Raven's progressive matrices test: scale construction and verification of "Flynn effect"

Autores/as

  • Lilia Elba Rossi Casé Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, UNLP, Argentina
  • Rosa Haydée Neer Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, UNLP, Argentina.
  • María Susana Lopetegui Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, UNLP, Argentina.

Palabras clave:

Progressive matrices test, percentile norms, flynn effect

Resumen

In this paper, the scales of Raven's Progressive Matrices Test, General Scale and Advanced Scale, Series II, for the student population (third cycle of EGB and Polimodal) in the city of La Plata are presented. Considerations are made as regards both the increase in scores (Flynn effect) observed in relation to the previous scale (1964) and the different mean scores according to two age groups (13-16 and 17-18 years of age) and education mode. The findings enabled inferences related to the significance of the increase, particularly in the case of the higher scores in the population attending a special kind of educational institution.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Lilia Elba Rossi Casé, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, UNLP, Argentina

Profesora titular de la cátedra Estadística aplicada a la Psicología, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, UNLP, Argentina.

Rosa Haydée Neer, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, UNLP, Argentina.

Jefa de trabajos prácticos de la cátedra Estadística aplicada a la Psicología, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, UNLP, Argentina.

María Susana Lopetegui, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, UNLP, Argentina.

Ayudante diplomada, cátedra Estadística aplicada a la Psicología, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, UNLP, Argentina.

Descargas

Publicado

2002-01-01

Cómo citar

Rossi Casé, . L. E. ., Neer, . R. H. ., & Lopetegui, . M. S. . (2002). Raven’s progressive matrices test: scale construction and verification of "Flynn effect". Orientación Y Sociedad, (no. 3), p. 189–194. Recuperado a partir de https://revistas.unlp.edu.ar/OrientacionYSociedad/article/view/8232

Número

Sección

Avances de investigación