Interlevel articulation policies to improve the insertion process in higher education. Lives and experiences
DOI:
https://doi.org/10.24215/24690090e137Keywords:
articulation, interlevels, university, secondary, challengeAbstract
The pandemic has affect very hard to the education, especially at the secondary level, which reinforces the challenge of articulation between the middle level and the university.
In the current volatile, uncertain, complex and ambiguous context, it is important to provide signals and devices that accompany students who decide to continue their trajectories in transition instances that are usually more difficult because it is a new educational level and institutional environment.
The articulation conceived as a general frame of reference implies an integrating approach to the pedagogical task in both levels, which facilitates the continuity of educational trajectories, beyond the differences of each one.
Actions are required, among others, that allow secondary school students to make contact with institutions and actors of the higher level, to know and learn about it, as well as to generate teaching strategies and interlevel evaluation, in order to that what has been taught and learned can be retrieved and used by the student when necessary.
The objective of the work is to present the initial phase of a line of research in development referring to secondary-university articulation programs and actions implemented in recent years. The actions that are described as a result of their own experiences are therefore considered key informants.
References
Costa de Paula, M. F. (Coord.) (2011). La Democratización de la Educación Superior en América Latina. Límites y Posibilidades. EDUNTREF.
Ezcurra, A. M. (2011). Masificación y enseñanza superior: una inclusión excluyente. Algunas hipótesis y conceptos clave. En N. Fernández Lamarra y M. de F. Costa de Paula (Comps.), La democratización de la educación superior en América Latina. Límites y posibilidades. EDUNTREF.
Fernández Lamarra, N. (27 de noviembre de 2017). Argentina: Repensando la calidad de la educación superior. Noticias de América Latina https://www.nodal.am/2017/11/argentina-repensando-la-calidad-la-educacion-superior-norberto-fernandez-lamarra/
García de Fanelli, A. (2018). Panorama de la Educación Superior en Iberoamérica. Red Índices.
Gil, A. (2017). Políticas de articulación sin evaluación entre la escuela media y la educación superior: un estado del arte. Cuadernos de Polipub.org, (17), 1-18.
Haberfeld, L., Marquina, M. y Morresi, S. (2018). El sistema universitario argentino: situación, problemas y políticas. Cece.
Nayar, A. J (2010). La articulación entre escuela secundaria y universidad. Mimeo.
Otero, F. R. (2014). Proyectos de articulación escuela secundaria y estudios superiores: ¿otra gramática escolar para la conclusión del nivel medio? [Tesis de Doctorado, Universidad de San Andrés]. http://hdl.handle.net/10908/2725
Sautu, R. (2003). Todo es Teoría. Lumiere.
Strauss, A. y Corbin, J. (2022). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Contus.
Tafani, R., Roggeri, M., Chiesa, G. y Gaspio, N. (2012). La educación superior en Argentina. Revista de Salud Pública, 16(3), 56-70.
Tavela, D., Catino, M. y Forneris, M. (2019). Nexos: la educación como sistema. Programa de articulación entre la universidad y la escuela secundaria. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología, Ciudad Autónoma de Buenos Aires.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Diana Lis, Carolina Tarayre

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia, sin que sea necesario pedir permiso previo al editor o al/la autor/a.













