ELSE didactics for teaching the mother tongue

Departmental research project

Authors

  • Paula Cristina Niemelä Bachillerato de Bellas Artes, Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/18536212e014

Keywords:

ELSE didactics, mother tongue, Language and Text Production, teaching practices, classroom activities

Abstract

This project set out to demonstrate that it is possible to teach the mother tongue through the strategies used to teach Spanish as a Second Language. For that, a bibliographic survey was carried out within the most up-to-date lines of reflection on the subject, from which the teaching criteria of Language and Text Production can be unified at our school. Teaching practices were also reviewed and basic secondary activities were reformulated. The testing of the activities in the classroom is pending, in order to evaluate their results.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguerre, A. (2017). Texturas reunidas. Proyecto académico y de gestión 18-22. La Plata: Bachillerato de Bellas Artes, UNLP.

Baralo, M. y Estaire, S. (2010). Tendencias metodológicas postcomunicativas. En Abelló, Ehlers y. Quintana (eds). Escenarios bilingües: el contacto de Lenguas en el Individuo y la Sociedad. Bern: Peter Lang.

Estal Villarino, M. G. (2019). [Revisión del capítulo Pedagogical choices in focus on form, por C. Doughty y J. Williams]. Antologías didácticas. Disponible en https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/antologia_didactica/gramatica/doughty_williams01.htm

Estaire, S. (2011). Principios básicos y aplicación del aprendizaje mediante tareas. Marcoele, Revista de diáctica ELE, 12.

Estal Villarino, M. G. (2019). [Revisión del capítulo From theory to practice: a teacher’s view, por E. Hinkel y S. Fotos]. Antologías didácticas. Disponible en https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/antologia_didactica/gramatica/doughty_williams01.htm

Martín Peris, E. (2004). ¿Qué significa trabajar con tareas comunicativas? Red ELE, 0. Disponible en https://marcoele.com/descargas/expolingua_1999.martinezgila.pdf

Martínez Gila, P. (1999). Actividades para la reflexión gramatical en el aula de Español/LE. Monográficos Marcoele, 9. Disponible en https://marcoele.com/descargas/expolingua_1999.martinezgila.pdf

Ortega Olivares, J. (1988) Algunas consideraciones sobre el lugar de la gramática en el aprendizaje del español/LE. RILCE. Revista de Filología Hispánica, 4, pp. 325-347.

Zanón, J. (Coord) (1999). La enseñanza del español mediante tareas. Col. E, Madrid: Edinumen.

Published

2020-10-26

How to Cite

Niemelä, P. C. (2020). ELSE didactics for teaching the mother tongue : Departmental research project. Plurentes. Artes Y Letras, (11), 014. https://doi.org/10.24215/18536212e014

Issue

Section

Artículos de Investigación y Prácticas Pedagógicas