Educational systems and school guidance

Challenges in pandemic and post-pandemic times

Authors

  • Sherly Osorio León UPN Colombia
  • Carlos Borja UPN Colombia

Keywords:

development, equity, justice, pandemic, orientation, educational systems

Abstract

The global education systems have been facing new challenges generated by the coronavirus pandemic, which have made necessary to replace the political and economic systems in which education is currently immersed, to respond to the needs and challenges that the globalized world and the new technologies pose in the current pandemic, opening the way to modern educational systems that respond to current and future trends along with the challenges generated for the guidance counselors.

This writing is organized in five parts: “Contextualization of the agents of the educational systems at present”, “Critical prospect of the concept of development in educational systems”, “Challenges of educational systems in coronavirus times”, “·Role of the counselor in pandemic times” and “Role of counselor in post-pandemic or ‘new normality’”.

In general terms, it is intended to observe from a critical perspective the need for questioning the concept of development, in which educational systems are immersed, in order to look for an equitable, fair and mainly human system which we lack, as it has been seen due to the crisis generated by the coronavirus pandemic. Double methodology is used: bibliographic research and descriptive method with diachronic and hermeneutical approach.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sherly Osorio León, UPN Colombia

Orientadora escolar, licenciada en Psicología y Pedagogía de la UPN (Colombia), magíster en Neuropsicología y Educación de La Rioja (España), PhD en Educación de Cuauhtémoc (México). 

Carlos Borja, UPN Colombia

Psicólogo orientador y asesor escolar. 

References

Aguilar, S. (2007). La educación en Hanna Arendt. Revista de Filosofía, 49. Recuperado de: http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/aguilar49.pdf

Banco Mundial (19 de enero de 2016). “Ninis” en América Latina: 20 millones de jóvenes en busca de oportunidades”. Recuperado de: https://www.bancomundial.org/es/events/2016/01/07/out-of-school-and-out-of-work

Benavides, P., Amado-Salvatierra, H., Ramírez González, G. y Corchuelo, M. (s/f). “CTI, TIC y Diversidad como apuesta de transformación de las IES del siglo XXI”. Memorias del Seminario de Innovaciones Educativas y MOOC-SINNEM 18.

Borja, C. (2017). Sentido de la escolaridad: Estar o no, en el salón de clases. Ponencia sobre resultados de investigación presentada en el Congreso Internacional de Orientación Educativa, Universidad Nacional Autónoma de México -UNAM-.

Borja, C. (2019a). Fortalecimiento de la salud mental de docentes orientadoras/es escolares ante factores de riesgo psicosocial en lo laboral. Proyecto presentado a AsoOrientadores, Bogotá.

Borja, C. (2019b). Orientador(a) escolar. Más que un pedagogo/a. ¿Un cambio de paradigma? O solamente un cambio en nuestras funciones. Revista Educación y Ciudad, 2(37). https://doi.org/10.36737/01230425.v2.n37.2019.2149

Borja, C., Arciniegas, O., Cortés, D., Gómez, A., Loaiza, A. & Mantilla, D. (2020). Acompañamiento pedagógico / psicosocial desde orientación escolar en tiempos de contingencias y crisis sociales. Bogotá: Colpsic. Recuperado de: https://www.colpsic.org.co/aym_image/files/ACOMPAN%CC%83AMIENTO%20PEDAGO%CC%81GICO.pdf

Borja, C., Brunal, A. y Osorio, S. (2018). Rol y sentido del orientador educativo en ámbitos escolares en Colombia. Bogotá: SED, IDEP, Red Latinoamericana de Profesionales de la Orientación (RELAPRO).

Borja, C., Brunal, A. y Osorio, S. (2019). La investigación como empoderamiento y resignificación del rol de la orientación escolar. Acompañamiento a Experiencias Pedagógicas, 1, 233-275. Bogotá: SED, IDEP.

CNN (29 de octubre de 2017). ¿Dónde están los maestros mejor pagados y valorados del mundo? Recuperado de: https://cnnespanol.cnn.com/2017/10/29/donde-estan-los-maestros-mejor-pagados-y-valorados-del-mundo/

De Hoyos, R., Rogers, H. y Székely, M. (2016). Fuera de la escuela y fuera del trabajo: riesgos y oportunidades para los ninis de América Latina. Washington DC: Banco Mundial. Recuperado de: https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/22349

Domínguez Alfonso, R. (s/f). Nuevas tecnologías y educación en el siglo XXI. Etic@net [publicación en línea], 4. Disponible en: http://www.ugr.es/~sevimeco/revistaeticanet/Numero4/Articulos/Formateados/NTIC_SXXI.pdf

Durkheim, E. (1975). Educación y sociología. Barcelona: Península.

