Intertextual Suspense: Echoes of Edgar Allan Poe in Alan Parsons Project Debut
DOI:
https://doi.org/10.24215/18536212e022Keywords:
intertextuality, rock culture, Edgar Allan Poe, reading, writingAbstract
The Reading and Writing Workshop I, dictated during the first year of the Bachelor's Degree in Social Communication and the Technical Degree in Public Communication and Politics of the Faculty of Journalism and Social Communication (UNLP), articulates communication, context and reading-writing skills. From this point of view, the pedagogical resource of music and songs allows for building an intertextual approach and recovering, as is the case of this article, the content of Tales of Mystery and Imagination, debut album of Alan Parsons Project (1976) and a conceptual tribute to the first collection of short stories by Edgar Allan Poe (published in 1908).
Downloads
References
Altman, B. (1976). Alan Parsons Project-Tales of Mystery & Imagination. En Rolling Stone Magazine. Estados Unidos. Recuperado de https://www.superseventies.com/parsonsalan.html
Aragón, M. R. (1997). La influencia del entorno social en la producción literaria de Edgar A. Poe. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 12. España.
Barthes, R. (1973). De la obra al texto. En Diálogos: Artes, Letras, Ciencias humanas, 9, 4(52), pp. 5-8. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/27933134
Belinche, M. (2015). El espíritu de Letras. En Revista Letras. La Plata: Facultad de Periodismo y Comunicación Social. Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de https://perio.unlp.edu.ar/letras/historico/letras3/arts/art1/mobile/index.html
Belinche, M. F. y Viñas, R. (2017). Leer en clave comunicacional: texto-contexto-autor. Material didáctico. Taller de Escritura 1. La Plata: Facultad de Periodismo y Comunicación Social. Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de https://perio.unlp.edu.ar/catedras/lecturayescritura/wp-content/uploads/sites/16/2020/03/Texto-contexto-autor.pdf
Borges, J. L. y de Torres Duggan, E. Z. (1967). Introducción a la literatura norteamericana. Buenos Aires: Columba.
Cambiasso, N. (2015). El discreto encanto de la progresía. En La Agenda Revista. Buenos Aires. Recuperado de https://laagenda.buenosaires.gob.ar/post/107215164015/literatura-el-discreto-encanto-de-la-progresia
Cortázar, J. (2013). Clases de literatura: Berkeley, 1980. Buenos Aires: Alfaguara.
Eufonía Eléctrica (2010). (1976) Alan Parsons Project ‘Tales Of Mystery And Imagination”. En Blog Eufonía Eléctrica. Recuperado de https://eufoniaelectrica.wordpress.com/2010/11/25/1976-the-alan-parsons-project-tales-of-mystery-and-imagination/
Fairclough, N. (2008). El análisis crítico del discurso y la mercantilización del discurso público: las universidades. En Discurso & Sociedad, 2(1), 170-185. Recuperado de http://www.dissoc.org/ediciones/v02n01/DS2(1)Fairclough.pdf
Gómez Capuz, J. (2009). Las letras de canciones de pop-rock español como textos poéticos: un modelo alternativo de educación literaria para ESO y Bachillerato. En Tonos Digital, 17. España. Recuperado de http://www.tonosdigital.es/ojs/index.php/tonos/article/view/305/216
Gómez Pérez, R. (1994). El rock: historia y análisis del movimiento cultural más importante del siglo XX. España: El Drac.
Kristeva, J. (1978). Semiótica 1. Madrid: Fundamentos.
Kubanke, U. (2016). Artrock-Klassiker mit Gaststar Orson Welles. En Laut.de Kritik. Alemania. Recuperado de https://www.laut.de/The-Alan-Parsons-Project/Alben/Tales-Of-Mystery-And-Imagination-106409
Linell, P. (1998). Discourse across boundaries: On recontextualizations and the blending of voices in professional discourse. En Text, 18. Estados Unidos. Recuperado de https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/text.1.1998.18.2.143/html
Manrique, D. (2003). Tales of mistery and imagination', de Alan Parsons Project. Diario El País. España. Recuperado de https://elpais.com/diario/2003/06/26/espectaculos/1056578403_850215.html
Pérez Pascual, Á. (1994). La poesía y el rock. En Pliegos de la Insula Barataria. Revista de creación literaria y de filología, (1). Recuperado de https://ebuah.uah.es/xmlui/bitstream/handle/10017/6983/poesia_perez_PIB_1994.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Poe, E. A. (1908). Tales of Mystery and Imagination. Londres: J. M. Dent and Sons, Ltd.
Reilly, P. (1976). Tales of Mystery & Imagination. En Stereo Review. Estados Unidos. Recuperado de https://www.superseventies.com/parsonsalan.html
Revista Pelo (1978). El Efecto Terapéutico. Revista Pelo (96). Recuperado de http://files.revistapelo.com.ar/pdf/096.pdf
Ruhlmann, W. (1976). Tales of Mystery & Imagination. En The All-Music Guide to Rock. Estados Unidos. Recuperado de https://www.superseventies.com/parsonsalan.html
Secul Giusti, C. E. (2017). Rompiendo el silencio: la construcción discursiva de la libertad en las líricas de rock-pop argentino durante el período 1982-1989 (Tesis de Doctorado). La Plata: Facultad de Periodismo y Comunicación Social. Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/59262
Secul Giusti, C. E., Moretti, J., e Inchaurrondo, N. (2018). Lectura y Escritura: una aproximación a los recursos didácticos. II Jornadas sobre las Prácticas Docentes en la Universidad Pública. La Plata: Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/72693
Secul Giusti, C. E. (2020). Un número que viene y va. En Actas de Periodismo y Comunicación. La Plata: Facultad de Periodismo y Comunicación Social. Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/113297
Steiner, G. (1995). Una lectura bien hecha. Revista Vuelta, 229, 6-12. Recuperado de https://d3atisfamukwh6.cloudfront.net/sites/default/files/files6/files/pdfs_articulos/Vuelta-Vol19_229_01LcBnHGStnr.pdf
Teijo, J. T. D. (1996). La figura del fantasma psicológico en los cuentos de Edgar Allan Poe. En Many sundry wits gathered together (pp. 119-126). Matematisk Institut.
Alan Parsons Project (1976). Tales of Mystery and Imagination. Reino Unido: 20th Century Records.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia.