Manage sounds, share senses: learning to learn in instrument classes

Authors

  • Carlos Dicundo Bachillerato de Bellas Artes, Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/18536212e010

Keywords:

learning, teaching, piano, metacognition, autonomy

Abstract

The following article preserves the structure and content of a pedagogical proposal written for the UNLP undergraduate schools Teaching Recruitment and Selection Process. The theme revolves around the teaching of piano at the "Prof. Francisco A. De Santo" School of Fine Arts in the city of La Plata. From a socio-constructivist conception of teaching and learning, it sets the Learn to Learn competence as the central axis for the development of students’ subjectivity and autonomy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguerre, A. (2017). BBA Texturas Reunidas. Proyecto académico y de gestión 18-22. La Plata: Bachillerato de BA. UNLP.

Aguerre, A. (2007). La decodificación e interpretación de textos musicales en la enseñanza instrumental. Ideas para una nueva educación II. La Plata: Bachillerato de BA. UNLP.

Alvarez, A. y Del Rio Pereda, P. (1990). Educación y desarrollo. La teoría de Vygotsky y la zona de desarrollo próximo. En J. Palacios González, A. Marchesi Ullastres y C. Coll (comp.), Desarrollo psicológico y educación (vol. 2, p. 93-119). Recuperado de https://mcesuvaq.files.wordpress.com/2013/08/9-educacic3b3n-y-desarrollo.pdf

Arturi, M. y Acevedo, A. M. (compiladores) (2004). Bachillerato de Bellas Artes. Ideas para una nueva educación. La Plata: Edición del Bachillerato de Bellas Artes de la UNLP.

Arturi, M. y Acevedo, A. M. (compiladores) (2007). Bachillerato de Bellas Artes. Ideas para una nueva educación II. La Plata: Edición del Bachillerato de Bellas Artes de la UNLP.

Bertone, F. (2016). Proyecto de gestión Departamental. Departamento de discursos musicales. La Plata: Universidad Nacional de La Plata.

Competencia para aprender a aprender. Marco teórico (2012) Recuperado de http://ediagnostikoak.net/edweb/cas/materiales-informativos/ED_marko_teorikoak/Aprender_a_aprender.pdf

Domingo Roge, A. (s.f.) El profesional reflexivo (D.A. Schön) Descripción de las tres fases del pensamiento práctico. Recuperado de http://www.academia.edu/28190466/El_profesional_reflexivo

Efrón, R. (1996). Subjetividad y adolescencia. En I. Konterllnik y C. Jacinto (comp.), Adolescencia, pobreza, educación y trabajo. Buenos Aires: Losada - UNICEF.

Feldman, D. (2015). Para definir el contenido notas y variaciones sobre el tema en la universidad. Recuperado de http://revistas.unlp.edu.ar/TrayectoriasUniversitarias

Feldman, D. y Palamidessi, M. (2001). Programación de la enseñanza en la universidad. Problemas y enfoques. Colección Universidad y Educación. Serie Formación Docente Nº1. Buenos Aires: Editorial de la Universidad Nacional de General Sarmiento.

Hemsy de Gainza, V. y Kesselman, S. (2003). Música y Eutonía. El cuerpo en estado de arte. Buenos Aires: Editorial Lumen.

Ministerio de Educación (2008). Lineamientos Curriculares para la Educación Sexual Integral. Programa Nacional de Educación Sexual Integral. Ley Nacional N° 26.150. Buenos Aires: Ministerio de Educación.

Lanz, Z. M. (2006). Aprendizaje autorregulado: el lugar de la cognición, la metacognición y la motivación. Estudios Pedagógicos, XXXII(2), 121-132. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=173514131006

Ley 26.150: Programa Nacional de Educación Sexual Integral Ley 26.150. Boletín Oficial de la República Argentina, Buenos Aires, Argentina, 24 de octubre de 2006.

Lluch Molins, L. y Portillo Vidiella, M. C. (2018). La competencia de aprender a aprender en el marco de la educación superior. Revista Iberoamericana De Educación, 78(2), 59-76. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/view/3183

Monereo, C., Pozo, J. I. y Castelló, M. (2001). La enseñanza de estrategias de aprendizaje en el contexto escolar. En C. Coll, J. Palacios y A. Marchesi (Coord.). Psicología de la educación escolar. Madrid: Editorial Alianza. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/261082782_La_ensenanza_de_estrategias_de_aprendizaje_en_el_contexto_escolar

Moral Santaella, C. (2008). Aprender a pensar- Aprender a aprender. Habilidades de pensamiento y aprendizaje autorregulado. Bordón. Revista de Pedagogía, 60(2), 123-137. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/29019

Morchio, I. L. (Coord.) (2015). Aprender a aprender como meta de la Educación Superior. Desde la comprensión de cómo aprende el alumno universitario a la promoción del aprendizaje autorregulado. Buenos Aires, Argentina: Editorial Teseo. Recuperado de http://bdigital.uncu.edu.ar/8360

Pozo, J. I. y Monereo, C. (2010). Aprender a aprender cuando los contenidos son el medio. Aula de innovación educativa, 190, 35-37. Recuperado de https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/668584/aprender_pozo_aie_2010.pdf?sequence=1

Ramírez, S. (2013). Proyecto académico y de gestión Período 2014- 2018. La Plata: Bachillerato de Bellas Artes Prof. Francisco A. De Santo. Universidad Nacional de La Plata.

Reyes Carretero Torres, M. y Fuentes Agustí, M. (2010). La competencia de aprender a aprender. Aula de innovación educativa, 192, 7-10. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/132092907.pdf

Stubley, E. V. (1992). Fundamentos filosóficos. En R. Colwell (coord.), Handbook of Research on Music Teaching and Learning: a project of the Music Educators National Conference. España: Editorial Schirmer Books.

Torrado, J. A. y Braga, M. (2016). Gestionando la comunicación emocional desde los sonidos: una oportunidad para la música en la educación del siglo XXI. Pirineos.Revista de la Consejería de Educación de la Embajada de España en Andorra, 12, 112-115. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/ejemplar?codigo=450320&info=open_link_ejemplar

Torrado, J. A. y Pozo, J. I. (2008). Metas y estrategias para una práctica constructiva en la enseñanza instrumental. Culture and Education, 20(1), 35-48. Recuperado de http://hdl.handle.net/10486/665297

Torrado, J. A., Casas, A. y Pozo, J. I. (2005). Las culturas de la educación musical: aprendiendo a interpretar un instrumento. Estudios de psicología, 6(2), 259-269. Recuperado de http://hdl.handle.net/10486/666792

Torrado, J. A., Casas, A. y Pozo, J. I. (2008). El aprendizaje y la enseñanza de la interpretación musical: cambiando las concepciones y las prácticas. Culture and Education, 20(1), 5-15. Recuperado de : http://hdl.handle.net/10486/665296

Published

2020-10-26

How to Cite

Dicundo, C. (2020). Manage sounds, share senses: learning to learn in instrument classes. Plurentes. Artes Y Letras, (11), 010. https://doi.org/10.24215/18536212e010

Issue

Section

Artículos de Investigación y Prácticas Pedagógicas