Grow up to tell the tale

The learning stories in the formation of young readers. An experience

Authors

  • Gerardo Javier Balverde Colegio Nacional de La Plata, Universidad Nacional de La Plata
  • Marcela Alicia García Colegio Nacional de La Plata, Universidad Nacional de La Plata
  • Susana Inés Souilla Colegio Nacional de La Plata, Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/18536212e008

Keywords:

secondary school, reading, literary texts, learning story, experience

Abstract

In this work we present a sequence of activities carried out with third year high school students, based on the reading of texts that can be considered within what literary theory calls "training story". This module was developed with the objective of providing reading experiences that would enable a dialogue with previous knowledge, the formulation of questions, the problematization of gender stereotypes, the identification with the protagonists or the placing of them in their place, but also the taking of distance to appreciate the literary character of the texts in order to provide aesthetic experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Borges, J. (1986). El etnógrafo. En Obras completas (p. 367). Buenos Aires: Emecé.

Bajtín, M. (2008). Estética de la creación verbal. Buenos Aires: Siglo XXI.

Colomer, T. (2005). Andar entre libros. La lectura literaria en la escuela. México: FCE.

De Diego, J. (1998). La novela de aprendizaje en Argentina. Orbis Tertius, 3(6), 15-40. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=arti&d=Jpr2723

De Diego, J. (2007). Literatura y educación. La novela de aprendizaje. Arrabal, revista de la Asociación Española de Estudios Literarios Hispanoamericanos, (5-6), 293-8.

Haddon, M. (2003). El curioso incidente del perro a medianoche. Barcelona: Salamandra.

Larrosa Bondía, J. (2000). Dar a leer, dar a pensar…, quizá. En W. Kohan y V. Waskman, (Comp.), Entre literatura y filosofía Filosofía para niños. Discusiones y propuestas (pp. 101-110). Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas.

Larrosa Bondía, J. (2006). Sobre la experiencia. Aloma: revista de psicologia, ciències de l’educació i de l’esport Blanquerna, (19), 87-112. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/Aloma/article/view/103367

López Gallego, M. (2013). Bildungsroman. Historias para crecer. Tejuelo. Revista de didáctica de la lengua y la literatura, (18), 62-75.

Moretti, F. (1987). The way of the world. The Bildungsroman in European Culture. London: Verso.

Petit, M. (2004). Lecturas: del espacio íntimo al espacio público. México: FCE.

Piglia, R. (1994). El gaucho invisible. En Cuentos morales (Antología 1961-1990) (pp. 41-44). Buenos Aires: Espasa Calpe.

Published

2020-10-26

How to Cite

Balverde, G. J. ., García, M. A. ., & Souilla, S. I. . (2020). Grow up to tell the tale : The learning stories in the formation of young readers. An experience. Plurentes. Artes Y Letras, (11), 008. https://doi.org/10.24215/18536212e008

Issue

Section

Artículos de Investigación y Prácticas Pedagógicas