Music ant its modes of articulation in cinematographic storytelling
DOI:
https://doi.org/10.24215/18536212e004Keywords:
music, cinema, narration, function, articulationAbstract
This article is apparent from the final report of the Research Project "Music and its forms of articulation in film storytelling" developed at the Bachillerato de Bellas (UNLP). It's about the ways in which music is incorporated into a comprehensive work of cinematic art. Cinema has made a permanent use of music and in this field, it has developed forms of use, resources and criteria that identify it. Cinema and music have generated links of coherence, collaboration, solidarity and complementarity, which need to be investigated in order to achieve an in-depth knowledge of them.
Downloads
References
Adorno, T. y Eisler, J. (1976). El cine y la música. Madrid: Fundamentos.
Amiel, V. (2001). Estética del montaje. Madrid: Abada.
Aumont, J. (2010). El cine y la puesta en escena. Buenos Aires: Colihue.
Bonitzer, P. (2007). Desencuadres. Cine y pintura. Buenos Aires: Santiago Arcos.
Bonitzer, P. (2007). El campo ciego. Ensayos sobre el realismo en el cine. Buenos Aires: Santiago Arcos.
Bordwell, D. (2013). El significado del film. Barcelona: Paidós.
Bordwell, D. y Thompson, C. (1995). El arte cinematográfico. Barcelona: Paidós.
Burch, N. (1970). Praxis del cine. Madrid: Fundamentos.
Chion, M. (1993). La Audiovisión. Barcelona: Paidós.
Chion, M. (1995). La música en el cine. Barcelona: Paidós.
Cassetti, F. y Di Chio F. (2007). Como analizar un film. Barcelona: Paidós.
Cuellar, C. (1998). Cine y música. El arte al servicio del arte. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia, Servicio de Publicaciones.
De Arcos, M. (2006). Experimentalismo en la música cinematográfica. Madrid: Fondo de cultura económica.
Delleuze, G. (2009). La imagen-movimiento. Buenos Aires: Paidós.
Delleuze, G. (2011). Cine II, Los signos del movimiento y el tiempo. Buenos Aires: Cactus.
Gaudreault, A. y Jost, F. (1995). El relato cinematográfico. Barcelona: Paidós.
Mercado, G. (2011). La visión del cineasta. Salamanca: Anaya.
Morricone, E. y De Rosa, A. (2016). En busca de aquel sonido. Barcelona: Malpaso.
Nieto, J. (1996). Música para la imagen. La influencia secreta. Madrid: SGAE.
Padrol, J. (1988). Cine y música. Barcelona: Salvat.
Randel, D. (1986). Diccionario Harvard de la Música. España: Alianza.
Rodríguez Fraile, J. (2001). Ennio Morricone. Música, Cine e Historia. Badajoz: Diputación de Badajoz.
Rowell, L. (1985). Introducción a la filosofía de la música. Barcelona: Gedisa.
Rohmer, E. (2005). De Mozart en Beethoven. Madrid: Ardora.
Villain, D. (1997). El encuadre cinematográfico. Barcelona: Paidós.
Xalabarder, C. (1997). Enciclopedia de las bandas sonoras. Barcelona: Ediciones B.
Xalabarder, C. (2005). El guión musical en el cine. Barcelona: Conrado Xalabarder.
Xalabarder, C. (2013). Música de cine: una ilusión óptica. Barcelona: Conrado Xalabarder.
Zunzunegui, S. (1996). La mirada cercana. Barcelona: Paidós.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia.