Revisiting the Feldstein-Horioka puzzle: an institutional sector view
Palabras clave:
JEL: F16, F32Resumen
Working on a sample of OECD countries spanning the period 1970-2003, this paper contributes to the Feldstein-Horioka literature by making three main innovations: (1) It estimates, for the first time, regressions at the institutional sector level (households, corporations, and government); (2) It explores the asymmetry between current account deficits and surpluses; and (3) It uses advanced panel data techniques to deal with endogeneity and to distinguish long- and short-run effects. The conclusions of the paper are that: (i) The national Feldstein-Horioka coefficient is in the vicinity of 0.5, but sectoral coefficients are much lower, a puzzling result possibly explained by endogenous intersectoral saving and investment links; (iii) The FH coefficients are higher in deficit than in surplus years; and (iv) The long-run relationship is in all cases below 1, which raises the question as to whether the intertemporal budget constraint should be interpreted.||A partir de una muestra de países de la OECD que abarca el período 1970-2003, este trabajo contribuye a la literatura sobre Feldstein-Horioka haciendo tres innovaciones principales: (1) Estima, por primera vez, regresiones a nivel de sectores institucionales (hogares, empresas y gobierno); (2) Explora la asimetría entre los déficits y superávits de cuenta corriente; y (3) Usa técnicas avanzadas para paneles de datos para trabajar con endogeneidad y distinguir efectos de largo y de corto plazo. Las conclusiones del trabajo son: (i) El coeficiente nacional de Feldstein - Horioka se encuentra próximo a 0.5, pero los coeficientes sectoriales son mucho más bajos, un resultado desconcertante posiblemente explicado por la relación intersectorial endógena entre ahorro e inversión; (ii) Los coeficientes FH son mayores en años de déficits que en años de superávits; y (iii) La relación de largo plazo es, en todos los casos, menor a 1, lo cual plantea la pregunta acerca de cómo debería interpretarse la restricción presupuestaria intertemporal.
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