Music ant its modes of articulation in cinematographic storytelling

Authors

  • Pablo Martín Loudet Bachillerato de Bellas Artes, Universidad Nacional de La Plata
  • Leonel Compagnet Bachillerato de Bellas Artes, Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/18536212e004

Keywords:

music, cinema, narration, function, articulation

Abstract

This article is apparent from the final report of the Research Project "Music and its forms of articulation in film storytelling" developed at the Bachillerato de Bellas (UNLP). It's about the ways in which music is incorporated into a comprehensive work of cinematic art. Cinema has made a permanent use of music and in this field, it has developed forms of use, resources and criteria that identify it. Cinema and music have generated links of coherence, collaboration, solidarity and complementarity, which need to be investigated in order to achieve an in-depth knowledge of them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T. y Eisler, J. (1976). El cine y la música. Madrid: Fundamentos.

Amiel, V. (2001). Estética del montaje. Madrid: Abada.

Aumont, J. (2010). El cine y la puesta en escena. Buenos Aires: Colihue.

Bonitzer, P. (2007). Desencuadres. Cine y pintura. Buenos Aires: Santiago Arcos.

Bonitzer, P. (2007). El campo ciego. Ensayos sobre el realismo en el cine. Buenos Aires: Santiago Arcos.

Bordwell, D. (2013). El significado del film. Barcelona: Paidós.

Bordwell, D. y Thompson, C. (1995). El arte cinematográfico. Barcelona: Paidós.

Burch, N. (1970). Praxis del cine. Madrid: Fundamentos.

Chion, M. (1993). La Audiovisión. Barcelona: Paidós.

Chion, M. (1995). La música en el cine. Barcelona: Paidós.

Cassetti, F. y Di Chio F. (2007). Como analizar un film. Barcelona: Paidós.

Cuellar, C. (1998). Cine y música. El arte al servicio del arte. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia, Servicio de Publicaciones.

De Arcos, M. (2006). Experimentalismo en la música cinematográfica. Madrid: Fondo de cultura económica.

Delleuze, G. (2009). La imagen-movimiento. Buenos Aires: Paidós.

Delleuze, G. (2011). Cine II, Los signos del movimiento y el tiempo. Buenos Aires: Cactus.

Gaudreault, A. y Jost, F. (1995). El relato cinematográfico. Barcelona: Paidós.

Mercado, G. (2011). La visión del cineasta. Salamanca: Anaya.

Morricone, E. y De Rosa, A. (2016). En busca de aquel sonido. Barcelona: Malpaso.

Nieto, J. (1996). Música para la imagen. La influencia secreta. Madrid: SGAE.

Padrol, J. (1988). Cine y música. Barcelona: Salvat.

Randel, D. (1986). Diccionario Harvard de la Música. España: Alianza.

Rodríguez Fraile, J. (2001). Ennio Morricone. Música, Cine e Historia. Badajoz: Diputación de Badajoz.

Rowell, L. (1985). Introducción a la filosofía de la música. Barcelona: Gedisa.

Rohmer, E. (2005). De Mozart en Beethoven. Madrid: Ardora.

Villain, D. (1997). El encuadre cinematográfico. Barcelona: Paidós.

Xalabarder, C. (1997). Enciclopedia de las bandas sonoras. Barcelona: Ediciones B.

Xalabarder, C. (2005). El guión musical en el cine. Barcelona: Conrado Xalabarder.

Xalabarder, C. (2013). Música de cine: una ilusión óptica. Barcelona: Conrado Xalabarder.

Zunzunegui, S. (1996). La mirada cercana. Barcelona: Paidós.

Published

2020-10-26

How to Cite

Loudet, P. M., & Compagnet, L. . (2020). Music ant its modes of articulation in cinematographic storytelling. Plurentes. Artes Y Letras, (11), 004. https://doi.org/10.24215/18536212e004

Issue

Section

Research Articles