Adolescents in pandemic: Explorations, historicization and project in a time of virtualization of daily life

Authors

  • Roxana Frison Universidad Nacional de La Plata
  • Mariela Silvina Di Meglio Universidad Nacional de La Plata

Keywords:

adolescence, pandemic, project, virtuality, orientation

Abstract

From our academic task deployed in the professorships of Vocational Guidance and Clinical Psychology of Children and Adolescents, counting on different perspectives and theoretical frameworks of reference around the time of psychic constitution that we call adolescence, we have met in this writing, in order to exchange questions, approaches and reflections.

In a context crossed by the pandemic situation declared by the outbreak of COVID-19, we ask ourselves about adolescents: can they advance in the psychic works of their time, when they are forced to reduce as much as possible the contact with the outside? In what way can we shore up, accompany the vulnerabilities of subjectivities in formation, in a present time that involves the halting of projects or the reformulation of them under new coordinates?  How to promote creativity, privilegedly carried by adolescents, vital for any identifying-relational journey?

To do this we will recover conceptualizations about adolescents with the particularities that characterize them and we will address the different ways of nominating a project. We will take two coordinates that are necessary to understand this development, temporality and virtuality, concluding with some approximations regarding the role of the adult, especially the counselor.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roxana Frison, Universidad Nacional de La Plata

Lic. y Prof. en Psicología UNLP. JTP de la cátedra Psicología Clínica de Niños y Adolescentes, UNLP

Mariela Silvina Di Meglio, Universidad Nacional de La Plata

Esp. en Orientación Educativa y Laboral, Lic. en Psicología, UNLP. Docente Adjunto de la cátedra Orientación Vocacional, Facultad de Psicología, UNLP

References

Aisenson, D., Virgili, N., Polastri, G. y Azzolini, S. (2012). La noción de “proyecto” en jóvenes que consultaron en un servicio de Orientación. Abordaje desde la teoría de las representaciones sociales. Anuario de Investigaciones XIX. Facultad de Psicología- Secretaría de Investigaciones, UBA. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/3637/v19n1a31.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Aulagnier, P. (1991). Construir (se) un pasado. Revista de Psicoanálisis APdeBA, 13 (3), 441-468.

Aulagnier, P. (1988). La violencia de la interpretación (pp. 112-176). Amorrortu.

Bleichmar, S. (2005). La subjetividad en riesgo. Topía.

Catz, H. (2020). Crear presencia de transformaciones e invariancias. En H. Catz y colaboradores, Trabajando en Cuarentena en épocas de PANDEMIA y de Post- PANDEMIA (pp. 45-53). RV Ediciones.

Cibeira, A. y Barberis, M. (2009). Jóvenes, crisis y saberes. Novedades educativas.

Del Cioppo, G. (2020). El dispositivo de análisis virtual: de lo previsible e inevitable a lo pertinente y específico. XII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XXVII Jornadas de Investigación. XVI Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. II Encuentro de Investigación de Terapia Ocupacional. II Encuentro de Musicoterapia. Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. https://www.aacademica.org/000-007/152

Dolto, F. (1992). La causa de los adolescentes. Seix Barral.

Franco, A. (2020). Los adolescentes, el amor y la sexualidad en tiempo de lo digital. En S. Lado (Comp.), Niñez y adolescencia: replanteos actuales desde el psicoanálisis (pp. 139-154). RV Ediciones.

Ferrari, L. (2009). El tiempo en orientación vocacional. En A. Cibeira y M. Barberis (Coord.) Jóvenes, crisis y saberes (pp. 97- 119). Novedades educativas.

Guichard, J. (1993). La escuela y las representaciones de futuro de los adolescentes (p.18). Laertes.

Horenstein, M. (2020). Funambulistas. Viento de fondo. http://vientodefondo.com/funambulistas/

Lacadee, P. (2017). Los sufrimientos modernos del adolescente. UNSAM.

Rascovan, S. (2013). Los caminos de la vida. En Korinfeld, D., Levy, D. y Rascovan, S., Entre adolescentes y adultos en la escuela. Puntuaciones de época. (p.247).Paidós.

Rother Hornstein, M. (2008). Entre desencantos, apremios e ilusiones: barajar y dar de nuevo. En M. Rother Hornstein (Comp.), Adolescencias: Trayectorias turbulentas (pp. 117-135). Paidós.

Sternbach, S. (2008). Adolescencias, tiempo y cuerpo en la cultura actual. En M. Rother Hornstein (Comp.), Adolescencias: Trayectorias turbulentas (pp. 51-79). Paidós.

Singer, D. (2020). Pandemia y mundos posibles. Revista Bordes XV. UBA- UNSAM. http://revistabordes.unpaz.edu.ar/pandemia-y-mundos-posibles/

Tomei, F. (2020). Otredades desconcertantes. Subjetividades en (del) entorno digital. En S. Lado (Comp.), Niñez y adolescencia. Cuadernos Tópica (Año VI, N°17, pp. 169-179). RV Ediciones.

Ureta, L. y Rossetti Beiram, G. (2020). Las TAC en la construcción de conocimiento disciplinar: una experiencia de aprendizaje con estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 26, pp. 100-109. https://doi.org/10.24215/18509959.26.e11

Vasen, J. (2020). Las pestes de la peste. En H. Catz y colaboradores, Trabajando en Cuarentena en épocas de PANDEMIA y de Post- PANDEMIA (pp. 277-286). RV Ediciones.

Waserman, M. (2014). Condenados a explorar. Marchas y contramarchas del crecimiento en la adolescencia. Noveduc.

Published

2021-07-07

How to Cite

Frison, R., & Di Meglio, M. S. (2021). Adolescents in pandemic: Explorations, historicization and project in a time of virtualization of daily life. Orientación Y Sociedad, 21(1), e032. Retrieved from https://revistas.unlp.edu.ar/OrientacionYSociedad/article/view/12310

Issue

Section

Avances de investigación