Neither invisible nor hyper-visible. Notes for thinking about women's agency as a historical problem
DOI:
https://doi.org/10.24215/2422572Xe146Keywords:
decoloniality, feminist epistemology, gender, history of psychologyAbstract
The article presents theoretical considerations about the potential use of a set of inputs from decolonial feminismos and(s) epistemology(s) feminist(s). Its objective is to analyze the contributions of these conceptual frameworks for thinking about the agency of women in the history of psychology. The tensions produced by the adoption of this analytical perspective are shown, taking as an example the participation of women in the history of psychology applied to work in Argentina. The conclusions emphasize the nuances in the analysis of said participation and agency. From an intersectional perspective that transcends invisibility and hypervisibility operations, the heterogeneity of women's experiences linked to psychological praxis is brought to the fore.
Downloads
Metrics
References
Anderson, E. (2004). Uses of value judgements in feminist social sciencie: A case study of research on divorce. Hypatia, 19(1), 1-24. https://doi.org/10.1111/j.1527-2001.2004.tb01266.x
Béria, J. y Polanco, F. (2018). El mundo laboral femenino y la psicología: de la orientación vocacional a la asignación de trabajo de niñas y jóvenes institucionalizadas. Interacciones, 4(2), 93-104. https://doi.org/10.24016/2018.v4n2.96
Blazquez Graf, N. (2012). Epistemología feminista, temas centrales. En N. Blazquez Graf, F. Flores Palacios y M. Ríos Everardo (Coord.), Investigación feminista: epistemología, metodología y representaciones sociales (pp. 21-38). UNAM.
Campagnoli, M. (2018). Epistemologías críticas feministas: aproximaciones actuales. Descentrada, 2(2), e047.
Carneiro, S. (2001). Ennegrecer al feminismo. La situación de la mujer negra en América Latina desde una perspectiva de género. Revista Venezolana de Estudios de la Mujer, 12, 28.
Castro-Gómez, S. (2000). Ciencias sociales, violencia epistémica y el problema de la invención del otro. En E. Lander (Comp.), La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas (pp. 88-98). CLACSO.
Ciriza, A. (2015). Construir genealogías feministas desde el sur: encrucijadas y tensiones. Millcayac - Revista Digital de Ciencias Sociales, 2(3), 83–104.
Fricker, M. (2007). Epistemic injustice: Power and the ethics of knowing. Oxford University Press.
Fricker, M. (2017). Evolving concepts of epistemic injustice. En I. J. Kidd, J. Medina y G. Pohlhaus (Eds.), The Routledge handbook of epistemic injustice (pp. 53- 60). Routledge.
Furumoto, L. (1987). On the margins: Women and the professionalization of psychology in the United States, 1890-1940. In M. G. Ash y W. R. Woodward (Eds.), Psychology in twentieth-century thought and society (pp. 93–113). Cambridge University Press.
García, L. (2018). On scientific knowledge and its circulation: Reception aesthetics and standpoint theory as resources for a historical epistemology. Pulse: A Journal for History, Philosophy & Sociology of Science, 5, 27-45.
Haraway, D. (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Ediciones Cátedra.
Harding, S. (1986). The science question in feminism. Cornell University Press.
Harding, S. (2004). Rethinking standpoint epistemology: What is ‘strong objectivity’? En S. Harding (Ed.), The feminist standpoint theory reader. Intellectual and political controversies (pp. 127- 140). Routledge.
Harding, S. (2012). ¿Una filosofía de la ciencia socialmente relevante? Argumentos en torno a la controversia sobre el punto de vista feminista. En N. Blazquez Graf, F. Flores Palacios y M. Ríos Everardo (Coord.), Investigación feminista: epistemología, metodología y representaciones sociales (pp. 39-66).UNAM.
Hill Collins, P. (2017). Intersectionality and epistemic injustice. En I. J. Kidd, J. Medina y G. Pohlhaus (Eds.), Routledge handbook of epistemic injustice (pp. 81-97). Routledge.
Instituto de Psicotécnica y Orientación Profesional (1928). Guía de estudios superiores en la República Argentina. II Edición ampliada y revisada. Ministerio de Justicia e Instrucción Pública.
Kidd, I.J., Medina, J. y Pohlhaus Jr, G. (Eds.) (2017). Routledge handbook of epistemic injustice. Routledge.
Kinkaid, H., Dupré, J. y Wylie, A. (2007). Value-free science? Ideals and illusions. Oxford University Press.
Lerner, G. (1975). Placing women in history: Definitions and challenges. Feminist Studies, 3(1/2), 5-14.
