Mimetic behavior and construction of meaning. Aerial execution as outsourcing of cognition

Authors

  • Mónica Valles Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical (LEEM), FBA - UNLP
  • Isabel Cecilia Martínez Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical (LEEM), FBA - UNLP

DOI:

https://doi.org/10.24215/2422572Xe015

Keywords:

mimetic behavior, construction of meaning, aerial performance, externalization

Abstract

Arnie Cox’s mimetic hypothesis holds that we understand musical sounds by comparing them with those we make, and that this process involves a tacit imitation of an earlier sound production experience. Among non-musicians, a common form of mimetic behavior is aerial execution: the recreation ‘in the air’ of bodily actions of instrumental performance. Under the assumption that the behavior reveals aspects of the images associated with the musical experience, an experiment was proposed with 36 music students, which involved aerial execution during the audition of a musical fragment, to observe characteristics of the mimetic behavior of the participants. and analyze their relationships with other modalities of experience. Three modalities of mimetic behavior were isolated and analyzed to what extent and how the features of the experience communicated by mimesis were transferred to a transcript and a sung version of the fragment.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Mónica Valles, Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical (LEEM), FBA - UNLP

Profesora Universitaria de Educación Musical, egresada de la Facultad de Bellas Artes de la Universidad Nacional de La Plata. Profesora Adjunta de las cátedras Audioperceptiva 1 y 2 de dicha unidad académica. Docente investigadora categoría III en el Programa de Incentivos a los Docentes Investigadores (Ministerio de Educación de la Nación - Argentina. Co-directora de diversos equipos de investigación; actualmente del proyecto Música, Cognición y Experiencia: Modos de Elaboración del Sentido en Contextos Sociales de Práctica Musical, dirigido por la Dra. Isabel C. Martínez, acreditado por la UNLP. Miembro del Comité Asesor del Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical (LEEM) de la Facultad de Bellas Artes de la UNLP. Secretaria de la Sociedad Argentina para las Ciencias Cognitivas de la Música (SACCoM) entre 2002 y 2016 y actualmente, miembro de la Comisión Directiva de dicha Sociedad. Integrante de la Comisión Asesora Técnica por el área de Sociales de la  Universidad Nacional de La Plata para la evaluación de subsidios y becas. Miembro del Comité Científico de diversos eventos de investigación y del comité editorial de publicaciones científicas. Autora de capítulos de libros y artículos en revistas de la especialidad. Ha realizado numerosas presentaciones en eventos científicos Nacionales e Internacionales. 

Isabel Cecilia Martínez, Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical (LEEM), FBA - UNLP

Isabel Cecilia Martínez es Dra. en Psicología de la Música por la Universidad de Roehampton Surrey, Reino Unido, Licenciada y Profesora en Educación musical (Fba-UNLP) y pianista. Es Profesora Titular de Metodología de las Asignaturas Profesionales y Audioperceptiva 1 y 2 en la Facultad de Bellas Artes de la UNLP. Es Directora del LEEM (Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical-FBA-UNLP). Dirige investigadores, becarios y tesistas en cognición musical corporeizada en el marco de los proyectos Música, Cognición y Experiencia: Modos de Elaboración del Sentido en Contextos Sociales de Práctica Musical (2018-2021) de la Universidad Nacional de La Plata y PICT 2013-0368 (ANPyCT). Ex Presidente de SACCoM. Investiga aspectos de la cognición musical corporeizada y el pensamiento imaginativo en música, la recepción y la ejecución musical. Ha publicado y difundido su investigación en el ámbito nacional e internacional.

References

Alessandroni, N. y Martínez, I. C. (2015). La comprensión de metáforas multimodales no mediadas lingüísticamente: Efectos acústicos sobre la ejecución vocal. En I. C. Martínez, A. Pereira Ghiena, M. Valles y M. Tanco (Eds.), La experiencia musical: cuerpo, tiempo y sonido en el escenario de nuestra mente (pp. 17-22). Buenos Aires: SACCoM.

Barsalou, L. (2003). Situated simulation in the human conceptual system. Language and Cognitive Processes, 18(5-6), 513-562. https://doi.org/10.1080/01690960344000026

Bharucha, J. (1999). Neural nets, temporal composites, and tonality. En D. Deutch (Ed.), The psychology of music (pp. 413-440). New York: Academic Press.

Clark, A. y Chalmers, D. (1998). The extended mind. Analysis, 58(1), 7-19. https://doi.org/10.1111/1467-8284.00096

Cox, A. (2001). The mimetic hypothesis and embodied musical meaning. Musicae Scientiae, 5(2), 195-212. https://doi.org/10.1177/102986490100500204

Cox, A. (2006). Hearing, feeling, grasping gestures. En A. Gritten y E. King (Eds.), Music and gesture (pp. 71-86). Hampshire: Ashgate Publishing, Ltd.

Cox, A. (2011). Embodying music: Principles of the mimetic hypothesis. Music Theory Online, 17(2), 1-24.

