What's new?
Exploration on the piano. Incursion for a sound poetics
DOI:
https://doi.org/10.24215/18536212e096Keywords:
piano teaching, extended techniques, sound exploration, current music, composer Mariana MendesAbstract
This proposal is centered on teaching the piano with a repertoire based on current music. Considering the composition and interpretation of the instrument, with a focus on the incorporation of extended techniques and the search for new sonorities, it is proposed that train performers develop creative and exploratory skills from the beginning of their study of the instrument. Recognizing the importance of current written music, as well as the access to works by avant-garde composers, repertoire recently composed by the Brazilian composer Mariana Mendes will be used.
References
Aguerre, A. (2022). BBA 2022-2026. Proyecto Académico y de Gestión. Bachillerato de Bellas Artes "Francisco A. de Santo", Universidad Nacional de La Plata.
Badenas, R. y Posse, R. (2022). El valor de los valores. La importancia de su transmisión. Asociación Casa Editora Sudamericana.
Boulez, P. (1984). Puntos de Referencia (Trad. E. Prieto). Editorial Gedisa S.A. (Trabajo original publicado en 1981).
Cabrelles Sagredo M. (2006). El paisaje sonoro: una experiencia basada en la percepción del entorno acústico cotidiano. Revista de Folklore, 26(302). https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcxs7k0
Coll, C., Martín, E. y Onrubia, J. (2001). La evaluación del aprendizaje escolar: dimensiones psicológicas, pedagógicas y sociales. En C. Coll, J. Palacios y A. Marchesi (Eds.), Desarrollo psicológico y educación, II. Psicología de la educación escolar (pp. 549-574). Alianza Editorial.
Delalande, F. (1995). La Música es un juego de niños (Trad. S. Artal). Ricordi Americana. (Trabajo original publicado en 1984).
Dewey, J. (1949). El arte como experiencia. Fondo Cultura Económica.
Hallam, S. (2001). The development of metacognition in musicians: Implications for education. British Journal of Music Education, 18(01), 27-39. https://doi.org/10.1017/S0265051701000122
Tierno, B. (2012). La educación inteligente. Grupo Planeta.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gabriela Judith Bantar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Desde 2019, el sitio y todos sus contenidos se encuentran bajo una licencia internacional Creative Commons BY-NC-SA 4.0.
Acorde a estos términos, los materiales se pueden compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia.
De 2011 (número 1) a 2018 (número 9), Plurentes. Artes y Letras publicó bajo la Licencia CC BY 3.0 Unported los artículos de investigación, y la producción musical y literaria, y bajo la Licencia CC BY-NC-ND 3.0 Unported la producción visual. Desde 2019 (número 10), todos sus contenidos se publican bajo una licencia CC BY-NC-SA 4.0 Internacional.












