Rights, school and vocational guidance: A unique weave
Emerging meanings from the teachers’ voice
DOI:
https://doi.org/10.24215/18518893e066Keywords:
rights, school, teachers, orientation, projectsAbstract
This work is the result of the research titled “On the destiny assigned to the construction of projects that public education makes possible. Educational trajectories of young people and adults”, approved by the Secretariat of Science and Technique (SECyT, for its initials in Spanish) of the Universidad Nacional de Río Cuarto (UNRC.) The subject of study refers to the educational trajectories of students who complete their secondary schooling in the Youth and Adults modality and its relationship with future projects. The research team is made up of members of the Vocational Guidance chairs of the degree in Psychopedagogy and the Vocational Guidance Area of the UNRC. This presentation is limited to one of the objectives of the project: to analyse the function of the school as a subjectifying institution, for the construction of future projects, and, particularly, it analyses and reflects on one of the categories called “education as a founding right and enabler for the construction of life projects and a sense of future”, arising from the analysis of in-depth interviews carried out with teachers from schools in which socio-community practices of vocational guidance are developed in schools for youth and adults in the city of Río Cuarto.
Downloads
References
Freire, P. (1969/2014). La educación como práctica de la libertad (L. Ronzoni, Trad.). Siglo XXI Editores.
Freire, P. (2014/2016). El maestro sin recetas. El desafío de enseñar en un mundo cambiante (T. Arijón, Trad.). Siglo XXI.
Kaplan, V. C. (2005). Desigualdad, fracaso, exclusión: ¿cuestión de genes o de oportunidades? En S. Llomovate y C. Kaplan (Coords.), Desigualdad educativa: la naturaleza como pretexto (pp. 75-93). Noveduc.
Mujica, M. F. (2016). Acerca de la obligatoriedad y los desafíos de la inclusión en el nivel secundario. Una perspectiva desde el docente. En M. Krichesky, O. Malet, A. B. Acín, A. Getto, M. F. Mujica y H. Rodríguez (Eds.), El desafío de la inclusión en el nivel medio y superior (Capítulo II). Noveduc.
Pinto, L. (2019). XIV Foro Latinoamericano de Educación Rediseñar la Escuela para y con las Habilidades del Siglo XXI. Fundación Santillana.
Rascovan, S. (2016). La orientación vocacional como experiencia subjetivante. Paidós.
Resolución Rectoral 083 de 2020 [Universidad Nacional de Río Cuarto]. Por la cual se aprueban programas y proyectos de investigación tecnológica para el período 2020-2022. 6 de marzo de 2020.
Visotsky, J. (2018). Interseccionalidad crítica y educación. Cuadernos de Ddescolonización y Liberación, 13(21), 155-171.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Silvia Luján, Claudia Ivana Díaz, Milagros Ekerman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.