Meanings attributed to alternative care residences by vulnerable youth transitioning to independence: Trajectories, bonds and life projects
DOI:
https://doi.org/10.24215/18518893e084Keywords:
young people, alternative care residence, trajectories, egressing, transitionAbstract
This article presents preliminary findings from a research study involving young people nearing their exit from alternative care residences in Buenos Aires, Argentina. Institutionalized due to various violations of their rights, these youths face a crucial transition to adulthood upon turning 18, when the court-ordered protective measures provided by the state come to an end. Through in-depth interviews, the study explores how they navigate this transition and build their life projects. Specifically, it presents findings on the meanings they attribute to the residential home. Three interrelated categories were identified to understand their experiences: the residence as a regulator of routines, as a space of emotional support and as a facilitator—or barrier—to the development of autonomy. While residential care provides both material and emotional support, it can also constrain personal autonomy, generating a delicate balance between protection and freedom. Understanding the experiences and meanings these young people assign to life in alternative care residences helps to identify critical areas for intervention and to improve support policies aimed at their social integration. By focusing on their actual needs, there is an opportunity to design programs that strengthen autonomy and enable them to build sustainable life paths.
References
Aisenson, G., Legaspi, L. y Valenzuela, V. (2018). Vulnerable youth in Argentina: Contributions to the achievement of sustainable life paths and decent social insertions. Research and practices. En V. Cohen-Scali, J. Pouyaud, M. Podgórny, V. Drabik-Podgórna, G. Aisenson, J. L. Bernaud, I. Abdou Moumoula y J. Guichard (Eds.), Interventions in career design and education: transformation for sustainable development and decent work (pp. 251-269). Springer.
Bernal Romero, T. L. (2016). El tránsito a la vida adulta de jóvenes egresados del sistema de protección en Colombia: trayectorias, fuentes de resiliencia e intervenciones socioeducativas [Tesis doctoral, Universidad Nacional de Educación a Distancia]. https://hdl.handle.net/20.500.14468/18660
Bertaux, D. (1997). Les récits de vie: perspective ethnosociologique. Nathan.
Borzese, D., Villalta, C. (Coords.) e Incarnato M. A. (Dir.). (2020). Más autonomía, más derechos: investigación sobre modalidades de acompañamiento de las transiciones de adolescentes y jóvenes del sistema de cuidados alternativos a la vida autónoma en América Latina. Asociación Civil por los Derechos de Niños, Niñas, Adolescentes y Jóvenes Doncel.
Cashmore, J. (2002). Promoting the participation of children and young people in care. Child Abuse & Neglect, 26(8), 837-847. https://doi.org/10.1016/S0145-2134(02)00353-8
Cornejo, M. (2006). El enfoque biográfico: trayectorias, desarrollos teóricos y perspectivas. Psykhe, 15(1), 95-106. https://doi.org/10.4067/S0718-22282006000100008
Favero Avico, A. M. (2019). Los procesos de egreso de jóvenes en situación de institucionalización en la ciudad de La Plata: una mirada desde el trabajo social [Tesis de maestría, Universidad Nacional de La Plata]. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/81552
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2006). Convención sobre los Derechos del Niño. UNICEF Comité Español.
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia, Asociación Civil por los Derechos de Niños, Niñas, Adolescentes y Jóvenes Doncel y Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales Sede Argentina. (2015). Construyendo autonomía: un estudio entre pares sobre la transición hacia la vida adulta de jóvenes sin cuidados parentales [resumen ejecutivo].
Guber, R. (2011). La etnografía: método, campo y reflexividad. Siglo XXI Editores.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2019). Metodología de la investigación. (6ª ed.). McGraw-Hill.
Incarnato, M. A. (2018). La transición a la vida adulta de jóvenes sin cuidados parentales: aproximaciones para una realidad inexplorada [Tesis de maestría, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales Sede Argentina]. http://hdl.handle.net/10469/14104
Incarnato, M. y Segade, A. (2018). La transición a la vida adulta de adolescentes y jóvenes sin cuidados parentales en Latinoamérica. Una experiencia de unión regional. Debates Latinoamericanos, (32), 120-132.
Incarnato, M., Segade, A. y López Villarreal, L. I. (Comps.). (2018). Adolescentes y jóvenes sin cuidados parentales en América Latina. Una mirada sobre sus trayectorias hacia la vida independiente. Cátedra Por la Infancia, Universidad de Monterrey.
Melendro, M., Campos, G., Rodríguez-Bravo, A. E. y Arroyo Resino, D. (2020). Young people's autonomy and psychological well-being in the transition to adulthood: A pathway analysis. Frontiers in Psychology, (11), 1946. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01946
Patton, M. (1990). Qualitative research and evaluation methods. (2ª ed.). Sage.
Sautu, R., Boniolo, P., Dalle, P. y Elbert, R. (2005). Manual de metodología. Construcción del marco teórico, formulación de los objetivos y elección de la metodología. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.
Secretaría Nacional de Niñez, Adolescencia y Familia y Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2022). Situación de niñas, niños y adolescentes sin cuidados parentales en la República Argentina: actualización 2020. Ministerio de Desarrollo Social (Argentina) y Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia.
Stein, M. (2004). What works for young people leaving care? Barnardo's.
Valenzuela, V. y Aisenson, G. (2021). Construcción de proyectos desde la psicología de la orientación. Una aproximación conceptual. Anuario de Investigaciones, 28(1), 96-117.
Valenzuela, V., Aisenson, G. y Duarte, M. E. (2022). Youth and children's orchestras: Analysis of the educational experience and some reflections from the field of lifelong guidance and counseling. International Journal for Educational and Vocational Guidance, (22), 689-711. https://doi.org/10.1007/s10775-022-09526-2
Vidal, S. (2015). Llaves para la autonomía: acompañamiento de adolescentes desde el sistema de protección hacia la vida adulta. Guía para los participantes. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia y Asociación Civil por los Derechos de Niños, Niñas, Adolescentes y Jóvenes Doncel.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gabriela Aisenson, Renee Czerniuk, Gerardo Larriba, Viviana Valenzuela, Laura Luna, Lourdes Moulia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.