Lescano, A. (2019a). La psicología aplicada al trabajo y el trabajo de las mujeres: la sección de orientación profesional en el Museo Social Argentino (1931- 1947). Actas del Encuentro Argentino de Historia de la Psiquiatría, la Psicología y el Psicoanálisis, 20, 68-75. Universidad Nacional de San Luis.
Lescano, A. (2019b). Representaciones sobre el trabajo de las mujeres en el Boletín del Museo Social Argentino (1930- 1946). En L. Vázquez Lorda (Comp.), Actas de las XIV Jornadas Nacionales de Historia de las Mujeres y IX Congreso Iberoamericano de Estudios de Género (pp. 3010- 3023). Universidad Nacional de Mar del Plata.
Lescano, A. (2020). Consejeras en orientación profesional: trayectorias femeninas en una iniciativa de profesionalización temprana de la psicología aplicada en Argentina. Actas del XXI Encuentro Argentino de Historia de la Psiquiatría, la Psicología y el Psicoanálisis. Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Tucumán.
Lugones, M. (2011). Hacia un feminismo descolonial. La Manzana de la Discordia, 6(2), 105-119.
Maldonado-Torres, N. (2007). Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. En S. Castro-Gómez y R. Grosfoguel (Eds.), El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp.127-167). Siglo del Hombre Editores.
Mohanty, C. T. (1983/2008). Bajo los ojos de occidente. En L. Suárez Navaz y R.A. Hernández (Eds.), Descolonizando el feminismo: teorías y prácticas desde los márgenes (pp. 112-162). Editorial Cátedra.
Oyěwùmí, O. (1997/2017). La invención de las mujeres. Una perspectiva africana sobre los discursos occidentales de género. En la Frontera.
Pohlhaus, Jr. (2017). Varieties of epistemic injustice. En I.J. Kidd, J. Medina y G. Pohlhaus, (Eds.), Routledge handbook of epistemic injustice (pp. 13- 27). Routledge.
Potter, E. (2006). Feminism and philosophy of science. An introduction. Routledge.
Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder y clasificación social. Journal of World-Systems Research, 6(2), 342-386. https://doi.org/10.5195/jwsr.2000.228
Rodkey, K.L. y Rodkey, E.N. (2020). Family, friends, and faith-communities: Intellectual community and the benefits of unofficial networks for marginalized scientists. History of Psychology, 23(4), 289-311. https://dx.doi.org/10.1037/hop0000172
Rossiter, M. (1997). Wich women? Wich science? Osiris, 12, 169-185.
Rutherford, A. (2019). Gender. En R. Sternberg y W. Pickren (Eds.), The Cambridge handbook of the intellectual history of psychology (pp. 345-370). Cambridge University Press.
Scarborough, E. y Furumoto, L. (1987). Untold lives: The first generation of American women psychologists. Columbia University Press.
Segato, R. (2011). Género y colonialidad: en busca de claves de lectura y de un vocabulario estratégico descolonial. En K. Bidesaca y V. Vázquez Laba (Comps.), Feminismos y poscolonialidad. Descolonizando el feminismo desde y en América Latina (pp.17-48). Godot.
Segato, R. (2013). La crítica de la colonialidad en ocho ensayos y una antropología por demanda. Prometeo libros.
Shields, S. (1975). Functionalism, Darwinism, and the psychology of women. American Psychologist, 30(7), 739–754. https://doi.org/10.1037/h0076948
Silva, D. M. (1951). Monografías profesionales. Revista de Educación, 1, 79- 88.
Spivak, G. C. (1988/2003). ¿Puede hablar el subalterno? Revista Colombiana de Antropología, 39, 297-364.
Talak, A.M. (2014). Los valores en las explicaciones en psicología. En A.M. Talak (Coord.), Las explicaciones en psicología (pp. 147-166). Prometeo.
Talak, A.M. (2019). La historia de la psicología desde las controversias teórico-políticas. Aportes del concepto de injusticia epistémica. Anuario Temas en Psicología, 5, 358-365.
Teo, T. (2012). Philosophical concerns in critical psychology. En D. Fox, I. Prilleltensky y S. Austin (Eds.), Critical psychology. An introduction (2da Ed.) (pp. 36- 53). Sage.
Tuana, N. (2017). Feminist epistemology. En I.J. Kidd, J. Medina y G. Pohlhaus Jr. (Eds.), Routledge handbook of epistemic injustice (pp.125-138). Routledge.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Aimé Lescano
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain the copyright and assign the right of first publication to the journal, with the work registered under a Creative Commons attribution license (CC-BY), which allows third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this magazine.
- Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this magazine.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g., on institutional or personal webpages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and greater and faster dissemination of published work (see The Effect of Open Access ).