Skills training in virtual practice
DOI:
https://doi.org/10.24215/24690090e052Keywords:
skills, Tic, assessment, rubricAbstract
At the Technician in Dental Assistance, since March when Obligatory Social Preventive Isolation was declared and until today, we have implemented synchronous and asynchronous virtual activities for the development of the thematic contents of the program. To create a teaching and learning context, we used the virtual environment of the institutional platform and videoconferences that, in addition to presenting low complexity in handling, accessibility from different devices, enabled dynamic interaction in a collaborative way. The challenge consisted in developing a proposal that would allow the development of knowledge, skills, attitudes and values related to dental care, in accordance with current regulations. This subject includes accreditation evaluations through practices made in service. However, the monitoring of learning and feedback are necessary for the acquisition of the relevant skills. For this reason, we elaborated a rubric for the evaluation of competences of assistance practice in the virtual teaching context. The use of qualitative assessment instruments contributes to improving the processes for the acquisition of competences and enables the student's commitment and self-assessment while promoting the culture of authentic assessment in higher education.
References
Alsina Matmija J y otros (2013). Rúbricas para la evaluación de competencias. Cuaderno de docencia universitaria 26. Ed. Octaedro. Barcelona, España.
Ambròs Alba (2009). La programación de unidades didácticas por competencias. Aula de Innovación Educativa. 180, 26-32
Anijovich Rebeca (2010). La evaluación significativa. Buenos Aires: Paidós
Camilioni Alicia R. W de (2008). El saber didáctico. Buenos Aires: Paidós
Davini María Cristina (2008). Métodos de enseñanza: Didáctica general para maestros y profesores. Buenos Aires: Santillana
Maggio Mariana (2014). Enriquecer la enseñanza superior: búsquedas, construcciones y proyecciones. InterCambios: Dilemas y Transiciones de la Educación Superior, 1 (1), 62-71
Rama C (2016). La fase actual de expansión de la educación en línea o virtual en América Latina. Universidades (70), 27-39 Recuperado de
https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37348529004
Reinoso-González Eduardo (2020). La videoconferencia como herramienta de educación: ¿qué debemos considerar? Rev. Esp. Edu. Med., 1: 60-65 Recuperado de:https://revistas.um.es/edumed/article/view/426421/282881
Rodríguez M (2011). Los entornos virtuales de aprendizaje como potenciadores del proceso educativo. Experiencia de su aplicación en la enseñanza presencial o semipresencial. Ponencia del XIV Congreso Internacional de Informática en la Educación, La Habana
Tejada Fernández José (2005). El trabajo por competencias en el prácticum: cómo organizarlo y cómo evaluarlo. REDIE, 7 (2), 1-31. Recuperado de:
http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412005000200013&lng=es&nrm=iso
Downloads
Published
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia, sin que sea necesario pedir permiso previo al editor o al/la autor/a.













