Challenges and possibilities of hybrid education in times of pandemic

Authors

  • Mariela Viñas Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata https://orcid.org/0000-0002-4243-1445

DOI:

https://doi.org/10.24215/18536212e027

Keywords:

pandemic, education, hybrid education, technologies, interaction

Abstract

Due to the pandemic, educational institutions have been forced to transform their traditional education model into an online one. Those involved in this process (students, teachers and parents) had to organize themselves by incorporating technologies as a means for educational interaction and adapting to new learning styles. As a result, the traditional model is becoming a mixed model, known as hybrid education. In this article, we try to reflect on what this model is, what its benefitsdisadvantages are and, above all, if it will become the model of education in the future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acuña, M. (2020). Educación híbrida: transformando la educación tradicional. Recuperado de https://www.evirtualplus.com/educacion-hibrida/

Alvarez, S. M. (2020). El desafío de repensar la universidad en la era digital. Cuadernos Universitarios, 13(XIII), 09-26. Recuperado de http://revistas.ucasal.edu.ar/index.php/CU/article/view/297

Arias Ortiz, E.; Brechner, M.; Pérez Alfaro, M. y Vásquez, M. (2020). De la educación a distancia a la híbrida: 4 elementos clave para hacerla realidad. En 2 Hablemos de Política Educativa América Latina y el Caribe División de Educación - Sector Social. Recuperado de http://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/bid-hablemos-de-politica-educativa-2-de-la-educacion-a-distancia-a-la-hibrida.pdf

Berrocal de Luna, E. y Megías Ruiz, S. (2015). Indicadores de calidad para la evaluación de plataformas virtuales. Revista Internacional de Aprendizaje y Cibersociedad, 19(2). España. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/286923337_Indicadores_de_calidad_para_la_evaluacion_de_plataformas_virtuales

Deloya, J. (2021). Adiós a la escuela como la conocemos, viene la enseñanza híbrida. Aliat Universidades. Recuperado de https://www.dineroenimagen.com/blogs/aliat-universidades/adios-la-escuela-como-la-conocemos-viene-laensenanza-hibrida/132146

Digital Workers (2020). La educación híbrida no es Frankenstein. Recuperado de https://www.edix.com/es/instituto/educacion-hibrida/

Educación a distancia. La Plata: UNLP. Recuperado de https://unlp.edu.ar/educacionadistancia

González Frígoli, M. y Párraga, J. (2019). Culturas digitales ¿en qué contextos producimos? Jornadas de Investigación sobre Cuerpo, Arte y Comunicación. La Plata. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/90502

Hodges, Ch.; Moore, S.; Lockee, B.; Trust, T. y Bond, A. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. EDUCAUSE Review. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/340535196_The_Difference_Between_Emergency_Remote_Teaching_and_Online_Learning

Jamboard. Recuperado de https://jamboard.google.com/

Jitsi. Recuperado de https://meet.jit.si/

Meet. Recuperado de https://meet.google.com/

Mejía Gallegos, C.; Michalón Dueñas, D.; Michalón Acosta, R.; López Fernández, R.; Palmero Urquiza, D. y Sánchez

Gálvez, S. (2017). Espacios de aprendizaje híbridos. Hacia una educación del futuro en la Universidad de Guayaquil. MediSur, 15(3), 350-355. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2017000300010&lng=es&tlng=es

Moodle. Recuperado de https://moodle.org/?lang=es

Padlet. Recuperado de https://es.padlet.com/

Quiroga, S. R. (2014). Educación digital e hibridez escolar en Argentina. Contextos de Educación. Recuperado de https://www.hum.unrc.edu.ar/publicaciones/contextos/articulos/vol17/pdf/03.pdf

Ríos Sánchez, Y. (2021). La enseñanza post pandemia: retos y tendencias de la educación híbrida. Revista Plus Economía, 9(2), 107-112. Panamá. Recuperado de http://pluseconomia.unachi.ac.pa/index.php/pluseconomia/article/view/504

Servín, A. (2020). Hacia una educación híbrida ante la nueva normalidad. El Economista. Recuperado de https://www.eleconomista.com.mx/arteseideas/Hacia-una-educacion-hibrida-ante-la-nuevanormalidad-20200704-0022.html

Teams. Recuperado de https://www.microsoft.com/es-ar/microsoft-teams/log-in

Viñas, M. (2020). Educación a distancia: herramientas metodológicas aplicadas en Bibliotecología. I Seminario de la Realidad Bibliotecológica, 11 de noviembre. Docencia virtual en la educación superior: estrategias para la enseñanza en Bibliotecología y Ciencias de la Información. Lima, Perú. Recuperado de http://

www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.13968/ev.13968.pdf

Viñas, R.; Secul Giusti, C.; Viñas, M. y López, Y. (2017). La herramienta padlet como acto de comunicación digital. 4º Jornadas de TIC e Innovación en el Aula, 30 de octubre al 3 de noviembre. Más allá del Aula Virtual. "Otros Horizontes, otros desafíos". La Plata: UNLP. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/

trab_eventos/ev.10495/ev.10495.pdf

Webex. Recuperado de https://www.webex.com/

Zoom. Recuperado de https://zoom.us/es-es/meetings.html

Published

2021-10-29

How to Cite

Viñas, M. (2021). Challenges and possibilities of hybrid education in times of pandemic. Plurentes. Artes Y Letras, (12), 027. https://doi.org/10.24215/18536212e027

Issue

Section

Research Articles