Departamento de Orientación Educativa: An intervention proposal
DOI:
https://doi.org/10.24215/18518893e058Keywords:
educational orientation, university undergraduate, future project, educational informationAbstract
This paper presents a proposal for a guiding intervention for students in the last year of high school at Colegio Nacional Rafael Hernández, belonging to Universidad Nacional de La Plata, proposal whose objective is to work on the approach to educational /academic information. The Colegio Nacional maintains a pre-university regime with the purpose of giving a structural response to the problem of the articulation between the middle and higher levels. These instances of articulation with the different academic units make it possible to consolidate an election system from the fifth year, bringing students closer to the subjects and contents of the subjects of the first years of the different careers offered by our university. In this sense, different ways have been sought to stimulate the approach of the students of the last year of the College to the different academic units. The academic articulation between the University and the secondary school constitutes a fundamental tool since it allows to generate spaces oriented to define, implement and evaluate activities that attend the transit between educational levels.
The proposal presented here will be implemented by the Educational Guidance Department of the institution with the purpose of generating a space of a promotional and preventive nature with the students, working on the knowledge of educational/academic information, as well as in the recognition of its importance in making decisions about their future projects.
Downloads
References
Castignani, M. L. (2012). Transición escuela-trabajo en jóvenes con necesidades educativas en poblaciones vulnerables. En M. Gavilán (Ed.), Equidad y orientación. El desafío de una propuesta. (pp. 131-145). Lugar.
Castignani, M. L. (2017). Orientación y discapacidad visual: factores que inciden en las elecciones de los adolescentes. Tesis de doctorado. Facultad de Psicología, Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/62589
Erausquin, C., Denegri, A. y Michele, J. (2017). Estrategias y modalidades de intervención psicoeducativa: historia y perspectivas en el análisis y construcción de prácticas y discursos. En C. Erausquin (coord.), Interpelando entramados de experiencias. Cruce de fronteras e implicación psico-educativa entre universidad y escuelas (pp. 58-87). Editorial de la Universidad Nacional de La Plata. https://www.aacademica.org/cristina.erausquin/620
Fernández, G., Izuzquiza, M., Ballester, M. A. y Barrón, M. P. (2006). Pensar la gestión de la enseñanza en el aula universitaria. Educere, 10(33), 257-262.
Fundación Cimientos. (2012). Repensando el rol del preceptor. Problemas, prácticas y desafíos. El preceptor en la educación secundaria obligatoria. Ministerio de Educación del Gobierno de la Provincia de Córdoba.
García Munitis, A. y Benito, L. (2021). Articulación entre los sistemas de pregrado y grado de la UNLP. La experiencia del Bachillerato en Saneamiento y Gestión Ambiental. Revista ES, 1(1-2), e016. https://doi.org/10.24215/27186539e016
Lachalde, M. L., García, M. N. y Castignani, M. L. (2022). La importancia de la información ocupacional en la elaboración de proyectos. En M. Di Meglio (coord.), La complejidad y los abordajes en orientación. Articulaciones conceptuales en el contexto del siglo XXI (pp. 68-76). Editorial de la Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/132205
Ley 26206 de 2006. Ley de Educación Nacional, Sistema Educativo Nacional. 27 de diciembre de 2006. https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-26206-123542/texto
Müller, M. (1997/2008). Docentes tutores. Orientación educativa y tutoría. Bonum.
Neffa, J. C. (2003). El trabajo humano: contribuciones al estudio de un valor que permanece. Asociación Trabajo y Sociedad.
Suffern Quirno, D. (2022). Proyecto Académico y de Gestión 2022-2026. Colegio Nacional La Plata, Universidad Nacional de La Plata. Disponible en https://www.nacio.unlp.edu.ar/
Universidad Nacional de La Plata. (2010/2017). Reglamento General de los Establecimientos de Pregrado de la Universidad Nacional de La Plata. Disponible en https://www.nacio.unlp.edu.ar/
Universidad Nacional de La Plata (2018). Plan Estratégico de la Universidad Nacional de La Plata 2018-2022 [Publicación institucional]. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/108999
Vélez, G. (2005). El ingreso: la problemática del acceso a las culturas académicas de la Universidad. Colección de Cuadernillos de Actualización para Pensar la Enseñanza Universitaria, 2(1), 1-16.
Watts, A. (1991). Orientación de la carrera en la Universidad y el desarrollo de las destrezas transferibles. En Asociación Española para la Orientación y el Diagnóstico en Educación (Ed.), La orientación en el sistema educativo y en el mundo laboral (pp. 21-26).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 María Laura Castignani
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.