The presence of the absence

Encontrando a Víctor and Tiempo suspendido by Natalia Bruschtein

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18536212e085

Keywords:

dissapeared, film, testimony, documentary, intimacy

Abstract

Encontrando a Víctor and Tiempo suspendido by Natalia Bruschtein are two films which raise questions about the role of the documentary in the private lives of the children of the "disappeared" (in contrast to public denunciation) and the ways of bringing back the condemnation by emphasizing the abscence. Different devices, including testimony and photographs, enable an approach to these problems and a link between the viewer and the intimate space.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, G. (2005). Lo que queda de Auschwitz: el archivo y el testigo (Homo sacer III). Pre-Textos.

Amar Sánchez, A. A. (2020). El narrador, el testigo y la víctima. Los sujetos del testimonio. En M. Chiani y T. Basile (Comps.), Voces de la violencia: avatares del testimonio en el Cono Sur (pp. 33-52). Edulp.

Bartalini, C. (2021). Testimonio y autobiografía: hacia una noción de narrativas testimoniales del yo en el cine y la literatura de posdictadura argentina. Lexis, 45(1), 287-316. https://dx.doi.org/10.18800/lexis.202101.008

Bartalini, C. (2022). Una Memoria material del olvido. RevIISE - Revista De Ciencias Sociales y Humanas, 20(20), 99-111.

Bergala, A. (2008). Si ‘yo’ me fuera contado. En G. M. Gutiérrez (Coord.), Cineastas frente al espejo (pp. 27-33). T&B Editores.

Bruschtein, N. (2005). Encontrando a Víctor. Centro de Capacitación Cinematográfica.

Bruschtein, N. (2015). Tiempo suspendido. Centro de Capacitación Cinematográfica.

Langland, V. (2005). Fotografía y memoria. En E. Jelin y A. Longoni (Comps.), Memorias de la represión. Escrituras, imágenes y escenarios ante la represión (pp. 87-91). Siglo XXI.

Link, D. (2009). Fantasmas: imaginación y sociedad. Eterna Cadencia Editora.

Ricoeur, P. (2000). La memoria, la historia, el olvido. Fondo de Cultura Económica.

Stábile, A. A. (2015). El Yo autoral en los documentales del noventa. Mujeres que retornan por sus muertos. Arte e Investigación, (11), 106–113.

Published

2024-10-29

How to Cite

Ocroglich, M. J. (2024). The presence of the absence: Encontrando a Víctor and Tiempo suspendido by Natalia Bruschtein. Plurentes. Artes Y Letras, (15), 085. https://doi.org/10.24215/18536212e085

Issue

Section

Popular Articles