Academic writing: A requirement for graduation and an opportunity to speak
DOI:
https://doi.org/10.24215/18518893e080Keywords:
academic writing, final integrative work, methodological construction, Textual Development WorkshopAbstract
The work addresses academic writing as a requirement for the graduation of students of the Bachelor's Degree in Psychology at Universidad Nacional de La Plata, within the Textual Development Workshop. This graduation condition arises from the curricular reform of the 2012, which implies the inclusion of the integrative final project and supervised professional practices. In the Textual Development Workshop, conditions for students to create their own work are generated. There they are enabled to express choices, interests and views in relation to the academic career. This enables them to question the way of producing an academic text in order to promote this final integrative work as an opportunity to appropriate questions and theoretical-practical articulations. The teaching proposal involves creating conditions for this to occur. Based on the teaching experience developed in this subject, we systematize some axes that we consider essential in the methodological proposal, aimed at achieving conditions of trust, dialogue, learning and collective construction that enable students’ productions to take an active and critical role regarding their trajectories. Likewise, we aim to contribute to the training of professionals committed to their journey, in a historical-political moment that challenges us and calls us to build with others.
References
Becker, H. (2016). Manual de escritura para científicos sociales. Siglo XXI Editores. (Trabajo original publicado en 1986).
Cassany, D. (1996). La cocina de la escritura. Anagrama. (Trabajo original publicado en 1993).
Cruz, V. (2015). Las prácticas pre-profesionales: un dispositivo de interpelación pedagógica. Trayectorias Universitarias, 1(1), 12-19.
Di Meglio, M. (2012). Análisis de la admisión en orientación vocacional-ocupacional, en una institución dependiente de la universidad [Trabajo final integrador de especialización, Universidad Nacional de La Plata]. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/148184
Edelstein, G. (1996). Un capítulo pendiente: el método en el debate didáctico contemporáneo. En de A. W. de Camilloni, M. C. Davini, G. Edelstein, E. Litwin, M. Souto y S. Barco (Eds.), Corrientes didácticas contemporáneas (pp. 75-90). Paidós.
Edelstein, G. (2005). Enseñanza, políticas de escolarización y construcción didáctica. En G. Frigerio y G. Diker (Comps.), Educar: ese acto político (pp. 139-152). Del Estante Editorial.
Edwards, V. (1993). La relación de los sujetos con el conocimiento. Revista Colombiana de Educación, 27.
Grassi, A. (2010). Niñez y adolescencia. Nuevos paradigmas, sus nombres y escritura. En A. Grassi, N. C. Córdova, C. M. Blanco, M. Carnevale, M. Foulkes, L. Grandal, A. Guaragna, M. E. Otero, M. Soler y M. L. Stella (Eds.), Entre niños, adolescentes y funciones parentales: psicoanálisis e interdisciplina (pp. 13-21). Editorial Entreideas.
Masin, C. (2022). Curar y ser curados. Poesía y reparación. Las Furias.
Palazzolo, F. (2012). El tema de investigación: claves para pensarlo y delimitarlo. En M. S. Souza, C. J. Giordano y M. A. Migliorati (Eds.), Hacia la tesis: itinerarios conceptuales y metodológicos para la investigación en comunicación (pp. 31-37). Universidad Nacional de La Plata.
Rascovan, S. (2013). Entre adolescentes, jóvenes y adultos. En D. Korinfeld, D. Levy y S. Rascovan (Eds.), Entre adolescentes y adultos en la escuela. Puntuaciones de época (pp. 25-50). Paidós.
Santana Vega, L. (2003). Orientación educativa e intervención psicopedagógica. Cambian los tiempos, cambian las responsabilidades profesionales. Pirámide.
Zemelman, H. (2021). Pensar teórico y pensar epistémico: los retos de las ciencias sociales latinoamericanas. Espacio Abierto, 30(3), 234-244.
Zurbriggen, R., Skliar, M., Stolze, B., González, A. y Grosso, B. (2021). Politizar la ternura y sostener la esperanza: conversaciones entre Ruth Zurbriggen, Maro Skliar, Brenda Stolze, Andrea González y Belén Grosso. En B. Grosso (Coord.), Conversar la escuela: complicidades pedagógicas para otra ternura (pp.109-133). Editorial Chirimbote.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mariela Silvina Di Meglio, Rodrigo Palma

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.















