A Historicization of Physical and BiologicalAnthropology and/or Bioanthropology atthe Faculty of Philosophy and Humanitiesand the Faculty of Exact, Physical and NaturalSciences of the National Universityof Córdoba, 1950-2000 (Argentina)
DOI:
https://doi.org/10.24215/18536387e107Keywords:
Alberto Marcellino, network of relationships, distinctive styleAbstract
We have historicized Physical and Biological Anthropology, and Bioanthropology at the Faculties of Philosophy and Humanities (FFyH) and of Exact, Physical and Natural Sciences (FCEFyN) of the National University of Córdoba (UNC). This subdiscipline began at the Institute of Anthropology of the FFyH in 1965, and later branched off into the FCEFyN in 1967. Both spaces were led by Alberto Marcellino (1938-2021).
In the 1950s and 1960s, Córdoba held a central place in the field of anthropological studies, with the UNC organizing and hosting academic meetings. In addition, research projects were carried out in Córdoba and Catamarca, mainly, but also in Santiago del Estero, Tucumán and Salta, promoting the studies of Cultural Anthropology, Folklore, Archaeology and Physical Anthropology.
Through the stories of their main figures, we show that, although smaller in number compared to archaeologists and cultural anthropologists, those who devoted themselves to physical, biological and/or bioanthropology during the second half of the 20th century, were part of the development of Anthropology, generating innovative lines of research and training researchers who would later join other national universities of the province and the country. Through a mapping of interinstitutional and interpersonal relationships, we reconstruct Marcellino's trajectory, and that of those trained by him in classrooms and laboratories.
Downloads
References
Bonnin, M. (2007). La trama de las funciones museológicas en la gestión de las colecciones: el caso del Museo de Antropología (Universidad Nacional de Córdoba, Argentina) [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de costa Rica]. http://suquia.ffyh.unc.edu.ar/handle/suquia/4439
Bonnin, M. y Quiroga, D. (2007). Conservación de colecciones bioantropológicas en el Museo de Antropología, En Universidad Nacional de Jujuy (Ed.), Libro de resúmenes XVI Congreso Nacional de Arqueología Argentina (Tomo II, pp. 681). Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Jujuy.
Carnese, F. (2005). Enseñanza e investigación bioantropológica en la Argentina. Revista Argentina de Antropología Biológica, 7(1), 77. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/5852
Carnese, F., Cocilovo, A. y Goichoechea, S. (1991). Historia y situación actual de la Antropología Biológica en la Argentina. RUNA, Archivo para las Ciencias del Hombre, 20, 35-67.
Carnese, F. R. y Pucciarelli, H. M. (2007). Investigaciones antropobiológicas en Argentina, desde la década de 1930 hasta la actualidad. Relaciones de la Sociedad Argentina de Antropología, XXXII, 243-280. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/21040
Cesani Rossi, M. F., Sardi, M., Colantonio, S. E. y Avena, S. (2013). Líneas de investigación actuales de la antropología biológica argentina. Revista Argentina de Antropología Biológica, 16(1), 31–37. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/34452
Colantonio, S. (2016). Premio Konex [video]. Universidad Nacional de Córdoba. Recuperado el 30 de octubre de 2024 de https://www.youtube.com/watch?v=_LmZW--WVSE
Fernández, J. (1988-1990). La cueva de Haichol. Arqueología de los pinares cordilleranos del Neuquén. Anales de Arqueología y Etnología 1988-1990, 1(43-45).
Ferreyra, C. (2006). Museo, ciencia y sociedad en la Córdoba moderna. El Museo Histórico Provincial y el Museo de Antropología: pensamiento y práctica. Universidad Nacional de Córdoba.
García, A. y Menéndez, L. (2023). Hacia una mayor circulación de los contenidos de la antropología biológica latinoamericana. Revista Argentina de Antropología Biológica, 25(1), 1-4. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/147960
González, A. R. (2000). Tiestos dispersos: voluntad y azar en la vida de un arqueólogo. Emecé Editores.
Guber, R. (2006). Linajes ocultos en los orígenes de la antropología social de Buenos Aires. Avá, 8, 1-35.
Guber, R. (2009). Política nacional, institucionalidad estatal y hegemonía socio-antropológica en las periodizaciones de la antropología argentina. Instituto de Desarrollo Económico y Social.
Guber, R. (2011). La etnografía. Método, campo y reflexividad. Siglo XXI Editores.
