Fences out!: Advocating for popular participation in costa rican mascaradas and cimarronas from an embodied perspective of musical experience

Authors

  • Lilliana Alicia Chacón Solís Escuela de Artes Musicales - Universidad de Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.21932/epistemus.3.2939.1

Keywords:

mascaradas, cimarronas, popular art, music, embodied experience

Abstract

This work aims to collect arguments in the field of the embodied music cognition, which advocate for the participatory nature of Costa Rican mascaradas and cimarronas. Specifically, the works of Hagen and Bryant (2003), Gallese, Eagle and Migone (2007), Rizzolatti and Fabbri Destro (2008), Cross (2008, 2010), Jacquier and Martínez (2014), Leman (2010), Martínez (2008, 2014), Merker et al. (2009), van Noorden (2010), and Johnson (2007) are reviewed.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Lilliana Alicia Chacón Solís, Escuela de Artes Musicales - Universidad de Costa Rica

Bachiller en Filología Española (Universidad de Costa Rica), Bachiller en Enseñanza de la Música (Universidad de Costa Rica), Máster en Educación Musical (Universidad de Toronto, Canadá) y Doctora en Arte (Universidad Nacional de La Plata, Argentina). Docente e investigadora en la Escuela de Artes Musicales de la Universidad de Costa Rica, donde actualmente tiene a su cargo los cursos Ritmo auditivo I y II, Formación Musical III y IV, Técnicas de investigación y Curriculum, planeamiento y evaluación en la enseñanza instrumental y vocal, además de la coordinación de la Comisión de Trabajos Finales de Graduación. También, forma parte de la Comisión de Investigación y de la Comisión Compartida de la carrera de Enseñanza de la Música. Colabora como directora y lectora de varias tesis, tanto en la Escuela de Artes Musicales como en la de Formación Docente.

References

Cross, I. (2008). Musicality and the human capacity for culture. Musicae Scientiae, Número especial, 147-167. http://dx.doi.org/10.1177/1029864908012001071.

Cross, I. (2010). La música en la cultura y la evolución. Epistemus, Revista de Estudios en Música, Cognición y Cultura, 1, 9-19. http://dx.doi.org/10.21932/epistemus.1.2700.0.

Gallese, V.; Eagle, M. N. y Migone, P. (2007). Intentional Attunement: Mirror Neurons and the Neural Underpinnings of Interpersonal Relations. Journal of the American Psychoanalytic Association, 55, 131-176. http://dx.doi.org/10.1177/00030651070550010601.

Hagen, E. H. y Bryant, G. A. (2003). Music and Dance as a Coalition Signaling System. Human Nature, 14(1), 21-51. http://dx.doi.org/10.1007/s12110-003-1015-z.

Jacquier, M. de la P. y Martínez, I. C. (2014) Metáfora y cognición musical corporeizada. Indicadores verbales para una definicion de la música como movimiento. Actas de las 7mas Jornadas de Investigación en Disciplinas Artísticas y Proyectuales. La Plata: Facultad de Bellas Artes.

Johnson, M. (2007). The Meaning of the Body. Aesthetics of human understanding. Chicago: University of Chicago Press.

Leman, M. (2010). An Embodied Approach to Music Semantics. Musicae Scientiae, 14, 43-57. http://dx.doi.org/10.1177/10298649100140S104.

Martínez, I. C. (2014). La base corporeizada del significado musical. En S. Español (Comp.). Psicología de la música y del desarrollo: una exploración interdisciplinaria sobre la musicalidad humana (pp. 71-110). Buenos Aires: Paidós.

Martínez, I. C. (2008). Cognición enactiva y mente corporeizada: el componente imaginativo y metafórico de la audición musical. Estudios de Psicología, 29(1), 31-48. http://dx.doi.org/10.1174/021093908783781419.

Merker, B. H.; Madison, G. S. y Eckerdal, P. (2009). On the role and origin of isochrony in human rhythmic entrainment. Cortex, 45(1), 4-17. http://dx.doi.org/10.1016/j.cortex.2008.06.011.

Rizzolatti, G. y Fabbri Destro, M. (2008). Mirror neurons. Scholarpedia, 3(1), 2055-2062. http://dx.doi.org/10.4249/scholarpedia.2055.

Van Noorden, Leon (2010). The Functional Role and Bio-kinetics of Basic and Expressive Gestures in Activation and Sonification. En R. I. Godoy y M. Leman (Eds). Musical gestures: sound, movement, and meaning (pp.154-181). New York: Routledge.

Published

2015-07-24

How to Cite

Chacón Solís, L. A. (2015). Fences out!: Advocating for popular participation in costa rican mascaradas and cimarronas from an embodied perspective of musical experience. Epistemus. Journal of Studies in Music, Cognition & Culture, 3(1), 57–76. https://doi.org/10.21932/epistemus.3.2939.1

Issue

Section

Artículos originales de investigación