Sustainability as a competitive strategy for SMEs

The development of an interinstitutional program in the Province of Neuquén

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/26838559e036

Keywords:

SMEs, sustainability, competitive strategy, associativity, competitive strategy

Abstract

This paper exposes the implementation of a comprehensive training and technical assistance pro-gram on sustainability and competitive strategies aimed at SMEs in the Comahue region. It was car-ried out through an interinstitutional alliance between the Centro PyME ADENEU (Neuquén Economic Development Agency) and the Faculty of Economics and Administration of the National University of Comahue (FaEA UNCo). Twenty-four SMEs from various economic activities participated, with gender perspective considered in the selection process, resulting in 40% of the SMEs led by women.

The program was conducted in 2022, amidst a new global context for SMEs seeking to overcome the effects of the pandemic and embrace a new busi-ness paradigm characterized by social confinement and remote work. In this context, the main objective was to strengthen connections and interactions with-in the SME network to foster value chains through collaboration. Corporate sustainability was managed through an interactive and flexible process of contin-uous improvement and productivity enhancement, considering the social and environmental impacts on the community. In addition to workshops on corpo-rate sustainability and competitive strategies, indi-vidual consultations were conducted with each com-pany to reconsider their business models.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agencia de Desarrollo Económico de Neuquén. (s.f.). Centro PyME-ADENEU. https://adeneu.com.ar

Albano, S., Oviedo, R., Santero, M., Sassone, M. y Martín, S. (2019). El problema de la motivación y desarrollo del capital humano en las pymes de Rosario, Argentina. Una propuesta basada en neurociencias. SabereS, 11 (2).

Daou, A., Mallat, C., Chammas, G., Cerantola, N., Kayed, S. y Saliba, N. A. (2020). The Ecocanvas as a business model canvas for a circular economy. Journal of Cleaner Production, 258. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.120938

Davies, H. y Ellis, P. D. (2000). Porter’s “Competitive Advantage of Nations”: Time for a final judgment? Journal of Management Studies, 37(8), 1189–1213.

Facultad de Economía y Administración de la Universidad Nacional de Comahue. (s.f.). https://faeaweb.uncoma.edu.ar/

Gobierno de la Provincia del Neuquén. (s.f.). Sitio Web Oficial. http://w2.neuquen.gov.ar/actualidad

Gutiérrez Cabello, A. D. y Ciancio, A. (2023). Análisis del destino de la producción en la economía argentina: una aplicación de análisis de clúster. Revista de La Facultad de Ciencias Económicas, 30(1), 20. https://doi.org/10.30972/rfce.3016710

International Trade Centre. (2017). Suplemento especial: guía para las pymes sobre las cadenas de valor. http://www.intracen.org

López, S. B. (2020). Propuesta de implementación de Buenas Prácticas Ambientales orientadas a la gestión integral de una PyME en el interior de Córdoba Argentina. Universidad Empresarial Siglo 21.

Ministerio de Energía y Recursos Naturales de Neuquén. (s.f.). El Clúster Vaca Muerta toma impulso para consolidar el sistema de gobernanza y su posicionamiento en 2022. https://www.energianeuquen.gob.ar/el-cluster-vaca-muerta-toma-impulso-para-consolidar-el-sistema-de-gobernanza-y-su-posicionamiento-en-2022/

Molina, R. A., Rossit, D. G. y Álvarez, A. E. (2021). Mejora de procesos en la gestión mediante implementación del ciclo PDCA: caso de aplicación en empresa de servicios. Investigación operativa, XXIX (49), 62–80.

Ortega Carrasco, R. J. y Villalba Benítez, E. F. (2021). Retos y oportunidades de las pymes para fortalecer su competitividad. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 2(1), 115–128. https://latam.redilat.org/index.php/lt/article/view/40

Retamozo, E. (2022). Mapeo y detección de los stakeholders del sector productivo de indumentaria. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 152, 169–186.

Rojas-Martínez, C., Niebles-Nuñez, W., Pacheco-Ruíz, C. y Hernández-Palma, H. G. (2020). Quality service as a key element of social responsibility in small and medium size enterprises. Información Tecnológica, 31(4), 221–232. https://doi.org/10.4067/S0718-07642020000400221

Rovira, S. y Hiriart, C. (2014). Innovación sustentable: espacios para mejorar la competitividad de las pymes argentinas. CEPAL. https://www.cepal.org/es/publicaciones/37093-innovacion-sustentable-espacios-mejorar-la-competitividad-pymes-argentinas

Scoponi, L., Lauric, M. A., De Leo, G., Piñeiro, V. A.,Torres Carbonell, C. A., Nori, M.T., Cordisco, M. y Casarsa, F. (2019). Control de gestión, sustentabilidad y cambio climático: evaluación del desempeño innovativo en pymes ganaderas argentinas. Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria (INTA). http://repositoriodigital.uns.edu.ar/handle/123456789/4573

YPF. (s.f.) ¿Qué es Vaca Muerta? | YPF en Vaca Muerta. https://desafiovacamuerta.ypf.com/vaca-muerta.html

Published

2024-03-26

How to Cite

Cortez, E. I., & Morales, P. A. (2024). Sustainability as a competitive strategy for SMEs: The development of an interinstitutional program in the Province of Neuquén. Social and Technological Development and Innovation, 5, 036. https://doi.org/10.24215/26838559e036

Issue

Section

Artículos