Questions about artificial intelligence in the guidance processes

Authors

  • Mirta Gavilán Universidad Nacional de La Plata, Asociación Iberoamericana de Orientación Educativa y Laboral, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24215/18518893e068

Keywords:

guidance, questions, ICTs, processes, artificial intelligence

Abstract

This work is a version of the inaugural conference of the V Ibero-American Guidance Congress (V Congreso Iberoamericano de Orientación: un Mundo Diverso y Tecnológico: Dilemas para la Orientación en Iberoamérica),organized by Asociación Iberoamericana de Orientación Educativa y Laboral (AIdOEL) and the School of Psychology (Facultad de Psicología) of Universidad Nacional de San Luis, that took place in October 2023.The questions that arise in the field of guidance in relation to the use of information and communication techniques (ICT) are displayed through three investigations with their corresponding developments. Likewise, the new contributions that are arising in guidance are analysed due to the presence of the so-called artificial intelligence (AI) and the new developments in the different fields of activity. These issues are considered in light of new indicators, therefore new questions arise.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mirta Gavilán, Universidad Nacional de La Plata, Asociación Iberoamericana de Orientación Educativa y Laboral, Argentina

Doctora en Psicología y licenciada en Trabajo Social, directora de la revista internacional e interdisciplinaria Orientación y Sociedad, investigadora de nivel 1 de Ciencia y Técnica de la Universidad Nacional de la Plata (UNLP)  y presidenta de la Asociación Iberoamericana de Orientación Educativa y Laboral (AIdOEL)

References

Asociación Iberoamericana de Orientación Educativa y Laboral. (2020). Encuesta a profesionales de la orientación educativa y laboral: informe 2020. https://www.aidoel.org/ver-ENCUESTA+A+PROFESIONALES+DE+LA+ORIENTACION+EDUCATIVA+Y+LABORAL%3A+INFORME+2020-9505

Bohoslavsky, R. (1974). La orientación vocacional: la estrategia clínica. Nueva Visión.

Bosada Morán, M. (1 de marzo de 2023). La inteligencia artificial y las TIC en la orientación: aplicaciones, beneficios retos. Educaweb. Recuperado el 19 de octubre de 2023 de https://www.educaweb.com/noticia/2023/03/01/ia-tic-orientacion-beneficios-retos-21157/

Gavilán, M. (2006). La transformación de la orientación vocacional: hacia un nuevo paradigma. Homo Sapiens.

Gavilán, M. (2020). La orientación entre la pandemia y el futuro. Orientación y Sociedad, 20(1), e018.

Josserme, R. (2020). Orientación educativa y tecnologías: uso de recursos digitales virtuales y tecnológicos en equipos de orientación educativa durante la pandemia. Orientación y Sociedad, 20(2), e024.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2022). Recomendación sobre la ética de la inteligencia artificial adoptada el 23 de noviembre de 2021.

Organización De las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2024). Foro global sobre la ética de la IA 2024: 5-6 febrero 2024, Kranj, organizado por el gobierno de Eslovenia. https://www.unesco.org/es/forum-ethics-ai#

Singularity Experts SL. (2019). Singularity Experts [plataforma online]. https://singularity-experts.com/es/

Sobrado Fernández, L. M., Ceinos Sanz, C. y García Murias, R. (2012). Utilización de las TIC en orientación profesional: experiencias innovadoras. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 9(23), 2-10.

Published

2024-08-27

How to Cite

Gavilán, M. (2024). Questions about artificial intelligence in the guidance processes. Orientación Y Sociedad, 24(1), e068. https://doi.org/10.24215/18518893e068