Dignity in vocational election: The case of young people with disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18518893e089

Keywords:

Young people with disabilities, dignity, self-determination, access to employment, professional mediation

Abstract

Since the Convention on the Rights of Persons with Disabilities (Organización de las Naciones Unidas, 2006) was adopted, the right to work and employment has been proclaimed through labour inclusion on equal terms and based on reasonable adjustments. Almost twenty years after its proclamation and a quarter of a century into the new millennium, young people with disabilities still face social disadvantages arising from stigma and prejudice and the failure to effectively consider their dignity. This paper is a contribution from the field of ethics applied to professional interventions with these groups. On the one hand, we focus our analysis on the idea of dignity, its relationship with the principles of equality, non-discrimination and protection, and the treatment of the autonomous-vulnerable human condition, aimed at self-determination, which is always possible. On the other hand, we offer reflections based on extension experience with young people with disabilities in workshops, with the aim of linking the end of their education with employment projects for the near future. We conclude with the importance of professional mediation, going beyond the mere proclamation of rights and accompanying these individuals in this stage of decision-making.

Author Biography

  • María José Sánchez Vazquez, Universidad Nacional de La Plata, Argentina

    Doctora en Psicología, profesora titular ordinaria e investigadora de categoría 1 en la Universidad Nacional de La Plata.  

References

Borzi, S. y Sánchez Vazquez, M. J. (2022). El derecho a la inclusión escolar y el rol docente en el nivel inicial. En G. Sanmartín, S. Borzi, M. J. Sánchez Vazquez, G. Aronson, L. L. Caicedo Obando, V. d. C. Casal, F. Gispert, G. V. Maurin, C. Padín y R. S. Ortega (Eds.), Educación inclusiva para niñas y niños con discapacidades: derechos de las infancias, cuidado y formación docente (pp. 29-50). Novedades Educativas.

Domingo Moratalla, T. y Domingo Moratalla, A. (2013). La ética hermenéutica de Paul Ricoeur. Hermes.

Etxeberria, X. (1998). Lo humano irreductible de los derechos humanos. Cuadernos Bakeaz, (28), 2-16.

Etxeberria, X. (2011). La Convención de la ONU sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad: la perspectiva ética. Siglo Cero. Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, 42(237), 33-46.

Etxeberria Mauleon, X. (2021). Dependencia, interdependencia, autonomía. Revista Española de Discapacidad, 9(1), 241-246. https://doi.org/10.5569/2340-5104.09.01.12

Gracia, D. (1998). Ética de los confines de la vida. El Búho.

Honneth, A. (2009). Críticas del agravio moral: patologías de la sociedad contemporánea. (Trad. P. Storandt Diller). Fondo de Cultura Económica.

Horacio. (1986). Epístolas: Libros I-II. (Trad. T. Herrera Zapién, 2º ed.). Universidad Nacional Autónoma de México. (Trabajos originales publicados entre c. 20 a. C. y c. 13 a. C.).

Kant, I. (2004). Respuesta a la pregunta: ¿Qué es la Ilustración? Terramar.

Office of the High Commissioner on Human Rights of the United Nations Library (Comp.). (2020). World Conference on Human Rights, Vienna, 14-25 June 1993: 1st plenary meeting, 14 June 1993 [transcripciones de archivos de audio de los discursos pronunciados en inglés y de las interpretaciones en inglés de los discursos en otros idiomas, archivo PDF]. https://www.ohchr.org/en/about-us/history/vienna-declaration

Oliveros, O. y Vallejo, G. (2008). La orientación del siglo XXI y su responsabilidad social. Orientación y Sociedad, (8), 83-89.

Organización de Naciones Unidas. (2023). Creer en algo mejor: forjando el futuro mediante la participación significativa de las personas jóvenes con discapacidad. ONU.

Pinto, M. (1997). Temas de derechos humanos. Editores del Puerto.

Ricoeur, P. (2008). Lo justo 2: estudios, lecturas y ejercicios de ética aplicada. Trotta.

Sánchez Vazquez, M. J. (2016). El tratamiento sobre la autonomía/vulnerabilidad de la condición humana desde la ética ricoureana. En M. J. Sánchez Vazquez (Coord.), Contribuciones éticas al ámbito científico y profesional de la psicología (pp. 44-51). Editorial de la Universidad Nacional de La Plata. http://hdl.handle.net/10915/54177

Sánchez Vazquez, M. J. (2022). Inclusión social, autodeterminación y derechos de jóvenes con discapacidades. Aportes para una articulación entre el ámbito educativo y el laboral. En Y. Herrera Núñez, R. Cruz Vadillo y J. A. Salinas Herrera (Eds.), Comunicación y educación para la paz: voces de América Latina (pp. 181-207). Ediciones USTA.

Sánchez Vazquez, M. J. y Cardós, P. D. (2020). La formación en ética profesional en las carreras de Psicología (Universidad Nacional de la Plata): un estudio sobre perspectivas de docentes y graduadas/os. Orientación y Sociedad, 19(2), e013.

Schorn, M. (2013). Discapacidad. Una mirada distinta, una escucha diferente. Lugar.

United Nations Population Fund, Global Network of Young Persons with Disabilities and Youth Coalition. (2023). Manifesto on: Meaningful youth engagement for young persons with disabilities.

Downloads

Published

2025-12-10

How to Cite

Sánchez Vazquez, M. J. (2025). Dignity in vocational election: The case of young people with disabilities. Orientación Y Sociedad, 25(2), e089. https://doi.org/10.24215/18518893e089