Rights, school and vocational guidance: A unique weave

Emerging meanings from the teachers’ voice

Authors

  • Silvia Luján Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Río Cuarto
  • Claudia Ivana Díaz Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Río Cuarto
  • Milagros Ekerman Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Río Cuarto

DOI:

https://doi.org/10.24215/18518893e066

Keywords:

rights, school, teachers, orientation, projects

Abstract

This work is the result of the research titled “On the destiny assigned to the construction of projects that public education makes possible. Educational trajectories of young people and adults”, approved by the Secretariat of Science and Technique (SECyT, for its initials in Spanish) of the Universidad Nacional de Río Cuarto (UNRC.) The subject of study refers to the educational trajectories of students who complete their secondary schooling in the Youth and Adults modality and its relationship with future projects. The research team is made up of members of the Vocational Guidance chairs of the degree in Psychopedagogy and the Vocational Guidance Area of ​​the UNRC. This presentation is limited to one of the objectives of the project: to analyse the function of the school as a subjectifying institution, for the construction of future projects, and, particularly, it analyses and reflects on one of the categories called “education as a founding right and enabler for the construction of life projects and a sense of future”, arising from the analysis of in-depth interviews carried out with teachers from schools in which socio-community practices of vocational guidance are developed in schools for youth and adults in the city of Río Cuarto.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvia Luján, Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Río Cuarto

Profesora adjunta a cargo de las asignaturas Orientación Vocacional I y II de la Licenciatura en Psicopedagogía de la Universidad Nacional de Río Cuarto.

Claudia Ivana Díaz, Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Río Cuarto

Ayudante de cátedra en las asignaturas Orientación Vocacional I y II de la Licenciatura en Psicopedagogía de la Universidad Nacional de Río Cuarto

Milagros Ekerman, Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Río Cuarto

Ayudante de Primera en la asignatura Planeamiento Institucional (Universidad Nacional de Río Cuarto) y becaria del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET).

References

Freire, P. (1969/2014). La educación como práctica de la libertad (L. Ronzoni, Trad.). Siglo XXI Editores.

Freire, P. (2014/2016). El maestro sin recetas. El desafío de enseñar en un mundo cambiante (T. Arijón, Trad.). Siglo XXI.

Kaplan, V. C. (2005). Desigualdad, fracaso, exclusión: ¿cuestión de genes o de oportunidades? En S. Llomovate y C. Kaplan (Coords.), Desigualdad educativa: la naturaleza como pretexto (pp. 75-93). Noveduc.

Mujica, M. F. (2016). Acerca de la obligatoriedad y los desafíos de la inclusión en el nivel secundario. Una perspectiva desde el docente. En M. Krichesky, O. Malet, A. B. Acín, A. Getto, M. F. Mujica y H. Rodríguez (Eds.), El desafío de la inclusión en el nivel medio y superior (Capítulo II). Noveduc.

Pinto, L. (2019). XIV Foro Latinoamericano de Educación Rediseñar la Escuela para y con las Habilidades del Siglo XXI. Fundación Santillana.

Rascovan, S. (2016). La orientación vocacional como experiencia subjetivante. Paidós.

Resolución Rectoral 083 de 2020 [Universidad Nacional de Río Cuarto]. Por la cual se aprueban programas y proyectos de investigación tecnológica para el período 2020-2022. 6 de marzo de 2020.

Visotsky, J. (2018). Interseccionalidad crítica y educación. Cuadernos de Ddescolonización y Liberación, 13(21), 155-171.

Published

2023-12-27

How to Cite

Luján, S., Díaz, C. I., & Ekerman, M. (2023). Rights, school and vocational guidance: A unique weave: Emerging meanings from the teachers’ voice. Orientación Y Sociedad, 23(2), e066. https://doi.org/10.24215/18518893e066

Issue

Section

Avances de investigación