The political potentiality of montage in Walter Benjamin: formal variations to question the spectator in mass culture
DOI:
https://doi.org/10.24215/18536212e059Keywords:
Walter Benjamin, montage, cinema, epic theater, avant-gardeAbstract
The distinction made by Walter Benjamin at the end of the essay on the work of art about the aestheticization of politics and the politicization of art has given rise to opposing readings on the relationship between form and content as regards art’s connection with the mass public. Here we ask how technical reproducibility can favor an active viewer response to a product of the culture industry which, initially, aims at duplicating the illusion of reality through reactionary clichés. We will focus on the paradigmatic case of post-auratic art par excellence: the cinema.
References
Amiel, V. (2005). Estéticas del montaje (M. Perriaux y V. Carmona, trads.). Abada.
Benjamin, W. (1989). Pequeña historia de la fotografía. En Discursos interrumpidos I (J. Aguirre, trad.) . Taurus.
Benjamin, W. (1991). Gesammelte Schriften (tomos I-VII) (R. Tiedemann y H. Schweppenhäuser, eds.). Suhrkamp.
Benjamin, W. (1999). Tentativas sobre Brecht. Iluminaciones III (J. Aguirre, trad.). Taurus.
Benjamin, W. (2008.). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica [1936]. En R. Tiedemann y H. Schweppenhäuser (eds.), Obras (libro I, vol. 2., pp. 49-85) (J. Barja, F. Duque y F. Guerrero, trads.). Abada.
Benjamin, W. (2008.). Sobre algunos motivos en Baudelaire. En R. Tiedemann y H. Schweppenhäuser (eds.), Obras (libro I, vol. 2, pp. 205-259).
Benjamin, W. (2014). Sobre Kafka. Textos, discusiones, apuntes. (M. Dimópulos, trad.). Eterna cadencia.
Benjamin, W. (2016). Infancia en Berlín hacia 1900. El Cuenco de Plata.
Buck-Morss, S. (2001). Dialéctica de la Mirada. Walter Benjamin y el proyecto de los Pasajes (N. Rabotnikof, trad.). La balsa de la medusa.
Buck-Morss, S. (2014). Walter Benjamin, escritor revolucionario. La Marca Editora.
Huyssen, A. (2006). Después de la gran división: modernismo, cultura de masas, Posmodernismo. Adriana Hidalgo.
Monnoyer, J. (2012). Noticia (Sobre La obra de arte en la época de su reproducción mecánica). En W. Benjamin, Escritos franceses (H. Pons, trad.) (pp. 155-163). Amorrortu.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Nicolás Aragoita

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Desde 2019, el sitio y todos sus contenidos se encuentran bajo una licencia internacional Creative Commons BY-NC-SA 4.0.
Acorde a estos términos, los materiales se pueden compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia.
De 2011 (número 1) a 2018 (número 9), Plurentes. Artes y Letras publicó bajo la Licencia CC BY 3.0 Unported los artículos de investigación, y la producción musical y literaria, y bajo la Licencia CC BY-NC-ND 3.0 Unported la producción visual. Desde 2019 (número 10), todos sus contenidos se publican bajo una licencia CC BY-NC-SA 4.0 Internacional.