Freire, P. ([1967]1974). La educación como práctica de la libertad. Buenos Aires: Siglo XXI. Recuperado de: https://asslliuab.noblogs.org/files/2013/09/freire_educaci%C3%B3n_como_pr%C3%A1ctica_libertad.pdf_-1.pdf

Freire, P. ([1970] 1972). Pedagogía del Oprimido. Buenos Aires: Tierra Nueva y Siglo XXI. Recuperado de: fhcv.files.wordpress.com/2014/01/freire-pedagogia-del-oprimido.pdf.

Habermas, J. (2002). Teoría de la acción comunicativa. Barcelona: Taurus.

Lessing ([1971] 2007). Instrucciones para un descenso al infierno. Barcelona: Ediciones B.

Lleixá, T., Gros, B., Mauri, T. y Medina, J. (eds.). (2018). Educación 2018-2020. Retos, tendencias y compromisos. Barcelona: IRE-UB.

Martínez, T. & Bestratén, M. (2010). Desarrollo de competencias y riesgos psicosociales. España: Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo. Centro de Documentación de Fundación Mapfre.

Miñana Blasco, C. y Rodríguez, J. G. (2002). La educación en el contexto neoliberal. Disponible en: http://www.humanas.unal.edu.co/red/files/3112/7248/4191/Artculos-eduneoliberal.pdf

Navarro, F. (27 de noviembre de 2017). La idiotización de la sociedad como estrategia de dominación. Recuperado de: https://www.lahaine.org/mundo.php/la-idiotizacion-de-la-sociedad

OCDE (24 de abril de 2017). Panorama de la educación. Indicadores OCDE 2016. Recuperado de: http://educalab.es/inee/indicadores-educativos/internacionales/ocde/-/asset_publisher/sCSjSBE0c2sO/content/panorama-de-la-educacion-indicadores-ocde-2016-informe-espanol

Reinhold, A. (2008). La importancia de compararse globalmente. Altablero, 44. Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-162391.html

Taylor, F. (1969). Management científico. Barcelona: Oikus-Tau.

Schopenhauer, A. (2009). Parerga y Paralipómena I. Madrid: Trotta.

Tuner Morales, J. y Cassigoli Salamón, R. (2005). Tradición y emancipación cultural en América Latina. México: Siglo XXI.

Unceta, K. (2009). Desarrollo, subdesarrollo, mal desarrollo y postdesarrollo. Una mirada transdisciplinar sobre el debate y sus implicaciones. Carta Latinoamericana, 7, 1-34.

Universidad de Antioquia (2015). Educación para el lucro, educación para la libertad. Nussbaum en Medellín. Recuperado de: http://www.udea.edu.co/wps/portal/udea/web/generales/interna/!ut/p/z0/fcy9DoIwFIbhW4GBkbSiQRwbYkwIkyYGuphj20i1P0Bb4-ULGAcXt_Mk53sRRQ2iBp7yBl5aA2pyS_NLsSuzFdng-nCsSkzykuy3p3OdFRmqEP3_MBXkfRgoQZRZ48XLo6a3owcVuIAEg_tVZ7X43Ax0DwZcgk1w7gpBR8JEWnChVMzWMXAzD5aqkdy6WVw4DwwWcelYGJ1NNYy-g_SbQf2Dtm-FQWTH/

Vigotsky, L. (2007). Pensamiento y habla. Buenos Aires: Colihue Clásica.

Material audiovisual

Astorgano, A. (17 de octubre de 2011) [archivo de video de Aragón Digital]. “Tenemos escuelas del siglo XIX, con profesores del siglo XX y con muchachos del siglo XXI”. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=JQHKJ_ZBAFc

Espejo, A. (28 de marzo de 2019) [archivo de video]. “Conociendo el ODS 4 ‘Educación de Calidad’”. Conferencia pronunciada en el Foro Juventudes ALC 2030, desarrollado de manera virtual [7 de febrero de 2019]. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?time_continue=176&v=0Fy0l3r4IZY&feature=emb_logo

Espinoza, S. (13 de marzo de 2018) [archivo de video]. “El imperio chino y nuestro subdesarrollo: una historia no contada por la historia”. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=Oh3s1R6dEkY.

Mújica, J. (8 de noviembre de 2018) [archivo de video]. “El valor de la libertad”. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=WR0WBXXXwI0

Ventura, D. (2013). “Jugar para Cambiar el Mundo”. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=o9ykgB35gs4&feature=emb_logo

Vidal, G. (8 de diciembre de 2017) [archivo de video]. “Transformar la educación en América Latina”. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?time_continue=527&v=gN4EbyEJyrI&feature=emb_logo

Published

2020-12-17

How to Cite

Osorio León, S. ., & Borja, C. (2020). Educational systems and school guidance: Challenges in pandemic and post-pandemic times. Orientación Y Sociedad, 20(2), e027. Retrieved from https://revistas.unlp.edu.ar/OrientacionYSociedad/article/view/10890