Pedagogical practice as the basic nucleus of research, innovation and skills
DOI:
https://doi.org/10.24215/18518893e086Keywords:
educational investigation, pedagogigal innovation, teaching practice, teaching skills, action researchAbstract
Our objective is to illustrate the singular experience we observed in the pedagogical practice as a basic core for the development of research and innovation as professional competencies of the teacher, from the pedagogical model of Universidad Nacional de Educación (UNAE), Ecuador, in pre-professional practices (2015-2016) Here the pedagogical activity of the teacher was constituted as an object of research when the practitioner developed the pedagogical innovation proposals. The diagnosis served to know the learning needs and to formulate the research problem. The planning, to design strategies to solve learning problems, which also constituted the working hypothesis of the educational research. The “learning management”, the classes or lessons, was where the real teaching experimentation took place, therefore becoming a research laboratory. Finally, the evaluation became the moment of analysis as a lesson study of the innovation, and the analysis of the results of the experience contributed to the research report. Therefore, all the moments of innovation and research, focused on the teacher's competencies, were fulfilled.
References
Buitron, V., Sokolowicz, D., Spindiak, J. y Terigi, F. (2021). La escuela rural pequeña. Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires.
Delors, J. De la educación básica a la universidad. En J. Delors, I. Al Mufti, I. Amagi, R. Cameiro, F. Chung, B. Geremek, W. Gorham, A. Kornhauser, M. Manley, M. Padrón Quero, M-A. Savané, K. Singh, R. Stavenhagen, M. W. Suhr y Z. Nanzhao. (1996). La educación encierra un tesoro: informe a la UNESCO de la Comisión Internacional Sobre la Educación para el Siglo XXI, presidida por Jacques Delors (pp. 131-161). Ediciones UNESCO, Santillana.
Denyer, M., Furnémont, J., Poulain, R. y Vanloubbeeck, G. (2007). Las competencias en la educación, un balance. (Trad. J. J. Utrilla). Fondo de Cultura Económica.
Elliott, J. (2010). El “estudio de la enseñanza y del aprendizaje”: una forma globalizadora de investigación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68(24,2), 223-242.
Goodman, P. (1976). La des-educación obligatoria. (2ª ed.). Fontanella.
Palacios Liberato, L. (2016). Experiencia y percepciones de los estudiantes acerca de las prácticas preprofesionales en la UNAE. OrientAcción, (2), 42-59.
Palacios Liberato, L. (2019). Estructura y contenido de las prácticas preprofesionales en el modelo pedagógico de la Universidad Nacional de Educación (Ecuador). Pedagogía y Saberes, (50), 187-198.
Palacios Liberato, L. (2020). Sobre o “Projeto Integrador do conhecimento” no modelo UNAE. En T. Fontaines-Ruíz, J. Pirela Morillo, J. Maza-Cordova e Y. Almarza Franco (Eds.), Convergencias y divergencias en investigación (pp. 264-272). Red Internacional sobre Enseñanza de la Investigación.
Palacios Liberato, L. (2023). Profile and nature of pedagogy as a scientific discipline. International Journal of Education and Teaching, 3(2), 37-49. https://doi.org/10.51483/IJEDT.3.2.2023.37-49
Peñaloza, W. (1989). La Cantuta: una experiencia en educación. Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (Perú).
Pérez Gómez, Á. (Coord.). (2010). Aprender a enseñar en la práctica: procesos de innovación y prácticas de formación en la educación secundaria. Graó.
Soto Gómez, E. y Pérez Gómez, Á. (2014). Las lesson study ¿qué son? [Archivo PDF]. Universidad de Málaga.
Stenhouse, L. (2004). La investigación como base de la enseñanza. (5ª ed.). Morata.
Vygotsky, L. (2009). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. (3ª ed.). Crítica.
Washburne, C. (1968). Winnetka: la historia y la importancia de un experimento educativo. (2ª ed.). Losada.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lucas Palacios LIberato

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.















