Effects of the music therapy approach with children attended in pairs in the mental health service of the Pedro de Elizalde Children's Hospital

Authors

  • Julieta Rodríguez Universidad de Buenos Aires (UBA) Hospital de Niños Pedro de Elizalde

Keywords:

hospital, mental health, children, clinical music therapy, link

Abstract

In the treatments carried out in the outpatient clinics of the Pedro de Elizalde Children's Hospital, it was observed that some patients who were treated individually without inconvenience, failed at the level of the social bond in group settings offered within the institution. These children met the inclusion criteria, but were unable to integrate into the group proposal, resulting in difficulties in their individual therapeutic process and accentuating their difficulty to be included in peer groups outside the hospital. Due to the importance of working on the bonding aspect, a double music therapy approach was proposed as an intermediate instance, taking into account the particular needs of each child. A case study of a pair made up of two patients treated with the proposed modality has been carried out, giving an account of the process carried out and the effects of this approach at the bonding level. From the results found, it is possible to realize the potential of the proposal, as a clinical situation that promotes the emergence of shared productions and positive encounters between children who attend the Mental Health Service of this Hospital. The music therapy approach in pairs could constitute a relevant contribution in the treatment of difficulties in the social bond.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldridge, D. (Ed.). (2005). Case Study Designs in Music Therapy. Londres: Jessica Kingsley Publishers.

Banfi, C. (2015). Musicoterapia. Acciones de un pensar estético. Buenos Aires: Ed. Lugar.

Barbín, J. & Paladino, P. (2014). Clínica en Musicoterapia. La potencia de lo colectivo en la construcción subjetiva de niños con TGD. Material de lectura brindado en el marco de las rotaciones externas de la Residencia de Musicoterapia en el Hospital Infanto Juvenil Dra. C. Tobar García. GCBA.

Basso, M. (2016). Algunas características del programa de terapia asistida con animales (TACA). Hospital General de Niños Dr. Pedro de Elizalde. Material de lectura. Buenos Aires.

Bisquerra, R. (2009). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Bruscia, K. (1991). Case studies in Music Therapy. EEUU: Barcelona Publishers.

Flores, D. Mammalucco, D. & Pérez, J. (2005). Consideraciones para efectuar la derivación de pacientes al abordaje grupal musicoterapéutico. Pacientes derivados a tratamiento grupal en la Sección de Musicoterapia del Hospital Infanto Juvenil “Dra. Carolina Tobar García” con diagnóstico de Trastorno Generalizado del Desarrollo en una franja etaria de 4 a 7 años. Tesis de Licenciatura en Musicoterapia. Universidad del Salvador. Buenos Aires.

Gauna, G. Giacobone, A. & Licastro, L. (2015). Musicoterapia en la infancia. Tomo I. Buenos Aires: Ed. Diseño.

Gauna, G. Giacobone, A. Licastro, L. & Perea, X. (2009). Diagnóstico y abordaje musicoterapéutico en la infancia y la niñez. Buenos Aires: Ed. Koyatun.

Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires (2000). Ley Nro. 448 de Salud Mental de la Ciudad de Buenos Aires.

Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires (2012). Programa Local de Residencia de Musicoterapia. Hospital General de Niños Dr. Pedro Elizalde.

González, M. (2003). Abordaje grupal en musicoterapia. Monografía. Concurrencia Hospital Infanto Juvenil C. Tobar García. GCBA.

Knox, M. Rodriguez, J. & Uzal, P. (2014). Los comienzos de una nueva residencia. Trabajo libre presentado en las XXI Jornadas de Residentes de Salud Mental del Área Metropolitana. Buenos Aires.

Martínez Carazo, P. (2006). El método de estudio de caso: estrategia metodológica de la investigación científica. Revista Pensamiento & Gestión, Núm. 20, Universidad del Norte Barranquilla, Colombia.

Pellizzari, P. & Rodriguez, R. (2005). Salud, escucha, creatividad. Musicoterapia Preventiva Psicosocial. Buenos Aires: Ed. Universidad del Salvador.

Pierini, M. (2012). Musicoterapia en un hospital Intantojuvenil. Buenos Aires: Ed. Universidad del Salvador.

Sarubbi, S. (2011). Asistencia integral personalizada interdisciplinaria en Salud Mental en un hospital pediátrico. Trabajo presentado en I Jornada Interinstitucional, Hospital Garrahan. Buenos Aires.

Uzal, P. (2015). La construcción del rol del musicoterapeuta en el equipo de Salud Mental del hospital pediátrico Dr. Pedro Elizalde. Trabajo de investigación. Residencia de Musicoterapia. Hospital de Niños Pedro de Elizalde. Buenos Aires.

Voyer, L. (2012). Disertación con motivo de presentar la Segunda Edición de Criterios de Diagnóstico y Tratamiento. Hospital General de Niños Dr. Pedro de Elizalde. Buenos Aires: Ed. Journal.

Published

2017-11-20

How to Cite

Rodríguez, J. (2017). Effects of the music therapy approach with children attended in pairs in the mental health service of the Pedro de Elizalde Children’s Hospital. ECOS - Revista Científica De Musicoterapia Y Disciplinas Afines, 2(2), 10–46. Retrieved from https://revistas.unlp.edu.ar/ECOS/article/view/10506