. Proyecciones, (13), 003. https://doi.org/10.24215/26185474e003

Vives, A. y Peinado-Vara, E. (2011). Promoción y adopción de prácticas responsables. En A. Vives y E. Peinado-Vara (Eds.), La responsabilidad social de la empresa en América Latina (pp. 451-464). Fondo Multilateral de Inversiones. Banco Interamericano de Desarrollo.

Zeler, I., Oliveira, A. y Triano Morales, R. (2022). Responsabilidad Social Corporativa y crisis sanitaria de la Covid-19: la comunicación de las empresas energéticas españolas en Twitter Corporate. Revista de Comunicación, 21(1), 451-468. https://dx.doi.org/10.26441/rc21.1-2022-a23

Published

2024-11-01

How to Cite

Vidal, A., Asuaga, C., & Rey, A. (2024). Study of the communication of sustainability in uruguayan public companies through the social network Twitter. Proyecciones, (19), 033. https://doi.org/10.24215/26185474e033

Issue

Section

Artículos de Investigación