How to decolonize our classrooms?
Considerations to incorporate an intersectional perspective into our History of Visual Arts classes (2nd year - Bachillerato de Bellas Artes, UNLP)
DOI:
https://doi.org/10.24215/18536212e049Keywords:
History of art, decolonial gaze, intersectional perspective, pedagogyAbstract
As teachers of the subject History of Visual Arts in second year of Bachillerato de Bellas Artes Secondary School, UNLP, we have noticed the reproduction of a Eurocentric and patriarchal story in its syllabus, which privileges the study of European artistic expressions from a predominantly male subjectivation and ignoring the historical, cultural and territorial diversity which other perspectives provide. To solve this problem, we have started a research project in order to incorporate in the planning and development of our subject an intersectional perspective which allows us to do an analysis of the visual culture by articulating the perspectives of class, gender, and ethnicity.
Downloads
References
Abu-Lughod, L. (1991). Writing against culture. Andamios. Revista de Investigación Social, 9 (19). Universidad Autónoma de la Ciudad de México.
Abu-Lughod, L. (2006). La interpretación de la(s) cultura(s) después de la televisión. Íconos. Revista de Ciencias Sociales (24). Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales. Ecuador.
Bang, N., Gentile, L. y Santarsiero, F. (2019). Historia de las Artes Visuales. 2do E.S. Ciclo Lectivo 2019 (Programa de materia). UNLP. Bachillerato de Bellas Artes “Prof. Francisco A. De Santo”.
Bang, N., Santarsiero, F., Savloff, L. y Zarauza, D. (2022). Programa de Historia de las Artes Visuales. 2do E.S. Ciclo Lectivo 2022 (Programa de materia). UNLP. Bachillerato de Bellas Artes “Prof. Francisco A. De Santo”.
Davis, A. (2004). Mujeres, raza y clase. Editorial Akal. España.
Federici, S. (2015). Calibán y la bruja: mujeres, cuerpo y acumulación originaria. Editorial Tinta Limón. Argentina.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Federico Santarsiero, Delfina Zarauza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia.