What's new?

Exploration on the piano. Incursion for a sound poetics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18536212e096

Keywords:

piano teaching, extended techniques, sound exploration, current music, composer Mariana Mendes

Abstract

This proposal is centered on teaching the piano with a repertoire based on current music. Considering the composition and interpretation of the instrument, with a focus on the incorporation of extended techniques and the search for new sonorities, it is proposed that train performers develop creative and exploratory skills from the beginning of their study of the instrument. Recognizing the importance of current written music, as well as the access to works by avant-garde composers, repertoire recently composed by the Brazilian composer Mariana Mendes will be used. 

References

Aguerre, A. (2022). BBA 2022-2026. Proyecto Académico y de Gestión. Bachillerato de Bellas Artes "Francisco A. de Santo", Universidad Nacional de La Plata.

Badenas, R. y Posse, R. (2022). El valor de los valores. La importancia de su transmisión. Asociación Casa Editora Sudamericana.

Boulez, P. (1984). Puntos de Referencia (Trad. E. Prieto). Editorial Gedisa S.A. (Trabajo original publicado en 1981).

Cabrelles Sagredo M. (2006). El paisaje sonoro: una experiencia basada en la percepción del entorno acústico cotidiano. Revista de Folklore, 26(302). https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcxs7k0

Coll, C., Martín, E. y Onrubia, J. (2001). La evaluación del aprendizaje escolar: dimensiones psicológicas, pedagógicas y sociales. En C. Coll, J. Palacios y A. Marchesi (Eds.), Desarrollo psicológico y educación, II. Psicología de la educación escolar (pp. 549-574). Alianza Editorial.

Delalande, F. (1995). La Música es un juego de niños (Trad. S. Artal). Ricordi Americana. (Trabajo original publicado en 1984).

Dewey, J. (1949). El arte como experiencia. Fondo Cultura Económica.

Hallam, S. (2001). The development of metacognition in musicians: Implications for education. British Journal of Music Education, 18(01), 27-39. https://doi.org/10.1017/S0265051701000122

Tierno, B. (2012). La educación inteligente. Grupo Planeta.

Published

2024-10-29

Issue

Section

Pedagogical Proposals

How to Cite

Bantar, G. J. (2024). What’s new? Exploration on the piano. Incursion for a sound poetics. Plurentes. Artes Y Letras, 15, 096. https://doi.org/10.24215/18536212e096