Guber, R. y Ferrero, L. (Eds.). (2020). Antropologías hechas en la Argentina. Volumen I. Asociación Latinoamericana de Antropología.
Guichón, R. (2017). El rompecabezas cambiado: un recorrido por la salud entramada en el extremo austral de América (fines del siglo XIX-comienzos del XX). Revista de Estudios Marítimos y Sociales, 11, 177-203.
Heredia, B. (2005). Ethos y Habitus en Antropología. Reflexiones a partir de una trayectoria. Avá, 6, 1-15.
Heredia, F. (2016). De establecidos -en tránsito- y conversos: la Maestría en Antropología en la Universidad Nacional de Córdoba. Estudios en Antropología Social Nueva Serie, 1(2), 21-26.
Krotz, E. (1993). La producción de la antropología en el Sur: características, perspectivas, interrogantes. Alteridades, 3(6), 5-11.
Marcellino, A. J., Berberián, E. E. y Pérez, J. A. (1967). El yacimiento arqueológico de los Molinos (Dpto. Calamuchita – Córdoba). Publicaciones del Instituto de Antropología, XXVI.
Marcellino, A. y Colantonio, S. (2005). Situación de la enseñanza de bioantropología en la Universidad Nacional de Córdoba. Revista Argentina de Antropología Biológica, 7(1), 79. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/5854
Mejías Guiza, A. y Vásquez Castro, J. (2019). La Red de Antropologías del Sur como una propuesta de praxis integracionista. Acercamiento reflexivo-teórico. InSURGentes. Revista para las Antropologías del Sur, 1(1), 127-146.
Museo de Antropologías. (1967). Sección Antropología Física del Instituto. Archivo Museo de Antropologías, Córdoba, Argentina.
Museo de Antropologías. (1968). Informe sobre las actividades cumplidas por la sección Antropología Física durante el segundo Semestre. Archivo Museo de Antropologías, Córdoba, Argentina.
Núñez Regueiro, V. A. (1998). Arqueología, historia y antropología de los sitios de Alamito. Ediciones INTERDEA.
Restrepo, E. (2018). El espectro boasiano de las “cuatro ramas”: la arqueología y el sentido común disciplinario en Colombia. En P. Gatti y L. de Souza (Eds.), Diálogos con la antropología latinoamericana (pp. 109-130). ALA.
Sans, M. (2019). Obituario: Dr. Francisco Mauro Salzano, 1928-2018. Revista Argentina de Antropología Biológica, 21(1), 1-2. https://doi.org/10.17139/raab.2019.0021.01.01
Sardi, M. (2016). Los museos antropológicos y la mirada del cacique de una comunidad ranquel. Revista Ciencia Hoy, 26(152), 32-35.
Stolcke, V. (2008) De padres, filiaciones y malas memorias. ¿Qué historia de qué antropología? Revista Pós Ciências Sociais, 5(9/10), 11-62.
Varela, H. y Guichón, R. (2022). José Alberto Cocilovo (1944-1922). Revista Argentina de Antropología Biológica, 24(2), 055.
Zabala, M. (2010). Etnografía argentina: la cátedra libre de Monseñor Pablo Cabrera (1925). Revista del Museo de Antropología, 3(1), 205-210. https://doi.org/10.31048/1852.4826.v3.n1.5462
Zabala, M. (2016). “Tiestos dispersos” Una etnografía sobre arqueólogos y antropólogos en Córdoba en la década de 1960 [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Córdoba]. http://suquia.ffyh.unc.edu.ar/handle/suquia/4457
Zabala, M. y Stagnaro, M. (2023). Antropologías en la Universidad Nacional de Córdoba: ¿estilo propio? Una aproximación a su historización en producciones recientes (2001-2021). Boletín de Antropología, 38(66), 88-110. https://doi.org/10.17533/udea.boan.v38n66a6
Zabala, M., Rodriguez Oviedo, M. y Heredia. F. (20 de marzo de 2024). Antropologías incómodas. Controversias institucionales, disciplinares y humanas. IDACOR. https://idacor.conicet.gov.ar/antropologias-incomodas/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mariela Eleonora Zabala, Marianela StagnaroThe RAAB is a diamond-type open access journal. There are no charges for reading, sending or processing the work. Likewise, authors maintain copyright on their works as well as publication rights without restrictions.
















