Between the ink and the movie screen: La guagua aérea
DOI:
https://doi.org/10.24215/18536212e056Keywords:
Puerto Rico, literature, cinema, nation, cultural identityAbstract
The work puts into dialogue the essay “La guagua aérea” (1983) by the Puerto Rican Luis Rafael Sánchez and the film which, based on it and with the same name, was produced by the Puerto Rican Luis Molina Casanova in 1993. Some of the most significant variations introduced in the base text (among others, chronological displacement, alteration of the focus and the narrative outline, character selection, cutout and expansion of scenes) are examined with the purpose of measuring the differentiated meanings the texts radiate about the ways of conceiving and configuring the Puerto Rican nation and cultural identity.
Downloads
References
Abreu-Torres, D. (2015). Nostalgia fílmica y celebración literaria: Dos perspectivas de La guagua aérea puertorriqueña. Contracorriente, 12(3), 398-412.
Álvarez Curbelo, S. (1997). Vidas prestadas: el cine y la puertorriqueñidad. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 23(45), 395-410.
Asociación de documentalistas puertorriqueños. (9 de marzo de 2021). Conéctate con AdocPR – Luis Molina Casanova [Archivo de Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=oWx7iKrp9Fs&ab_channel=AsociacióndeDocumentalistasdePuertoRico
Carrión Crespo, C. (2002). La música como instrumento de protesta obrera en Puerto Rico. Relats: una red de información sindical para América Latina. http://www.relats.org/index.html
Clifford, J. (1999). Itinerarios transculturales. Gedisa.
Díaz, L. (2001). Tránsitos y traumas en el discurso na(rra)cional puertorriqueño del siglo XX. En L. F. Díaz y M. Zimmerman (eds), Globalización, nación, postmodernidad: Estudios culturales puertorriqueños (pp. 255-279). Ediciones La Casa.
Díaz Quiñones, A. (1993). La memoria rota. Ediciones Huracán.
Díaz Zambrana, R. (2018). Los fantasmas de la nación colonial puertorriqueña en el filme Los condenados. Ciberletras. Revista de Crítica Literaria y de Cultura, 40, 15-29.
Duany, J. (2002). Nación, migración, identidad. Sobre el transnacionalismo a propósito de Puerto Rico. Nueva Sociedad, 178, 56-69.
Duany, J. (2003). Entre la Isla y la diáspora: los estudios sobre la migración en Puerto Rico y la Revista de Ciencias Sociales. Revista de Ciencias Sociales, 12, 102-115.
Duany, J. (2010). La nación en vaivén: identidad, migración y cultura popular en Puerto Rico. Ediciones Callejón.
Flores, J. (1997). Memorias (en lenguas) rotas - Broken English Memories. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 45, 341-350.
Flores, J. (2006). La diáspora como fuente y desafío. Nueva Sociedad, 201.
Gélida Vargas, J. (13 de mayo de 2011). El incierto proyecto del “cine nacional” puertorriqueño. 80grados.Net. https://www.80grados.net/el-incierto-proyecto-del-cine-nacional-puertorriqueno/
Gelpí, J. (1993). Literatura y paternalismo en Puerto Rico. Editorial de la Universidad de Puerto Rico.
Maldonado DeOliveira, D. (2011). Problematic Ideas of Puerto Rico in Puerto Rican Cinema: Luis Molina Casanova’s La guagua aérea. CENTRO Journal, 23 (1), 163-75.
Molina Casanova, L. (Director y productor). (1993). La guagua aérea [película].
Perivolaris, J. (2000). Puerto Rican Cultural Identity and the Work of Luis Rafael Sánchez. University of North Carolina.
Ramos, J. (1996). Paradojas de la letra. Ediciones eXcultura, Universidad Andina Simón Bolívar.
Rodríguez, M. C. y Almodóvar Ronda, R. (2021). Puerto Rico. Eje B: Los films más distinguidos del país con vínculos transnacionales. En J. Cossalter (coord.), Filmografías comentadas en América Latina (pp. 325-327). Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires. http://publicaciones.filo.uba.ar/filmografías-comentadas-en-américa-latina
Sánchez, L. R. (1966). En cuerpo de camisa. Ediciones Lugar.
Sánchez, L. R. (25 de septiembre de 1983). La guagua aérea. El Nuevo Día, 6-11.
Sánchez, L. R. (1994). La guagua aérea. Editorial Cultural.
Sánchez, L. R. (1997). No llores por nosotros, Puerto Rico. Ediciones del Norte.
Serrano Lebrón, A. (2010). Cine puertorriqueño e ideología: la década de 1990 y su vuelta al pasado. En R. Díaz-Zambrana y P. Tomé (eds.), Cinema paraíso: Representaciones e imágenes audiovisuales en el Caribe hispano (pp. 220-233). Isla Negra.
Trigo, A. (1997). Fronteras de la epistemología: epistemologías de la frontera. Papeles de Montevideo, 1, 71-89.
Trigo, A. (2016). Nuevos espacios transnacionales: migraciones, transmigraciones y diásporas. En M. E. Casaús Arzú y M. Macleod (eds.), América Latina: entre el autoritarismo y la democratización, 1930-2012 (pp. 195-220). Marcial Pons.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Gabriela Tineo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia.