Harmony as notation in musical listening
Interactions between sound and notation in harmonic analysis
DOI:
https://doi.org/10.21932/epistemus.4.3063.1Keywords:
musical listening, musical notation, roman numerals, harmonic listening, harmonic analysisAbstract
The use of roman numerals to indicate chords is the most widespread type of musical notation for harmonic analysis within the academy. In this paper we investigate the use of roman numerals’ labeling for harmonic content that music students perform in musical listening activities. In the study, participants transcribed the prelude of a baroque cello suite, where the composed melody presented successive tones (not simultaneous) in a voice leading's texture. While performing the task, students made sound productions with voice and/or an instrument to play and harmonic reductions notated in a staff, from which finally labeled the chords. The results show different responses to the harmonic degrees that were notated between the boundaries of tonic and dominant harmonies of the first sentence of the prelude. The discussion links the musical listening that occurs in the interaction of the student with the recording and the production of harmonic reductions that allows the interpretation the voices' movement, involving performative aspects that integrates the analysis, the music theory and the notation of harmony as roman numerals.
Downloads
Metrics
References
Beach, D. (1974). The origins of harmonic analysis. Journal of Music Theory, 18(2), 274-306.
Burkhart, C. y Rothstein, W. (2012). Anthology for Musical Analysis: The Common Practice Period. New York: Schirmer.
Clarke, E.F. (2005). Ways of Listening. An Ecological Approach to the Perception of Musical Meaning. Oxford: Oxford University Press.
Cook, N. (1987). A Guide to Musical Analysis. Oxford: Oxford University Press.
Cook, N. (1990) Music, Imagination and Culture. Oxford: Oxford University Press.
Cook, N. (1994). Perception: A perspective from music theory. En R. Aiello y J. Sloboda (Eds.). Musical perceptions. Oxford: Oxford University Press, pp. 64—95.
Cook. N (2013). Beyond the Score: Music as Performance. Oxford: Oxford University Press.
Dowling, W. J. (1989). Simplicity and complexity in music and cognition. Contemporary Musíc Review, 4, 247-53.
Forte, A. y Gilbert, S. ([1982] - 1992). Introducción al Análisis Schenkeriano. [P. Purroy Chicot (trad) Introduction to Schenkerian Analysis]. Barcelona: Labor.
Krumhansl, C. (1990a). Cognitive Foundations of Musical Pitch. New York: Oxford University Press.
Krumhansl, C. (1990b). Tonal hierarchies and rare intervals in music cognition. Music
Perception, 7, 309-24.
Larson, S. (2012). Musical Forces: Motion, Metaphor, and Meaning in Music. Bloomington:
Indiana University Press.
Leman, M. (2008). Embodied Music Cognition and Mediation Technology. Cambridge: the MITPress.
Lester, J. (2006) Rameau and eighteenth-century harmonic theory. En Thomas Christensen (ed.), The Cambridge History of Western Music Theory. Cambridge, MA: CUP, pp. 753-777.
Schenker, H. ([1906] 1990). Harmonielehre. [R.Barce (Trad) (1990). Tratado de Armonía] Madrid: Real Musical.
Schenker, H. ([1933] 1969). Five Graphic Music Analyses. New York: Dover.
Temperley, D. (2013). Computational models of music cognition. En D. Deutsch (Ed.), The Psychology of Music, 3rd edition. Amsterdam: Elsevier, pp. 327-368.
Tenney, J. (1988). A History of ‘Consonance and Dissonance’. New York: Excelsior Music Publishing.
Toch, E. ([1948] 1977). The Shaping Forces in Music. An Inquiry into the Nature of Harmony, Melody, Counterpoint, Form. [P. Silles, (trad.) (2001). Elementos Constitutivos de la Música. Armonía, Melodía, Contrapunto y Forma. Barcelona: Idea Books] New York: Dover.
Winold, A. (2007). Bach’s Cello Suites: Analyses and Explorations. Bloomington: Indiana University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Politica vigente desde octubre de 2019
La aceptación del manuscrito por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los/as autores/as en favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición (postprint), bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Acorde a estos términos, el material se puede copiar y redistribuir en cualquier medio o formato siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), se brinde el acceso a la licencia y se indique si se realizaron cambios; b) no se utilice el material para fines comerciales.
La cesión de derechos no exclusivos implica que luego de su edición (postprint) en Epistemus los/as autores/as pueden publicar su trabajo en cualquier idioma, medio y formato; en tales casos, se solicita que se consigne que el material fue publicado originalmente en esta revista.
Tal cesión supone, también, la autorización de los/as autores/as para que el trabajo sea cosechado por SEDICI, el repositorio institucional de la Universidad Nacional de La Plata, y sea difundido en las bases de datos que el equipo editorial considere adecuadas para incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores/as.
Asimismo, la revista incentiva a los/as autores/as para que luego de su publicación en Epistemus depositen sus producciones en otros repositorios institucionales y temáticos, bajo el principio de que ofrecer a la sociedad la producción científica y académica sin restricciones contribuye a un mayor intercambio del conocimiento global.