Polymeric Stone based on Household Waste and Soils for Pavements on Low-Volume Traffic Roads
DOI:
https://doi.org/10.24215/26838559e038Keywords:
low-traffic roads, cold mix asphalt, artificial aggregate, stone-polymericAbstract
The use of polymer-based household waste in the wearing course of a flexible pavement on roads with low traffic volume, both urban and rural, has been analyzed using various techniques in recent years. But, there are not enough records in which the residue is used to form the intermediate and thick fraction of the aggregate to be used. In the present work, from hot mixtures of household residual polymers and soils, pieces of a size such that when crushed give rise to an aggregate for road use, which is in the patent process, are developed. With this aggregate, a cold asphalt concrete is designed, which is subjected to a series of analyzes that are presented in the article. As a conclusion, physical and mechanical parameters of said asphalt mixture are reached, which limit the field of application of the artificial aggregate developed and for the aforementioned purpose.
Downloads
References
American Association of State Highway and Transportation Officials (1993). Guide for design of pavement structures 1993. American Association of State Highway and Transportation Officials.
American Association of State Highway and Transportation Officials (2020). Determining the indirect tensile Nflex factor to assess the cracking resistance of asphalt mixtures. American Association of State Highway and Transportation Officials.
American Association of State Highway and Transportation Officials (2022). Resistance of compacted asphalt mixtures to moisture-induced damage. American Association of State Highway and Transportation Officials.
Angelone S., Martínez F., Cauhapé Casaux M., Andreoni R., Andreoni S. y Balestrini G. (29 de noviembre de 2010). Ahuellamiento. Desarrollo de una metodología para el control en obra de mezclas asfálticas [Ponencia]. XXXVI Reunión del Asfalto. Buenos Aires, Argentina.
Angelone, S., Cauhapé Casaux, M., Borghi, M. y Martinez, F. O. (2016). Green pavements: reuse of plastic waste in asphalt mixtures. Materials and Structures, 49 (5), 1655-1665. https://link.springer.com/article/10.1617/s11527-015-0602-x
Asociación Española de Normalización (2012). Mezclas bituminosas. Métodos de ensayo para mezclas bituminosas en caliente. Parte 26: Rigidez. UNE-EN12697-26.
Auburn University (2017). Weslea 3.0. https://imapssl.eng.auburn.edu/software/
Botasso, G., González, R., Rivera, J. y Rebollo, O. (octubre de 2010). Utilización de cauchos en mezclas asfálticas [Ponencia]. XII Congreso Ibero-Latinoamericano de Asfalto, Quito, Ecuador.
Casaux, M. C., Zorzutti, L., Martínez, F., Angelone, S., Balige, M. y Lucci, G. (26 de noviembre de 2020). Carreteras sustentables: tramo experimental con mezclas asfálticas elaboradas con plásticos reciclados [Ponencia]. XXXIX Reunión del Asfalto, Buenos Aires, Argentina.
Centro de Estudios y Experimentación de Obras Públicas (1992) Normas de ensayo NLT. Centro de Estudios y Experimentación de Obras Públicas.
Centro de Investigaciones Viales (2019). Guía de metodologías y procedimientos para uso vial desarrollados en el Centro de Investigaciones Viales. edUTecNe.
Dirección Nacional de Vialidad (2001). Normas de Ensayo. Dirección Nacional de Vialidad.
Dirección Nacional de Vialidad (2017). Pliego de especificaciones técnicas generales para concretos asfálticos en caliente y semicaliente del tipo densos. Dirección Nacional de Vialidad.
Escuela de Ingeniería de Caminos de Montaña (1998). Curso de actualización de diseño estructural de caminos, método AASHTO93. Universidad Nacional de San Juan.
Khoury, N., Khoury, C. y Abousleiman, Y. (9-12 de marzo de 2008). Soil fused with recycled plastic bottles for various geo-engineering applications [Ponencia]. GeoCongress 2008: Geotechnics of Waste Management and Remediation. New Orleans, Estados Unidos. https://ascelibrary.org/doi/book/10.1061/9780784409701
Mallick, R. B., Hooper, F. P., O'Brien, S. y Kashi, M. (2004). Evaluation of use of synthetic lightweight aggregate in hot-mix asphalt. Transportation Research Record, 1891(1), 1-7.
Martínez Reguero, A. H. (2000). Aseguramiento de la calidad de mezclas bituminosas mediante la aplicación del ensayo de tracción indirecta en el control de su ejecución. Universitat Politècnica de Catalunya.
Mohammed, M. S., ElKady, H. y Abdel-Gawwad, H. A. (2021). Utilization of construction and demolition waste and synthetic aggregates. Journal of Building Engineering, 43, 103207. https://doi.org/10.1016/j.jobe.2021.103207
Musuruana, E. y Rosasco, S. (1988). Las emulsiones asfálticas en las construcciones viales. Química Bonaerense.
Nosetti, R. A., Pérez Jiménez, F. E. y Martínez Reguero, A. H. (20-25 de noviembre de 2011). Estudio de las mezclas bituminosas recicladas en frío con emulsión con el compactador giratorio Superpave [Ponencia]. Congreso Ibero-Latinoamericano del Asfalto: XVI CILA, Río de Janeiro, Brasil.
Pérez Pérez, I., Pasandín, A. R. y Corraliza Tejeda, S. (21-23 de octubre de 2008). Susceptibilidad al agua de mezclas asfálticas hechas con residuos provenientes de demolición de construcciones [Ponencia]. Congreso Nacional de Firmes, Valladolid, España.
Swan, C. y Sacks, A. (2005). Properties of synthetic lightweight aggregates for use in pavement systems. En Schwartz, C., Tutumluer, E. y Tashman, L. (Eds.), Advances in Pavement Engineering (pp. 1-12). American Society of Civil Engineers.
Villegas, R. E., Loria, L. G., Aguiar, J. P., Leiva, F., Salazar, J. y Navas, A. (2012). Uso de materiales de desecho como modificantes de asfalto en Costa Rica. Laboratorio Nacional de Materiales y Modelos Estructurales, LanammeUCR. https://www.lanamme.ucr.ac.cr/repositorio/handle/50625112500/548
West, R. C., Winkle, C. V., Maghsoodloo, S. y Dixon, S. (2017). Relationships between simple asphalt mixture cracking tests using Ndesign specimens and fatigue cracking at FHWA’s accelerated loading facility. Road Materials and Pavement Design, 18, 428-446. https://doi.org/10.1080/14680629.2017.1389083
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Julián Rivera, Nicolás Battista, Adrián Oviedo, Ignacio Zapata Ferrero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
La aceptación del manuscrito por parte de la revista implica la no presentación simultánea a otras revistas u órganos editoriales y la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los autores en favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición (postprint), bajo licencia Creative Commons 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es). Usted es libre de:
1) Compartir, copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
2) Adaptar, remezclar, transformar y crear a partir del material, bajo los siguientes términos: 1) Atribución — Usted debe darle crédito a esta obra de manera adecuada, proporcionando un enlace a la licencia, e indicando si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo del licenciante. 2) Uso No Comercial — Usted no puede hacer uso del material publicado con fines comerciales.
Los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
La responsabilidad de cada trabajo publicado en cuanto a su contenido recae exclusivamente en los autores del mismo, deslindando a los editores de cualquier responsabilidad legal.