Digital Portfolio as an assessment tool to overcome the challenges of Oral Production in SSFL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18536212e080

Keywords:

oral production, Spanish, assessment, portfolio, technology

Abstract

Oral production in a foreign language has its own difficulties and it is considered one of the hardest skills to learn due to its “invisible nature”. With the aim to face the challenges that it presents, research was conducted to analyze the effect of the digital oral portfolio as a tool to assess the features of individual speech and those of the interaction in a summative and formative way. This portfolio includes a journal with the students' reflections placing them in the center of their learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACTFL. (1996). Performance descriptors for language learners. ACTFL Language Connects. https://www.actfl.org/educator-resources/world-readiness-standards-for-learning-languages

Baralo, M. (2000). El desarrollo de la expresión oral en el aula de E/LE. Monográfico de la Revista Carabela, 47, 5-36.

Barret, H. (2006). Reaserch and evaluating digital storytelling as a deep learning tool. Technology and Teacher Education Annual, 1, 647-654.

Barret, H. (2007). Researching electronic portfolios and learner engagement: The REFLECT Initiative. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 50(6), 436-449. http://dx.doi.org/10.1598/JAAL.50.6.2

Barret, H. (2011). Balancing the two faces of ePortfolios. Electronic Portfolios. https://sites.google.com/view/electronicportfolios/home

Bordón, T. (2004). La evaluación de la expresión oral y de la comprensión auditiva. En J. Sánchez Lobato e I. Santos Gargallo (Eds.), Vademécum para la formación de profesores. Enseñar Español como L2/LE (pp. 983–1.003). SGEL.

Bordón, T. (2006). La evaluación de la actuación oral en aprendices de EL2 mediante cuadros o escalas de niveles. Las destrezas orales en la enseñanza del español L2- LE [Ponencia]. XVII Congreso Internacional de la Asociación del Español como lengua extranjera (ASELE) (pp. 97-112). Logroño, España.

Bordón, T. (2008). Panorama histórico del desarrollo de algunas de las cuestiones fundamentales en la evaluación de segundas lenguas. MONOGRAFICOS marcoELE, 7. https://marcoele.com/panorama-historico-de-la-evaluacion/

Cassany, D. (1994). Enseñar lengua. Graó.

Consejo de Europa (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Instituto Cervantes. http://cvc.cervantes.es/obref/marco/

Escobar, C. (2001). El portfolio digital como instrumento de evaluación formativa en el aula de lengua extranjera [Tesis de doctorado, Universidad Autónoma de Barcelona]. http://hdl.handle.net/10803/4676

Escobar, C. (2004). Para aprender a hablar hay que querer decir algo. Glosas Didácticas. La Revista Electrónica Internacional, 12, 81-90.

Escobar, C. y Nussbaum, L. (2010). ¿Es posible evaluar la interacción oral en el aula? Monograficos marcoELE, 10.

García Doval, F. (2005). El papel de los portafolios electrónicos en la enseñanza- aprendizaje de las lenguas. Glosas Didácticas. La Revista Electrónica Internacional, 14, 112-119.

Krashen, S. (1977). Principles and practice in second language acquisition. Pergamon Press.

Latorre, A. (2003). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Graó.

Long, M. H. (1983). Native speaker/non-native speaker conversation and the negotiation of compre-hensible input. Applied Linguistics, 4, 126–141. https://doi.org/10.1093/applin/4.2.126

Luoma, S. (2004). Assessing Speaking. CUP.

Martínez Beltrán, A. (2008). Dificultades y precauciones en la evaluación oral de la lengua. MONOGRAFICOS marcoELE, 7.

Pinilla Gómez, R. (2004). La expresión oral. En J. Sánchez Lobato e I. Santos Gargallo (Eds.), Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2) / lengua extranjera (LE) (pp. 879–898). SGEL.

Pozo Llorente, M.T. y García Lupión, B. (2006). Los portafolios del alumnado: una investigación-acción en el aula universitaria. Revista de Educación, 341, 737-756.

Strickland, D. S. (1988). The teacher as researcher: Toward the extended professional. Language Arts, 65(8), 754-764. https://www.jstor.org/stable/41411454

Zull, J. (2002). The art of changing the brain. Routledge.

Published

2024-10-29

How to Cite

Núñez, V. T. (2024). Digital Portfolio as an assessment tool to overcome the challenges of Oral Production in SSFL. Plurentes. Artes Y Letras, (15), 080. https://doi.org/10.24215/18536212e080

Issue

Section

Research Articles