Myths and knowledge about regarding teenage suicide

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/2422572Xe177

Keywords:

adolescence, suicide, myths, education

Abstract

The article presents a descriptive cross-sectional study about beliefs of suicide, considered by the OMS (2021) as one of the main causes of death among people between 15 and 29 years. The sample consisted of 205 people, whose ages vary between 13 and 59 years, who reside in Argentina. Regarding the self-perceived gender, 27.8% were identified as male, 69.3%, female, and 2.9%, non-binary. In general, the knowledge of the myths around suicide is good. Regarding the difference according to gender, it was the female gender that showed the highest level of knowledge. The “youth” and “young adults” age groups scored better than the other age groups. It is concluded that it is essential, from an educational point of view, to promote the implementation of workshops that disseminate scientific knowledge about this phenomenon in order to address the problem and devise suicide prevention, intervention and post-vention tactics.

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Author Biographies

Elizabeth Ormart, Universidad de Buenos Aires, Universidad de La Matanza, Argentina

Es Doctora en Filosofía (UM) y Doctora en Psicología (UBA). Se desempeña como directora y evaluadora de proyectos de investigación, categoría 1, y coordina la práctica de investigación en torno a problemas bioéticos en ESI. Además, es autora de libros y de numerosos escritos científicos.

Valentina Stagno, Universidad de Buenos Aires, Argentina

Es Licenciada en Psicología (UBA) y diplomada en Educación Sexual Integral (UNC). Fue formada en divulgación científica y como acompañante terapéutico, en cursos proporcionados por el Centro de estudiantes de la Facultad de Psicología (UBA). Además, es ayudante docente de la Práctica de Investigación 846 “Problemas Bioéticos en Educación Sexual Integral”, de la UBA. Estudiante en curso de “Educación para la Sexualidad Integral en Niños, Adolescentes y Adultos con Discapacidad Intelectual y /o Neurológica”, de FESEA. Se desempeña como docente/tutora en cursos de INFOD-UBA.

Laura Díaz Cano, Universidad de Buenos Aires, Argentina

Es estudiante de las carreras de licenciatura y profesorado en psicología, ambas pertenecientes a la UBA. Se desempeña como acompañante terapéutica en integración escolar y en coordinación dentro de un centro de día. A su vez, es atleta de alto rendimiento y pertenece a la Selección Argentina de Karate.

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Published

2024-12-28

How to Cite

Ormart, E., Stagno, V., & Díaz Cano, L. (2024). Myths and knowledge about regarding teenage suicide. Journal of Psychology, 23(2), 37–56. https://doi.org/10.24215/2422572Xe177