Cox, A. (2016). Music and embodied cognition: Listening, moving, feeling, and thinking. Indiana: Indiana University Press.

Español, S. A. (Ed.). (2014). Psicología de la música y del desarrollo. Buenos Aires: Paidós.

Godøy, R. I., Haga, E. y Jensenius, A. R. (2006). Playing “air instruments”: Mimicry of sound-producing gestures by novices and experts. Lecture Notes in Computer Science-Lecture Notes in Artificial Intelligence, 3881, 256-267.

Jensenius, A. R., Wanderley, M. M., Godoy, R. A. y Leman, M. (2010). Musical gestures: Concepts and methods in research. En R. A. Godoy y M. Leman (Eds.), Musical gestures: Sound, movement, and meaning (pp. 12-35). New York/Londres: Routledge.

Krumhansl, C. L. (1990). Cognitive foundations of musical pitch. New York: Oxford University Press.

Lakoff, G. y Johnson, M. (1999). Philosophy in the flesh. New York: Basic Books.

Leman, M. (2008). Embodied music cognition and mediation technology. Cambridge/Londres: MIT Press.

López Cano, R. (2005). Los cuerpos de la música. Introducción al dossier “Música, cuerpo y cognición”. Trans. Revista Transcultural de Música, 9, s/p.

Malloch, S. E. y Trevarthen, C. E. (2009). Communicative musicality: Exploring the basis of human companionship. Oxford: Oxford University Press.

Márquez, A. (1994). Danzón Nº 2. Gustavo Dudamel in concert with the Simon Bolivar Symphony Orchestra. Recuperado a partir de http://www.youtube.com/watch?v=PA7vEIj6Lzk

Martínez, I. C., Español, S. A. y Pérez, D. I. (2018). The interactive origin and the aesthetic modelling of image-schemas and primary metaphors. Integrative Psychological and Behavioral Science, 52(4), 646-671. https://doi.org/10.1007/s12124-018-9432-z

Martínez, I. C. (2014). La base corporeizada del significado musical. En S. A. Español (Ed.), Psicología de la música y del desarrollo (pp. 71-110). Buenos Aires: Paidós.

Martínez, I. C. y Valles, M. (2014). Interacción entre movimiento corporal y elección notacional: Hacia el desarrollo de símbolos sonoro-kinéticos-notacionales. En F. Shifres (Ed.), Actas de la V Jornada de Desarrollo Auditivo en la Formación Musical Profesional (pp. 23-24). La Plata: Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical – Facultad de Bellas Artes – UNLP.

Martínez, I. C. y Valles, M. L. (2015). La mímesis instrumental en tareas de transcripción melódica. En J. Franco (Ed.), Actas del XI Simpósio Internacional de Cognição e Artes Musicais (pp. 203-211). Brasil: ABCM - Associação Brasileira de Cognição e Artes Musicais.

Phillips-Silver, J. y Trainor, L. J. (2007). Hearing what the body feels: Auditory encoding of rhythmic movement. Cognition, 105(3), 533-546. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2006.11.006

Shapiro, L. (2011). Embodied cognition. New York: Routledge.

Valles, M. L. y Martínez, I. C. (2014). Movimiento corporal implicado en la mímica instrumental durante el análisis auditivo de un fragmento musical. En S. García, S. Valesini y J. Sciorra (Eds.), Actas de las VII Jornadas de Investigación en Disciplinas Artísticas y Proyectuales (s/p). La Plata.

Valles, M. y Martinez, I. C. (2013). Ontología orientada por la acción y corporeidad en el aprendizaje musical: Limitantes asociadas a los modelos de formación del músico profesional. En F. Shifres, M. Jaquier, D. Gonnet, M. I. Burcet y R. Herrera (Eds.), Actas del XI Encuentro de Ciencias Cognitivas de la Música: «Nuestro cuerpo en nuestra música» (Vol. 1, pp. 553-562). Buenos Aires: SACCoM.

Valles, M. y Martínez, I. C. (2014). Correspondencia entre la modalidad corporal del oyente durante la memorización por audición de una melodía y su posterior recuperación cantada y escrita. En Actas de las III Jornadas de la Escuela de Música. Producción musical, interpretación, docencia e investigación (s/p). Rosario: Escuela de Musica, Universidad Nacional de Rosario.

Valles, Mónica y Martínez, I. C. (2018). Correspondence between the body modality of music students during the listening to a melodic fragment and its subsequent sung interpretation. En R. Parncutt y S. Sattmann (Eds.), ICMPC15/ESCOM10: Abstract book (p. 308). Graz: Centre for Systematic Musicology.

Varela, F., Thompson, E. y Rosch, E. (1991). The embodied mind: Cognitive science and human experience. Cambridge: MIT Press.

Published

2018-07-27

How to Cite

Valles, M., & Martínez, I. C. (2018). Mimetic behavior and construction of meaning. Aerial execution as outsourcing of cognition. Journal of Psychology, 17(1), 69–84. https://doi.org/10.24215/2422572Xe015