The different models of guidance in the light of its history
DOI:
https://doi.org/10.24215/18518893e069Keywords:
guidance, history, models, praxis, interdisciplinary fieldsAbstract
In this work, a historical-conceptual journey will be made, giving an account of the emergence of guidance as a scientific practice towards the beginning of the 20th century, until its present-day concept as a multiple and complex interdisciplinary field. To do this, we will begin with an approach to the concept of orientation, four stages of the emergence of orientation will be outlined schematically. The delimitation of these stages, like any chronological cut, turns out to be arbitrary for the purposes of this work. In each of the stages the general characteristics of the main models, theories and approaches of guidance in the United States and Europe on the one hand, and, on the other hand, in the Latin American context, with special reference to our country, Argentina, are highlighted. In this journey we will try to point out how the different guiding practices have developed until its conception today as a complex praxis of intervention where a plurality of theoretical frameworks and conceptual approaches converge.
Downloads
References
Álvarez Gonzalez, M. (1995). Orientación profesional. Cedecs.
Borsch, B., Funes, A. P. y Laguens, A. (2022). Las teorías de referencia en orientación vocacional. Articulación clínica. En M. Di Meglio (Coord.), La complejidad y los abordajes en orientación: articulaciones conceptuales en el contexto del siglo XXI (pp. 24-40). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/137587
Castignani, M. L. (2024). Orientación vocacional: programa 2024 [programa de asignatura universitaria]. Facultad de Psicología, Universidad Nacional de La Plata.
Cattaneo, M. E. (2020). Acerca de la orientación psicológica en diferentes campos. Orientación y Sociedad, 19(2), e014.
Dagfal, A. A. (2009). La psicología durante el primer peronismo: orientación profesional y psicotecnia (1943-1955). En A. A. Dagfal (Ed.), Entre París y Buenos Aires: la invención del psicólogo (1942-1966) (pp.171-191). Paidós.
Dagfal, A. A. (2012). Historias de la psicología en la argentina (1890-1966): entre ciencia natural y disciplina del sentido. Ciencia Hoy, 21(126), 21-25.
Di Meglio, M. (2022). Aproximaciones para pensar la orientación. En M. Di Meglio (Coord.), La complejidad y los abordajes en orientación: articulaciones conceptuales en el contexto del siglo XXI (pp. 12-16). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/137602
Di Meglio, M., De Ortúzar, V., Ruiz, M. E., García, M. N., Castignani, M. L., Hernández Hilario, V., Quiroga, M. y Lachalde, M. L. (2022). Intervenciones en orientación: repensado el modelo teórico operativo. En M. Di Meglio (Coord.), La complejidad y los abordajes en orientación: articulaciones conceptuales en el contexto del siglo XXI (pp. 48-53). Editorial de la Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/137623
Gavilán, M. (2006). La transformación de la orientación vocacional. Hacia un nuevo paradigma. Homo Sapiens.
Gavilán, M. (2015). Desde la salud mental a la salud integral: aportes de la psicología preventiva. Lugar.
Holland, J. I. (1975). La elección vocacional: teorías de las carreras (J. Brash, trad.). Trilla.
Morin, E. (1994). Introducción al pensamiento complejo (M. Pakman, trad.). Gedisa. (Trabajo original publicado en 1990)
Müller, M. (2007). Genealogía y ecología de la orientación. Aprendizaje Hoy, XXVII(68), 11-21.
Rascovan, S. (2013). Orientación vocacional, las tensiones vigentes. Revista Mexicana de Orientación Educativa,10(25), 47-54.
Roe, A. (1949). Psycological examinations of eminent biologists. Journal of Consulting Psychology, 13(4), 225-246. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/h0058767
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 María Laura Castignani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.