Marx´s criticisms of the modern world

Pedagogical proposal for Philosophy, 6th Year

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18536212e070

Keywords:

philosophy, alienation, emancipation, class struggle

Abstract

The following pages offer a pedagogical proposal related to some key aspects of Karl Marx’s philosophical view within the context of the subject Philosophy for 6th-year-students at Colegio Nacional Rafael Hernández (UNLP). Considering that philosophy as a discipline and to philosophise as an intellectual activity both allow to analyse significant problems, the proposal focuses on Marx’s ideas of “alienation” and “emancipation” and then returns to examine the situation of students in educational institutions, to promote a philosophical reflection based on reason and mutual respect.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Althusser, L. (1968). La revolución teórica de Marx (M. Harnecker, trad.). Siglo XXI.

Bermúdez Torres, V. (8 de abril de 2013). ¿Están alienados mis alumnos de secundaria? Filosofía para cavernícolas. http://filosofiacavernicolas.blogspot.com/2013/04/estan-alienados-mis-alumnos-de.html

Balibar, E. (2000). La filosofía de Marx (H. Pons, trad.). Nueva Visión.

Cutts, S. (Director) (2017). Happiness.

Fernández Vega, J. (2019). Estudio preliminar. En K. Marx, Manifiesto del partido comunista (pp. 7-21) (W. Roces, trad.). Prometeo. (Trabajo original publicado en 1848)

Ferrater Mora, J. (1984). Diccionario de Filosofía (Tomo 1). Alianza.

Garbarino, M. (2013). Marx, fuera de sus límites. En S. Solas, C. Oller y L. Ferrari (Coords.), Introducción a la filosofía, Argumentación filosófica, Lectura académica (pp. 152-181). Edulp. www.fahce.unlp.edu.ar/academica/Areas/filosofia/Catedras/introduccinalafilosofacarreradepsicologa/introduccion-a-la-filosofia-libro-de-catedra

Giddens, A. (1996). La Estructura de Clases en las Sociedades Avanzadas. Alianza.

Marcuse, H. (1972). Marx y el trabajo alienado (M. Rivas, trad.). Ediciones CEPE.

Marx, K. (2008). El Capital (Selección, Tomo 1, Vol. 1, Libro 1ro, Cap. 8, sección 3). (P. Scaron, P., ed. y trad.). Siglo XXI. (Trabajo original publicado en 1867)

Marx, K. (2010). El trabajo alienado. En Manuscritos económico-filosóficos (F. Aren, S. Rotemberg y M. Vedda, trad.). Colihue. (Trabajo original publicado en 1844)

Marx, K. (2019). Manifiesto del partido comunista (P. Ribas, trad.). Alianza. (Trabajo original publicado en 1848)

Milillo, L. y Peton, A. (en prensa). Estado, comunidad, poder. Comprendiendo el espacio de lo político. En A. Lufrano, L. Mattarollo y G. Salinas (Comps.), El aula abierta. La filosofía como pensamiento situado. Edulp.

Obiols, G. (2002). Una introducción a la enseñanza de la filosofía. Fondo de Cultura Económica.

Obiols, G. y Cerletti, A. (s/f). Modalidades y contenidos en la enseñanza filosófica. En Ficha de cátedra: Didáctica especial y prácticas de la enseñanza en filosofía. Universidad de Buenos Aires.

Parker, A. (Director) (1982). The Wall (escenas / tracks: The Happiest Days of Our Lives y Another Brick in the Wall, parte 2). Metro-Goldwyn-Mayer.

Peck, R. (Dir.) (2017). El joven Marx. Agat Films, Velvet Films, Rohfilms.

Reglamento General de los Establecimientos de Pregrado de la Universidad Nacional de La Plata. (2010). Colegio Nacional Rafael Hernández.

Suffern Quirno, D. (2022). Proyecto Académico y de Gestión, 2022-2026. https://www.nacio.unlp.edu.ar/

Vedda, M. (2008). Introducción. En K. Marx (2010). Manuscritos económico-filosóficos (pp. VII-XXXIII) (F. Aren, S. Rotemberg y M. Vedda, trad.). Colihue. (Trabajo original publicado en 1844)

Published

2023-10-27

How to Cite

Mattarollo, L. (2023). Marx´s criticisms of the modern world: Pedagogical proposal for Philosophy, 6th Year. Plurentes. Artes Y Letras, (14), 070. https://doi.org/10.24215/18536212e070

Issue

Section

Pedagogical Proposals