The coexistense of students entering Educational Sciences: Contributions to guidance and social inclusion in the university

Authors

  • Luján Alejandra Mingari Louzán Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata
  • María Soledad Mónaco Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata
  • Camila Belén Ravettino Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/18518893e067

Keywords:

educational orientation, dialogic perspective of identity, educational inclusion, higher education

Abstract

The purpose of this research is to analyze the coexistence of students entering into the Educational Sciences course of studies in the Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación (FaHCE), of the Universidad Nacional de La Plata (UNLP) from the sociocultural and dialogic perspective of identity. These first approaches are presented to think over and analyze educational orientation regarding educational inclusion of students enrolling at the course of studies. The research is framed in a contextualized approach with a qualitative descriptive logic. Semi-structured interviews were used with 14 students entering into Educational Sciences career. The population interviewed belongs to the first year of the career, their ages are between 18 and 35 years old and most of them are high school graduates. The first results aim to contribute to the field of educational orientation from a broad, comprehensive and holistic approach to get along with students in all their aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luján Alejandra Mingari Louzán, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata

Estudiante avanzada del Profesorado y la Licenciatura en Ciencias de la  Educación (Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata).

María Soledad Mónaco, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata

Estudiante avanzada del Profesorado y la Licenciatura en Ciencias de la  Educación (Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata).

Camila Belén Ravettino, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata

Estudiante avanzada del Profesorado y la Licenciatura en Ciencias de la  Educación (Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata).

References

Álvarez González, M. y Bisquerra Alzina, R. (2012). Orientación educativa: modelos, áreas, estrategias y recursos. Wolters Kluwer.

Badia, A. y Monereo, C. (2013). La perspectiva dialógica en la construcción de la identidad humana a lo largo de la vida. En A. Badia (Ed.), El aprendizaje a lo largo de la vida (pp. 75-130). EDIUOC.

Carli, S. (2012). El estudiante universitario: hacia una historia del presente en la universidad pública. Siglo XXI.

Castillo-Cedeño, I., Flores-Davis, L. y Miranda-Cervantes, G. (2017). Hacia una Universidad de convivencia saludable: Percepción de un grupo de estudiantes de bachillerato del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE). Revista Electrónica Educare, 21(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.21-1.20

Coulon, A. (1995). Etnometodología y educación. Paidós.

Echeverría Echeverría, R., De Lille Quintal, M. J., Evia Alamilla, N. y Carrillo Trujillo, C. (2021). Convivencia universitaria inclusiva, democrática y pacífica: de lo personal a lo institucional. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 20(43), 329-344. http://dx.doi.org/10.21703/rexe.20212043echeverria17

Jares, X. R. (2001). Educación y conflicto: guía de educación para la convivencia. Editorial Popular.

Martínez de Codés González. M. (1998). La orientación escolar. Sáenz y Torres.

Onetto, F. (2003). Criterios de intervención en las problemáticas de convivencia escolar. En J. Ruz y J. Coquelet (Eds.), Convivencia escolar y calidad de la educación (pp. 97-112). Maval.

Pedragosa, M. A. (2018). El conocimiento sobre la enseñanza y su construcción en docentes universitarios. Tesis doctoral. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/70661

Pedragosa, M. A. (2020). Orientación educativa Universitaria: acciones de intervención integral. En A.M., Palacios, M.A. Pedragosa y M. Querejeta (Coords.), Conocimiento psicoeducativo en acción (pp. 80-90). Editorial de la Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/112620

Provalis Research. (2004). QDAMiner [software].

Seidmann, S. (2015). Identidad personal y subjetividad social: educación y constitución subjetiva. Cadernos de Pesquisa, 45(156), 344-347. https://doi.org/10.1590/198053143204

Terigi, F. (23 de febrero de 2010). Las cronologías de aprendizaje: un concepto para pensar las trayectorias escolares [conferencia]. Jornada de Apertura de Ciclo Lectivo 2010. Santa Rosa, La Pampa, Argentina.

Published

2023-12-27

How to Cite

Mingari Louzán, L. A., Mónaco, M. S., & Ravettino, C. B. (2023). The coexistense of students entering Educational Sciences: Contributions to guidance and social inclusion in the university. Orientación Y Sociedad, 23(2), e067. https://doi.org/10.24215/18518893e067

Issue

Section

Transferencia en extensión universitaria