Old age and construction of projects: Between the time of the subject and the times of culture

Authors

  • Marisa Viviana Ruiz Universidad Nacional de San Luis, Argentina
  • Diana Andrea Delfino Universidad Nacional de San Luis, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24215/18518893e074

Keywords:

old age, culture, subjectivity, desire, project

Abstract

For almost thirty years, Universidad Nacional de San Luis has become the setting for the Program Elderly People (PAM, for its initials in Spanish), which offers people aged 60 and over courses and workshops that are renewed each year according to the interests of the participants. Belonging to this space places them as PAM students, which implies an institutional reference and, at the same time, it is a place inhabited in the first person that, as valuable as it is, is chosen and sustained as a terrain for the deployment of personal projects. Talking about old age means referring to a social construction, a discursive category of science and culture that throughout history has shaped perceptions and attitudes towards it. Likewise, talking about a subject in the time of old age entails addressing it in its singularity, in which the dimension of desire comes into play. Accounting for the complex network of social and singular reasons that make possible the opening of an educational space for older adults and their choice as a new starting point, always renewed, to move towards a future, constitutes the purpose of this work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marisa Viviana Ruiz, Universidad Nacional de San Luis, Argentina

Licenciada en Psicología, profesora asociada de Psicología Evolutiva II y coordinadora del Programa Adultos Mayores en la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de San Luis.

Diana Andrea Delfino, Universidad Nacional de San Luis, Argentina

Especialista en Educación Superior, profesora adjunta de Psicoanálisis Escuela Francesa en la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de San Luis.

References

Castoriadis, C. (1998). El psicoanálisis, proyecto y elucidación. Nueva Visión. (Trabajo original publicado en 1992)

Ciano, N. (2018). Proceso específico de orientación para adultos mayores [tesis de doctorado, Universidad Nacional de La Plata]. http://hdl.handle.net/10915/66102

Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. (1996). La educación encierra un tesoro: informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. Ediciones UNESCO.

Freud, S. (1992). De guerra y muerte. Temas de actualidad. En sus Obras completas. Vol. XIV (J. L. Etcheverry, trad.) (pp. 273-303). Amorrortu. (Trabajo original publicado en 1915)

Freud, S. (1992). La transitoriedad. En sus Obras completas. Vol. XIV (J. L. Etcheverry, trad.) (pp. 304-311). Amorrortu. (Trabajo original publicado en 1916)

Gavilán, M. (2006). La transformación de la orientación vocacional. Hacia un nuevo paradigma. Homo Sapiens.

López, R. (s/f). Sobre la pertinencia del psicoanálisis en la vejez. Instituto del Campo Freudiano, Sección Clínica de Madrid (Nucep). https://nucep.com/publicaciones/sobre-la-pertinencia-del-psicoanalisis-en-la-vejez/

Miller, J.-A. (2020). Interpretar al niño. En J.-A. Miller (Ed.), De la infancia a la adolescencia (pp. 25-36). Paidós.

Petriz, G. M., Bravetti, G. y Canal, M. (Mayo de 2008). Tiempo, temporalidad, finitud en el sujeto mayor [presentación en congreso]. II Congreso de Psicoanálisis de las Configuraciones Vinculares. Asociación Argentina de Psicología y Psicoterapia de Grupo, Buenos Aires (Argentina).

Ruiz, M. V., Scipioni, A. M. y Lentini, D. F. (2008). Aprendizaje en la vejez e imaginario social. Fundamentos en Humanidades, XI(17), 221-233.

Published

2024-08-27

How to Cite

Ruiz, M. V., & Delfino, D. A. (2024). Old age and construction of projects: Between the time of the subject and the times of culture. Orientación Y Sociedad, 24(1), e074. https://doi.org/10.24215/18518893e074

Issue

Section

Transferencia en extensión universitaria