Sustainability as a competitive strategy for SMEs
The development of an interinstitutional program in the Province of Neuquén
DOI:
https://doi.org/10.24215/26838559e036Keywords:
SMEs, sustainability, competitive strategy, associativity, competitive strategyAbstract
This paper exposes the implementation of a comprehensive training and technical assistance pro-gram on sustainability and competitive strategies aimed at SMEs in the Comahue region. It was car-ried out through an interinstitutional alliance between the Centro PyME ADENEU (Neuquén Economic Development Agency) and the Faculty of Economics and Administration of the National University of Comahue (FaEA UNCo). Twenty-four SMEs from various economic activities participated, with gender perspective considered in the selection process, resulting in 40% of the SMEs led by women.
The program was conducted in 2022, amidst a new global context for SMEs seeking to overcome the effects of the pandemic and embrace a new busi-ness paradigm characterized by social confinement and remote work. In this context, the main objective was to strengthen connections and interactions with-in the SME network to foster value chains through collaboration. Corporate sustainability was managed through an interactive and flexible process of contin-uous improvement and productivity enhancement, considering the social and environmental impacts on the community. In addition to workshops on corpo-rate sustainability and competitive strategies, indi-vidual consultations were conducted with each com-pany to reconsider their business models.
Downloads
References
Agencia de Desarrollo Económico de Neuquén. (s.f.). Centro PyME-ADENEU. https://adeneu.com.ar
Albano, S., Oviedo, R., Santero, M., Sassone, M. y Martín, S. (2019). El problema de la motivación y desarrollo del capital humano en las pymes de Rosario, Argentina. Una propuesta basada en neurociencias. SabereS, 11 (2).
Daou, A., Mallat, C., Chammas, G., Cerantola, N., Kayed, S. y Saliba, N. A. (2020). The Ecocanvas as a business model canvas for a circular economy. Journal of Cleaner Production, 258. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.120938
Davies, H. y Ellis, P. D. (2000). Porter’s “Competitive Advantage of Nations”: Time for a final judgment? Journal of Management Studies, 37(8), 1189–1213.
Facultad de Economía y Administración de la Universidad Nacional de Comahue. (s.f.). https://faeaweb.uncoma.edu.ar/
Gobierno de la Provincia del Neuquén. (s.f.). Sitio Web Oficial. http://w2.neuquen.gov.ar/actualidad
Gutiérrez Cabello, A. D. y Ciancio, A. (2023). Análisis del destino de la producción en la economía argentina: una aplicación de análisis de clúster. Revista de La Facultad de Ciencias Económicas, 30(1), 20. https://doi.org/10.30972/rfce.3016710
International Trade Centre. (2017). Suplemento especial: guía para las pymes sobre las cadenas de valor. http://www.intracen.org
López, S. B. (2020). Propuesta de implementación de Buenas Prácticas Ambientales orientadas a la gestión integral de una PyME en el interior de Córdoba Argentina. Universidad Empresarial Siglo 21.
Ministerio de Energía y Recursos Naturales de Neuquén. (s.f.). El Clúster Vaca Muerta toma impulso para consolidar el sistema de gobernanza y su posicionamiento en 2022. https://www.energianeuquen.gob.ar/el-cluster-vaca-muerta-toma-impulso-para-consolidar-el-sistema-de-gobernanza-y-su-posicionamiento-en-2022/
Molina, R. A., Rossit, D. G. y Álvarez, A. E. (2021). Mejora de procesos en la gestión mediante implementación del ciclo PDCA: caso de aplicación en empresa de servicios. Investigación operativa, XXIX (49), 62–80.
Ortega Carrasco, R. J. y Villalba Benítez, E. F. (2021). Retos y oportunidades de las pymes para fortalecer su competitividad. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 2(1), 115–128. https://latam.redilat.org/index.php/lt/article/view/40
Retamozo, E. (2022). Mapeo y detección de los stakeholders del sector productivo de indumentaria. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 152, 169–186.
Rojas-Martínez, C., Niebles-Nuñez, W., Pacheco-Ruíz, C. y Hernández-Palma, H. G. (2020). Quality service as a key element of social responsibility in small and medium size enterprises. Información Tecnológica, 31(4), 221–232. https://doi.org/10.4067/S0718-07642020000400221
Rovira, S. y Hiriart, C. (2014). Innovación sustentable: espacios para mejorar la competitividad de las pymes argentinas. CEPAL. https://www.cepal.org/es/publicaciones/37093-innovacion-sustentable-espacios-mejorar-la-competitividad-pymes-argentinas
Scoponi, L., Lauric, M. A., De Leo, G., Piñeiro, V. A.,Torres Carbonell, C. A., Nori, M.T., Cordisco, M. y Casarsa, F. (2019). Control de gestión, sustentabilidad y cambio climático: evaluación del desempeño innovativo en pymes ganaderas argentinas. Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria (INTA). http://repositoriodigital.uns.edu.ar/handle/123456789/4573
YPF. (s.f.) ¿Qué es Vaca Muerta? | YPF en Vaca Muerta. https://desafiovacamuerta.ypf.com/vaca-muerta.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Estela Iris Cortez, Patricia Alejandra Morales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
La aceptación del manuscrito por parte de la revista implica la no presentación simultánea a otras revistas u órganos editoriales y la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los autores en favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición (postprint), bajo licencia Creative Commons 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es). Usted es libre de:
1) Compartir, copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
2) Adaptar, remezclar, transformar y crear a partir del material, bajo los siguientes términos: 1) Atribución — Usted debe darle crédito a esta obra de manera adecuada, proporcionando un enlace a la licencia, e indicando si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo del licenciante. 2) Uso No Comercial — Usted no puede hacer uso del material publicado con fines comerciales.
Los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
La responsabilidad de cada trabajo publicado en cuanto a su contenido recae exclusivamente en los autores del mismo, deslindando a los editores de cualquier responsabilidad legal.