Discovering potentialities through a vocational-occupational orientation process: Experience of group workshops with young people in Entre Ríos

Authors

  • Carina Daniela Hess Pontificia Universidad Católica, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Argentina
  • Fátima Soledad Schönfeld Pontificia Universidad Católica, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24215/18518893e073

Keywords:

vocational-ocupational guidance, group workshops, young people, resources, potentialities

Abstract

This paper makes reference to a vocational-occupational guidance process carried out in the form of group workshops in the city of Paraná, Entre Ríos. The objective of the workshops was to favour the process of vocational choice based on the self-knowledge of the oriented and the knowledge of the occupational reality. The interviews were complemented with the administration of different specific techniques such as inventories, questionnaires, projective tests, among others. With regard to the results obtained, the process contributed to the discovery by the participants of their resources, strengths, talents and abilities, which favoured a subsequent free and autonomous vocational choice based on these potentialities.  During this process, a climate of trust, warmth and respect was fostered, thus valuing the guidance counsellor-guidance counselee bond. In addition, there was flexibility to adapt and make modifications as the course progressed, taking into account the needs, interests and preferences of the participants. At all times, the aim was for the subjects to play a proactive role and to be the protagonists of the process and of their vocational choice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carina Daniela Hess, Pontificia Universidad Católica, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Argentina

Doctora y licenciada en Psicología, docente, investigadora y becaria posdoctoral de Universidad Católica Argentina-Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas.

Fátima Soledad Schönfeld, Pontificia Universidad Católica, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Argentina

Doctora y licenciada en Psicología, docente, investigadora y becaria posdoctoral de Universidad Católica Argentina-Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas.

References

Aisenson, D., Cortada de Kohan, N., Siniuk, D., Rivarola, R., Schwarcz, J. y Virgili, N. (2009). La orientación vocacional en las escuelas argentinas. Necesidad de políticas públicas y de nuevas prácticas de orientación. Anuario de investigaciones, 16, 137-146.

Ballesteros Jiménez, S. (1994). Psicología general II: un enfoque cognitivo. Universitas.

Bohoslavsky, R. (1971). Orientación vocacional. La estrategia clínica. Nueva Visión.

Dell’Olio, N. y Amadío, D. (2002). Práctica institucional de la OV. El rol del orientador: impacto y efecto del mismo. IX Jornadas de Investigación “Presente y futuro de la investigación en Psicología”. Facultad de Psicología (UBA), Buenos Aires (Argentina).

Dominguez, V. C. (2021). El proceso de orientación vocacional grupal con adolescentes, como oportunidad para la reflexión conjunta acerca de las vicisitudes de la elección vocacional. Una experiencia en el Servicio de Orientación Vocacional Ocupacional (S.O.V.O) de la UNSAM [Trabajo final de grado, Universidad de San Martín]. https://ri.unsam.edu.ar/handle/123456789/1643

Fogliatto, H., Pérez, E., Olaz, F. y Parodi, L. (2003). Cuestionario de Intereses Profesionales Revisado. (CIP-R). Análisis de sus propiedades psicométricas. Evaluar, 3(1), 61-79. https://doi.org/10.35670/1667-4545.v3.n1.607

Gardner, H. (2001). Estructura de la mente. La teoría de las inteligencias múltiples. Editorial Fondo de Cultura Económica. (Trabajo original publicado en 1993)

Gelvan de Veinsten, S. (1994). La elección vocacional-ocupacional. Marymar. (Trabajo original publicado en 1989)

Gorostiaga, M. (2010). Cómo colaborar con la orientación vocacional de los jóvenes. Aique.

Gullco, A. y Di Paola, G. (1993). Orientación vocacional: una estrategia preventiva. Vocación.

Josserme, R. (octubre de 2016). La orientación vocacional y ocupacional en el sistema universitario argentino. IV Encuentro Nacional de Servicios de Orientación Universitaria “Hacia una mirada interdisciplinaria”. Universidad Nacional de La Plata (Argentina).

Ley 26206 de 2006. Ley de Educación Nacional. 14 de diciembre de 2006. https://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/120000-124999/123542/texact.htm

Ley 9890 de 2008. Ley Provincial de Educación de Entre Ríos. 22 de diciembre de 2008.

López Bonelli, A. R. (2003). La orientación vocacional como proceso. Bonum.

Mosca De Mori, A. y Santiviago, C. (2010). Conceptos y herramientas para aportar a la orientación vocacional ocupacional de los jóvenes. MIDES.

Müller, M. (1986). Orientación vocacional: aportes clínicos y educacionales. Miño y Dávila.

Müller, M. (1994). Descubrir el camino: nuevos aportes educacionales y clínicos de orientación vocacional. Bonum.

Rascovan, S. (2013). Orientación vocacional, las tensiones vigentes. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 10(25), 47-54.

Rascovan, S. (2023). La orientación vocacional como experiencia subjetivante. Tilde Editora. (Trabajo original publicado en 2016)

Ruíz, M. E. (2021). El rol del psicólogo en el diseño y dictado de talleres de orientación vocacional-ocupacional [tesis de grado, Universidad Católica de Córdoba]. http://pa.bibdigital.ucc.edu.ar/id/eprint/2938

Veccia, T. A. (Comp.). (2014). Técnicas y métodos cualitativos en evaluación psicológica. Lugar Editorial.

Published

2024-08-27

How to Cite

Hess, C. D., & Schönfeld, F. S. (2024). Discovering potentialities through a vocational-occupational orientation process: Experience of group workshops with young people in Entre Ríos. Orientación Y Sociedad, 24(1), e073. https://doi.org/10.24215/18518893e073

Issue

Section

Transferencia en extensión universitaria