Notes on Charly García

The speaker who does not distort

Authors

  • Sergio Pujol Facultad de Periodismo y Comunicación Social Universidad Nacional de La Plata. Investigador Independiente de CONICET

DOI:

https://doi.org/10.24215/18536212e019

Keywords:

Charly García, popular artist, argentinian music, rock, cultural field

Abstract

This article examines the musical knowledge of Charly García as a sociocultural differential in Argentinian rock. Since his debut in 1972 in the duet Sui Generis until his coronation as a pop icon in the 80's, this musician relied upon his musical training known as a symbolic capital to be legitimized as a popular artist and, at the same time, to legitimize Argentinian rock. His success can be measured by his transcendence beyond rock culture - it is impossible to view Argentinian music in the last 50 years without considering Charly García´'s work. This article aims at reflecting not so much on the musical “content” of the creator of No bombardeen Buenos Aires but on the resources he made use of to be recognized in a popular genre which was mistreated and disdained in its beginnings by part of the Argentinian cultural field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alabarces, P. (2016). Sinfonía para adolescentes. En J. Bella y F. García (2016), 100 veces Charly. Buenos Aires: ediciones B.

Bourdieu, P. (2011). Las estrategias de la reproducción social. Buenos Aires: Siglo XXI.

Braceli, R. (22 de noviembre de 2008). Ser Spinetta. La Nación, Cultura. Buenos Aires.

Conde, O. (2019). Charly García, 1983. Buenos Aires: Unipe.

Del Mazo, M. (2020). Entre lujurias y represión (Serú Girán: La banda que lo cambió todo). Buenos Aires: Sudamericana.

Di Pietro, R. (2017). Esta noche toca Charly. Buenos aires: Gourmet Musical.

Escofet, S. (2006). Un compositor integral. La Mano, 31(34).

Favoretto, M. (2014). Charly en el país de las alegorías. Buenos Aires: Gourmet Musical.

Fernández Bitar, M. (2015). 50 años de rock en Argentina. Buenos Aires: Sudamericana.

Gilbert, A. (2021). Satisfaction en la Esma. Música y sonido durante la dictadura (1976-1983). Buenos Aires: Gourmet.

Kureishi, H. (1996). Londres me mata. Barcelona: Anagrama

Madoery, D. (2021). Charly y la máquina de hacer música. Buenos Aires: Gourmet Musical.

Middleton, R. (1990). Studying Popular Music. Philadelphia: Open University Press.

Pujol, S. (2005). Rock y dictadura. Crónica de una generación (1976-1983). Buenos Aires: Emecé/Planeta.

Pujol, S. (2019). El año de Artaud. Rock y política en 1973. Buenos Aires: Planeta.

Riera, D. y Sánchez García, F. (2020). 15 años de entrevistas con Charly (1992-2007). Buenos Aires: Vademécum.

Rosso, A. (2006). Serú Girán y su tiempo. El fin de la inocencia. La Mano [número especial].

Said, E. (2009). Sobre el estilo tardío. Música y literatura a contracorriente. Buenos Aires: Debate.

Zarriello, M. (2016). No bombardeen Barrio Norte. Buenos Aires: Vademécum.

Published

2021-10-29

How to Cite

Pujol, S. (2021). Notes on Charly García: The speaker who does not distort. Plurentes. Artes Y Letras, (12), 019. https://doi.org/10.24215/18536212e019

Issue

Section

Research Articles