Performative gender interruptions: towards a scenic-vivential device from the bodies
Keywords:
gender, performance, device, bodyAbstract
This paper aims to present an approach device to explore self-perceptions regarding gender identity in subjects who perform transgender bodily performances in stage contexts. To justify the power of body staging in our inquiries, we trace the way in which Judith Butler attacks the sex / gender distinction and insists on a notion of the performative understood as a powerful theoretical-political tool. Likewise, elements from philosophy and performance studies are recovered in order to stress the notion of (re)presentation and its discursive totalization. Likewise, the relevance of conceptual frameworks that prioritize the immanence of the body and its disruptive power is emphasized. After these fundamental theoretical coordinates, a presentation of the methodological device elaborated is offered together with some considerations on an experience produced in the implementation of this device. Finally, the relevance of thinking of experiential exploration devices that include the disruptive power of bodily presence, a privileged way to interrupt the regulatory efficacy of normative gender identities, is concluded.
Downloads
References
Alcázar, J. (2014). Performance. Un arte del yo. Autobiografía, cuerpo e identidad. México, DF: Siglo Veintiuno Editores.
Barad, K. (2007). Meeting the universe halfway. Quantum physics and the entanglement of matter and meaning. Duke University Press.
Bennett, J. (2009). Vibrant matter. A Political ecology of things. Duke University Press.
Berardi, F. (2014). La sublevación. Buenos Aires: Artefakte.
Butler, J. (1990a). Gender trouble. Feminism and the subversion of identity. Nueva York: Routledge.
Butler, J. (1990b). Performative acts and gender constitution: An essay in phenomenology and feminist theory. En S. E. Case (ed.), Performing feminisms: feminist critical theory and theatre (pp. 270-282). Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Butler, J. (1992). Contingent foundations: feminism and the question of 'Postmodernism’. En J. Butler y J. Scott (eds.), Feminists theorize the political. Nueva York y Londres: Routledge.
Butler, J. (1993a). Bodies that matter. On the discursive limits of sex. Nueva York: Routledge.
Butler, J. (1993b). Imitation and gender insubordination. En H. Abelove (ed.), The gay and lesbian studies reader. Londres: Routledge.
Butler, J. (1997a). Excitable speech. A politics of the performative. Nueva York: Routledge.
Butler, J. (1997b). The psychic life of power. Theories in subjection. Stanford University Press.
Deleuze, G. (1992). What is a Dispositif? En T.J. Armstrong (ed.), Michel Foucault Philosopher. Hemel Hempstead: Harvester Wheatsheaf.
Deleuze, G. (2008). En medio de Spinoza. Buenos Aires: Cactus.
Deleuze, G. y Guattari, F. (2004). El Anti Edipo: capitalismo y esquizofrenia. Madrid: Paidós Ibérica.
Femenías, M. L. (2000). Sobre sujeto y género. Lecturas feministas desde Beauvoir a Butler. Buenos Aires: Catálogos.
Femenías, M. L. (2003). Judith Butler, introducción a su lectura. Buenos Aires: Catálogos.
Hang, B. y Muñoz, A. (2019). Prólogo. En B. Hang y A. Muñoz (comps.), El tiempo es lo único que tenemos. Actualidad de las artes performativas. Buenos Aires: Caja Negra.
Martínez, A. (2018). Medusa y el espejo cóncavo. La raigambre normativa de la violencia sobre el cuerpo. Universitas Philosophica, 35(71), 21-52.
Martínez, A. y Mora, A. S. (2020). Lo escénico como negatividad subversiva: ajenidad radical y performance trava sudaca en la voz de Susy Shock. Revista Brasileira de Estudos da Presença, 10(3), 1-27.
Meagher, M. (2007). Improvisation within a scene of constraint: Cindy Sherman’s serial self-portraiture. Body & Society, 13(4), 1-19.
Meillassoux, Q. (2015). Después de la finitud: ensayo sobre la necesidad de la contingencia. Buenos Aires: Caja Negra.
Moreno, J. L. (1961). Psicodrama. Buenos Aires: Hormé.
Öztürk, M. (2013). Cultivating space: Artifact and agency in the case of theatre before and beyond its scenes. Space and Culture, 16(4), 447-460.
Phelan, P. (2011). Ontología del performance: representación sin reproducción. En D. Taylor y M. Fuentes (eds.). Performance, teoría y práctica. Estudios avanzados de performance. México, DF: Fondo de Cultura Económica.
Preciado, P. (2008). Testo yonqui. Sexo, drogas y biopolítica. Madrid: Espasa Calpe.
Rolnik, S. (2019). Esferas de la insurrección: apuntes para descolonizar el inconsciente. Buenos Aires: Tinta Limón.
Schechner, R. (2011). Between theatre and anthropology. En D. Taylor y M. Fuentes (eds.). Performance, teoría y práctica. Estudios avanzados de performance. México, DF: Fondo de Cultura Económica.
Taylor, D. (2011). Introducción. En D. Taylor y M. Fuentes (eds.), Performance, teoría y práctica. Estudios avanzados de performance. México, DF: Fondo de Cultura Económica.
Turner, V. (1974). Dramas, fields and metaphors. Ithaca, NY: Cornell University Press.