Grow up to tell the tale
The learning stories in the formation of young readers. An experience
DOI:
https://doi.org/10.24215/18536212e008Keywords:
secondary school, reading, literary texts, learning story, experienceAbstract
In this work we present a sequence of activities carried out with third year high school students, based on the reading of texts that can be considered within what literary theory calls "training story". This module was developed with the objective of providing reading experiences that would enable a dialogue with previous knowledge, the formulation of questions, the problematization of gender stereotypes, the identification with the protagonists or the placing of them in their place, but also the taking of distance to appreciate the literary character of the texts in order to provide aesthetic experiences.
Downloads
References
Borges, J. (1986). El etnógrafo. En Obras completas (p. 367). Buenos Aires: Emecé.
Bajtín, M. (2008). Estética de la creación verbal. Buenos Aires: Siglo XXI.
Colomer, T. (2005). Andar entre libros. La lectura literaria en la escuela. México: FCE.
De Diego, J. (1998). La novela de aprendizaje en Argentina. Orbis Tertius, 3(6), 15-40. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=arti&d=Jpr2723
De Diego, J. (2007). Literatura y educación. La novela de aprendizaje. Arrabal, revista de la Asociación Española de Estudios Literarios Hispanoamericanos, (5-6), 293-8.
Haddon, M. (2003). El curioso incidente del perro a medianoche. Barcelona: Salamandra.
Larrosa Bondía, J. (2000). Dar a leer, dar a pensar…, quizá. En W. Kohan y V. Waskman, (Comp.), Entre literatura y filosofía Filosofía para niños. Discusiones y propuestas (pp. 101-110). Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas.
Larrosa Bondía, J. (2006). Sobre la experiencia. Aloma: revista de psicologia, ciències de l’educació i de l’esport Blanquerna, (19), 87-112. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/Aloma/article/view/103367
López Gallego, M. (2013). Bildungsroman. Historias para crecer. Tejuelo. Revista de didáctica de la lengua y la literatura, (18), 62-75.
Moretti, F. (1987). The way of the world. The Bildungsroman in European Culture. London: Verso.
Petit, M. (2004). Lecturas: del espacio íntimo al espacio público. México: FCE.
Piglia, R. (1994). El gaucho invisible. En Cuentos morales (Antología 1961-1990) (pp. 41-44). Buenos Aires: Espasa Calpe.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia.