The musical text, structuring concept of a university teaching of musical interpretation
DOI:
https://doi.org/10.24215/18536212e020Keywords:
teaching, musical interpretation, University, musical textAbstract
The teaching and learning of musical interpretation at University can be approached in a different way from that inherited by educational tradition. Today there are concepts and theoretical frameworks which invite us to review and transform the traditional teaching model in this field. In turn, the University states how the teaching- learning process should be by providing the new theories and concepts with institutional support. On what theoretical-conceptual principles can a possible transformation in the teaching-learning process of musical interpretation at University be based? What institutional guidelines support and demand this transformation? To start giving answers, the concept of “musical text” is suggested here.
Downloads
References
Arturi, M. (2021). El Texto Musical. En M. Arturi y M. Leguizamón (Coords.) Lectura e interpretación musical. La formación pianística para directores y compositores. La Plata: Edulp Editorial de la Universidad de La Plata.
Arturi, M. y Leguizamón, M. (2021). Un perfil universitario para los alumnos de Lectura Pianística. En M. Arturi y M. Leguizamón (Coords.) Lectura e interpretación musical. La formación pianística para directores y compositores. La Plata: Edulp Editorial de la Universidad de La Plata
Bautista, A. y Fernandez-Morante, B. (2018). Monográfico sobre Investigación en Interpretación Musical: Implicaciones para el Desarrollo Profesional Docente. Psychology, Society, & Education, 10(1), pp. 1-13. ISSN 2171-2085 (print) / ISSN 1989-709X (online). DOI: https://doi.org/10.25115/psye.v10i1.1869
Bernárdez Sanchis, E. (1982). Introducción a la Lingüística del Texto. Madrid: Espasa-Calpe S.A.
Burwell, K. (2005). A degree of independence: teachers’ approaches to instrumental tuition in a university college. British Journal of Music Education, 22(3), 199-215. DOI: https://doi.org/10.1017/S0265051705006601
Ciapuscio, G. (1 de octubre de 2020). Textos de especialidad: algunas precisiones conceptuales para su enseñanza. Conferencia plenaria en las II Jornadas de Español para fines específicos de Viena, Austria. Recuperado de https://jefevicom.files.wordpress.com/2020/01/ii-jefevi-20-conferencia-plenaria.pdf
Davidson, L. y Scripp, L. (1989). Education and development in music from a cognitive perspective. En J.A. Sloboda (Ed.), Chidrens and the arts. Open University Press.
Davidson, L. y Scripp, L. (1992). Surveying the coordinates of cognitive skills in music. En R. Colwell (ed.), Handbook of research on music teaching and learning (pp. 392-413). New York: Schirmer Books.
Jorgensen, H. (2000). Student learning in higher instrumental education: who is responsible? British Journal of Music Education, 17(1), 67-77.
Lozano J., Peña Marín C. y Abril, G. (1979). Análisis del Discurso. Hacia una semiótica de la interacción textual. Madrid: Editorial Cátedra.
Musumeci, O. (2002). Hacia una educación de conservatorio humanamente compatible. Actas de la Segunda Reunión Anual de SACCOM. Quilmes
Pérez, O. G. (17 de diciembre de 2019). El texto artístico. Acento. Recuperado de https://acento.com.do/opinion/el-texto-artistico-8759294.html
Polanyi, M. (1962). Personal Knowledge: Towards a Post-critical Philosophy. 2a. ed. London: Routledge & Kegan Paul.
Pozo, J. I., Bautista, A. y Torrado, J. A. (2008). El aprendizaje y la enseñanza de la interpretación musical: cambiando las concepciones y las prácticas. Universidad Autónoma de Madrid y Real Conservatorio Superior de Música de Madrid.
Talens, J., Castillo, J. R., Tordera, A. y Hernández Esteve, V. (1995). Elementos para una semiótica del texto artístico. Madrid, Ediciones Cátedra S.A.
Universidad Nacional de La Plata (2009). Estatuto de la Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de https://unlp.edu.ar/gobierno/estatuto_unlp-4287
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia.