The training of choir conductor from a decolonial perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18530494e023

Keywords:

choral conducting, professional leartning, vocational choir, decolonial perspective

Abstract

The choral conducting career is part of the academic proposal of different universities in Latin America. In these training spaces, the study plans tend to emphasize the mastery and communication of gestures, the acquisition of rehearsal techniques, the knowledge about the correct idiomatic diction, the study of vocal technique and the acquisition of listening skills. However, these capacities often conflict with the needs and demands that the professional activity demands of choir conductors, especially when the realities of the choral groups in which the conductors perform are far from the characteristics of professional vocal groups.

In this work we propose to know some of the dimensions of the professional reality that choir conductors encounter when practicing the profession. At the same time we propose to make a critical analysis of the current formation of the choir conductor from a decolonial perspective, in order to make visible the assumptions that underlie their formation and promote the need to transform that reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Baquero, S.; Caicedo J. y Rico, J. (2015). Colonialidad del saber y ciencias sociales: una metodología para aprehender los imaginarios colonizados. Análisis Político (85), pp. 76-92. doi: 10.15446/anpol.v28n85.56248

Beltramone, C. y Burcet, M.I. (2019). El rol de la partitura en el coro amateur. En N. Alessandroni; B. Torres Gallardo y C. Beltramone, C. (Eds.), Vocalidades: la voz humana desde la interdisciplina. (pp. 417-442). La Plata: GITeV. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/89641

Burcet, M.I. (2017). Hacia una epistemología decolonial de la notación musical. Revista Internacional de Educación Musical, 5, 129-138. doi: 10.12967/RIEM-2017-5-p129-138

Castro Gómez, S. (2007). Decolonizar la universidad. La hybris del punto cero y el diálogo de saberes. En S. Castro-Gómez y R. Grosfoguel (Eds.), El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 79-91). Bogotá: Iesco-Pensar-Siglo del Hombre Editores.

Gainza, V. d. (2002). Pedagogía musical. Dos décadas de pensamiento y acción educativa. Buenos Aires: Lumen.

Glaser, B.G. y Strauss, A.L. (1967). The discovery of Grounded Theory. Strategies for qualitative research. Chicago: Aldine.

Gonnet, H. D. (2015). Aprendiendo música en el encuentro. La construcción de conocimientos musicales a través de la práctica comunitaria y situada. Tesis de Maestría, inédita. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO) y Universidad Autónoma de Madrid (UA). doi: 10.35537/10915/58893

Holguín Tovar, P. J. y Shifres, F. (2015). Escuchar música al sur del rio Bravo. Desarrollo y formación del oído musical desde una perspectiva latinoamericana. Calle 14, 10 (15), 40-53. doi: 10.14483/udistrital.jour.c14.2015.1.a04

Kingsbury, H. (1988). Music, talent, and performance: A conservatory cultural system. Philadelphia: Temple University Press.

Lander, E. (Ed.) (2000). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO.

Lavignac, A. (1950). La educación musical. (A. Jurafsky, Trad.) Buenos Aires: Ricordi Americana

Merton, R. K. (1968). Discussion [of Talcott Parsons, “The position of sociological theory”]. American Sociological Review 13, 164-168.

Musumeci, O. (2002). Hacia una educación de conservatorio humanamente compatible. En I. Martinez y O. Musumesi (Eds.), Actas de la II Reunión Anual de la Sociedad Argentina para las Ciencias Cognitivas de la Música. Quilmes: UNQ. Disponible en: http://www.saccom.org.ar/ACTAS_CONGRESOS/2do_SACCoM.pdf

Quijano, A. (1992). Colonialidad y modernidad-racionalidad. En H. Bonilla (Ed.) Los conquistados. 1492 y la población indígena de las Américas (pp. 437-447). Bogotá: Tercer Mundo Editores. [Originalmente publicado en 1991 en Perú Indígena, 13 (29)].

Quijano, A. (2002). El regreso al futuro y las cuestiones de conocimiento. En C. Wash, F. Schiwy y S. Castro-Gómez (Eds.), Indisciplinar las ciencias sociales. Geopolíticas del conocimiento y colonialidad del poder. Perspectivas desde lo andino (pp. 45-60). Quito: Abya-Yala-Universidad Andina Simón Bolívar.

Shifres, F., y Burcet, M. I. (2016). La paradoja del canto en el saber musical universitario. Revista de Investigaciones en Técnica Vocal, 4(1), pp. 23-41. Disponible en https://revistas.unlp.edu.ar/RITeV/article/view/2733

Shifres, F. y Gonnet, D. (2015). Problematizando la herencia colonial en la Educación Musical. Epistemus - Revista de estudios en Música, Cognición y Cultura, 3, pp. 51-67. doi: 10.21932/epistemus.3.2971.2

Strauss, A. y Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded Theory procedures and techniques. London: Sage.

Strauss, A. y Corbin, J. (1994). Grounded theory methodology: an overview. In N.K. Denzin e Y. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 273-285). Thousand Oaks, California: Sage.

Wallerstein, I. [1983] 2006. El capitalismo histórico. México: Siglo XXI Editores.

Walsh, C. (2007). ¿Son posibles unas ciencias sociales/culturales otras? Reflexiones en torno a las epistemologías decoloniales. Nómadas, 26, 102-113. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105115241011

Published

2020-12-08

How to Cite

Zgainer, G., & Burcet, M. I. (2020). The training of choir conductor from a decolonial perspective. Epistemus. Journal of Studies in Music, Cognition & Culture, 8(2), 023. https://doi.org/10.24215/18530494e023

Issue

Section

Artículos originales de investigación