Teaching human rights through art in the English class

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18536212e069

Keywords:

English foreign language, Juanito Laguna, human rights education, CLIL approach

Abstract

This teaching sequence was designed for the English classes in first year of Secondary School at Bachillerato de Bellas Artes. The main purpose is to teach foreign language contents (present simple – everyday actions) within the communicative context of analyzing Antonio Berni´s series Juanito Laguna as well as Human Rights Education. The sequence was planned to be developed within six (6) 40-minute teaching periods. By its end, students will have learned the foreign language contents, appreciated Berni´s work and reflected on the rights of children and teenagers in their everyday lives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguerre, A. (2017). Proyecto Académico y de Gestión 2018 -2022. Bachillerato de Bellas Artes, UNLP. https://www.bba.unlp.edu.ar/gestion_2018_2022

BMZ. Ministerio Federal de Cooperación Económica y Desarrollo de Alemania. (23 mayo de 2013). Children´s and young people´s rights [Archivo de video]. https://www.youtube.com/watch?v=mJggYdw3I0k

Borsotti, C. (2009). Temas de metodología de la investigación en ciencias sociales empíricas. Miño y Dávila.

Dirección General de Cultura y Educación. (2011). Diseño curricular para la educación secundaria. DGCyE de la Provincia de Buenos Aires.

Ellis, R. (2003). Task- Based Language Learning and Teaching. OUP.

Elola, N. y Toranzo, L. (2000). Evaluación educativa: una aproximación conceptual.

Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales.

Hymes, D. H. (1972). On Communicative Competence. En J. Pride y J. Holmes (eds.), Sociolinguistics. Harmondsworth, Penguin.

Lauria, A. y Llambías, E. (2023). Antonio Berni. Centro Virtual de Arte Argentino. http://www.cvaa.com.ar/02dossiers/berni/3_intro_01.php

Ley 26.601 de 2005. Ley de Protección Integral de los derechos de las niñas, niños y adolescentes.

Ley 26.606 de 2006. Ley de Educación Nacional.

Magenzdo, A. (2001). La pedagogía de los derechos humanos. Lima.

Mehisto, P., Marsh, D. y Frigols, M. J. (2008). Uncovering CLIL, Content and Language Integrated Learning in Bilingual and Multilingual Education. Macmillan.

Museo Malba. (28 noviembre de 2014). Antonio Berni - La historia de Juanito Laguna [Archivo de video]. https://www.youtube.com/watch?v=m9deXF8viyw.

Presidencia de la Nación. (2015). Cuaderno Pedagógico de Educación y Ampliación de Derechos.

Revista Noticias. (2000). Berni. Genios de la Pintura Argentina, 1. Editorial Perfil S.A.

UNICEF. (1989). The United Nations Convention on the Rights of the Child. https://downloads.unicef.org.uk/wp-content/uploads/2010/05/UNCRC_united_nations_convention_on_the_rights_of_the_child.pdf?_ga=2.186174890.268752407.1555583802-2017935933.1555583802

Published

2023-10-27

How to Cite

Castellani, E. (2023). Teaching human rights through art in the English class. Plurentes. Artes Y Letras, (14), 069. https://doi.org/10.24215/18536212e069

Issue

Section

Pedagogical Proposals