Motivations of young Argentinians to become naval officers in the 21st century: vocation, profession, occupation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18518893e078

Keywords:

naval officers, vocation, occupation, profession, to be in the Military

Abstract

This article explores the motivations and conceptions that drive young Argentinians to join the Armed Forces as officers, specifically in the Argentinian Navy, and the implications for the training to “be in the Military”. This research continues a series of ethnographic investigations in the military sphere that have been developed since the beginning of the 21st century in Argentina. To achieve the proposed objective, three analytical categories formulated by Moskos (1977) are problematized: vocation, profession and occupation, within the framework of Anglo-Saxon studies on Armed Forces and society. The methodology used is qualitative, obtaining data from semi-structured interviews with a non-probabilistic intentional sample by quotas (n=30) and participant observation by the researcher. Complementarily, quantitative methodology was also used through ad-hoc surveys administered to all cadet applicants (n=259).   

Author Biography

  • Luciano Emanuel Gonzalez, Universidad de Buenos Aires, Argentina

    Magíster en Psicología Educacional por la Universidad de Buenos Aires (UBA), con la tesis Concepciones, motivaciones y expectativas de la educación del cadete naval, bajo la dirección de Germán Soprano, calificada como sobresaliente (2023). Profesor de enseñanza media y superior en Psicología por la UBA (2021). Licenciado en Psicología por la UBA (2014).

References

Armada Argentina, Departamento de Incorporación. (s.f.). Oficial de la Armada. https://www.incorporacion.armada.mil.ar/marina.html

Badaró, M. (2009). Militares o ciudadanos. La formación de los oficiales del Ejército Argentino. Prometeo.

Bañón Martínez, R. y Carrillo Barroso, E. (1984) Administración de personal y estructura organizativa: el caso del personal civil de las Fuerzas Armadas españolas. Revista de Administración Pública, 105, 355-390.

Caforio, G. (Ed.) (1998). The European cadet: Professional socialisation in military academies. A crossnational study. Nomos Verlagsgesellschaft.

Calandrón, S. (2021). Mujeres armadas: el conflictivo proceso de incorporación de las mujeres a las policías y las FF.AA. argentinas. Paidós.

Dirección Nacional de Estadísticas de Condiciones de Vida y Dirección de Encuesta Permanente de Hogares. (2021). Encuesta Permanente de Hogares: diseño de registro y estructura para las bases preliminares Hogar y Personas. Instituto Nacional de Estadísticas y Censos.

Frederic, S., Masson, L. y Soprano, G. (2015). Fuerzas Armadas en democracia: percepciones de los militares argentinos sobre su reconocimiento. Prohistoria.

Guber, R. (2016). La etnografía: método, campo y reflexividad. Siglo XXI Editores. (Trabajo original publicado en 2011).

Huntington, S. P. (1957). The soldíer and the State: The theory and politics of civill-military relatíons. Harvard University Press.

Janowitz, M. (1989). El soldado profesional. Editorial Bibliográfica Argentina. (Trabajo original publicado en 1960).

Martínez, R. (2007). Los mandos de las Fuerzas Armadas españolas del siglo XXI. Centro de Investigaciones Sociológicas.

Masson, L. (Comp. y Coord.). (2020). Militares argentinas: evaluación de políticas de género en el ámbito de la Defensa. Universidad de la Defensa Nacional.

Moskos, C. C. (1977). The all-volunteer military: calling, profession, or occupation? Parameters, 7(1), 2-9. https://doi:10.55540/0031-1723.1112

Soprano Manzo, G. F. (2010). Los militares como grupo social y su inscripción en el Estado y la sociedad argentina: batallas intelectuales y políticas por la construcción de un objeto de estudio en las ciencias sociales. Revista Digital Universitaria del Colegio Militar de la Nación, 22, 1-28. http://hdl.handle.net/11336/198594

Soprano Manzo, G. F. (2013). Ser militar en la Argentina del siglo XXI: entre una vocación, una profesión y una ocupación. Avá, 23, 71-95.

Soprano Manzo, G. F. (2013). La profesión militar en los estudios sobre fuerzas armadas y sociedad: lecturas, interpretaciones y usos desde la Argentina actual. Cuadernos de Marte, 5, 63-97. http://hdl.handle.net/11336/28847

Soprano, G. (2015). La producción de una etnografía durante la navegación en un buque de guerra de la Armada Argentina. Reflexiones sobre el carácter dialógico del conocimiento antropológico. Cuadernos de Antropología Social, 42, 73-90.

Soprano, G. (2016). ¿Qué hacer con las Fuerzas Armadas?: educación y profesión de los militares argentinos en el siglo XXI. Prometeo.

Tejedor, M. C., Gómez, M. C., Flores, H. D. y Sola, E. (2024). El camino complejo entre el ingreso, la permanencia y el egreso universitario. Orientación y Sociedad. 24(1), e072. https://doi.org/10.24215/18518893e072

Downloads

Published

2025-02-04

Issue

Section

Avances de investigación

How to Cite

Gonzalez, L. E. (2025). Motivations of young Argentinians to become naval officers in the 21st century: vocation, profession, occupation. Orientación Y Sociedad, 24(2), e078. https://doi.org/10.24215/18518893e078