Contributions to a critical and descolonial analysis of artistic sovereignty in Argentina

Authors

  • Mariela Alonso Producción de Textos A - Historia de las Artes Visuales 3. Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano. Facultad de Artes, Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/18536212e048

Keywords:

critical analysis, decoloniality, sovereignty, art, Argentina

Abstract

This article proposes a critical and decolonial analysis of the notion of artistic sovereignty in Argentina in order to contribute to the expansion of the epistemological field of the arts by questioning the traditional categories of analysis and their problematization from a new approach which allows to broaden the vision of the addressed phenomenon.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, M. (2018). ¿Un arte latinoamericano? En De Rueda, M. A. y Pérez Balbi, Magdalena I. Figuraciones de una modernidad descentrada. Derivas sobre algunos temas de las artes visuales en América Latina y Europa (1850-1950). La Plata, EDULP.

Alonso, M. (2015). El sistema de las artes y la primera modernidad en América Latina: la construcción de un arte nacional. En De Rueda, María de los Ángeles (comp). Itinerarios del Arte moderno entre América Latina y Europa 1830-1945: revoluciones, apropiaciones y críticas a la modernidad. La Plata, EDULP.

Alonso, M. (2010). Arte argentino del siglo XX. Una revisión en torno a tres problemas: figuración, invención, diversidad. En Arte argentino del siglo XX: figuración, invención, diversidad. Buenos Aires, UADE Art Institute, Septiembre 2010.

AA. VV. (15 de junio 2021). Eurocentrismo, colonialidad y museos. Charla entre lxs referentes del pensamiento decolonial, Walter Mignolo y Rita Segato(video). Moderador: Américo Castilla. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=59T_hON4v4U

Anderson, B. (1983). Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. Mexico DF, FCE. Recuperado de http://seminariocultura.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/90/2021/01/Anderson_benedict-_comunidades_imaginadas-completo.pdf

Escobar, T. (2011). Culturas nativas, culturas universales. Arte indígena: el desafío de lo universal. En Una teoría del arte desde América Latina. Madrid: Tumar; p. 31-53.

Flores Ballesteros, E. (2003) Lo nacional, lo local, lo regional en el Arte Latinoamericano: de la modernidad a la globalización y la antiglobalización. Revista Huellas, (3). Mendoza.

García Canclini, N. (1994) Culturas hibridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Buenos Aires: Grijalbo; p. 13-25.

Giunta, A. (Febrero 1996). América Latina en disputa. Apuntes para una historiografía del arte latinoamericano. Presentado en International Seminar Art Estudies for Latin American, Instituto de Investigaciones Estéticas, Oaxaca.

Rivera Cusicanqui, S. (2015). Sociología de la imagen: miradas ch'ixi desde la historia andina. Recuperado de https://www.professores.uff.br/ricardobasbaum/wp-content/uploads/sites/164/2020/09/Cusicanqui_Sociolog%c3%ada-de-la-imagen-Miradas-ch%e2%80%99ixidesde-la-historia-andina.pdf

Williams Crenshaw, K. (2011). Cartografiando los márgenes. Interseccionalidad, políticas identitarias, y violencia contra las mujeres de color. Revista de la UNCuyo. Recuperado de https://www.uncuyo.edu.ar/transparencia/upload/crenshaw-kimberle-cartografiando-los-margenes-1.pdf

Zapata Silva, C. (2018). El giro decolonial. Consideraciones críticas desde América Latina. Pléyade, Revista de Humanidades y Ciencias Sociales (21), 49-71. Recuperado de http://dx.doi.org/10.4067/S0719-36962018000100049

Published

2022-10-28

How to Cite

Alonso, M. (2022). Contributions to a critical and descolonial analysis of artistic sovereignty in Argentina. Plurentes. Artes Y Letras, (13), 048. https://doi.org/10.24215/18536212e048

Issue

Section

Popular Articles