Change processes in national universities
A study on the institutional designs of the Teaching / Academic Career in Argentina
DOI:
https://doi.org/10.24215/24690090e001Keywords:
Universities, Teaching / Academic Career, Teacher evaluation, Institutional changesAbstract
The article presents an exploratory study on Teaching / Academic Career regimes (hereinafter, CD / CA) in a sample intentionally selected from public universities in Argentina. The theoretical perspective benefits from some conceptual tools of public policy analysis, by recovering the complexity of the process and the diversity of meanings in the implementation of policies at the same time, which seeks to identify changes in CD / CA designs from a institutional level A general argument from the research argues that the designs analyzed have diversity in their forms as a result of specific organizational configurations, while sharing certain common trends in the design of the CD / CA, which expresses new values and beliefs in around the regulation of the teaching profession.
References
Araujo, S. (2013). “Evaluación de la docencia en la universidad: cuestiones y sentidos en la definición de una propuesta”. Ponencia presentada en el VII Encuentro Nacional y IV Latinoamericano de la Universidad como objeto de investigación, San Luis: UNSL.
De Miguel Díaz, M. (1998). “La evaluación del profesorado universitario. Criterios y propuestas para mejorar la función docente”. Revista de Educación N° 315, 67-85. Recuperado de: http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:bb417012-8e71-408f-b446-3a5d7d1bc10b/re3150400463-pdf.pdf
Di Maggio, P. y Powell, W. (1999). “Introducción”. En Powell, W. y P. Di Maggio (eds.). El nuevo institucionalismo en el análisis organizacional, México: Fondo de Cultura Económica.
Fontaine, G. (2015). “Lecciones de América Latina sobre las dimensiones racionales, cognitivas e institucionales del cambio de políticas”. Íconos Revista de Ciencias Sociales, No. 53, Vol. 19, 11-30, doi: 10.17141/iconos.53.2015.1509
Garritz Ruiz, A. (2011). “Reflexiones sobre dos perfiles universitarios: el docente y el investigador”. Publicaciones Anuies, Nº 102, Vol. 26, 1-9, México, D.F. Recuperado de: http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista102_S1A1ES.pdf
Powell, W. (1999). “Expansión del análisis institucional”. En Powell, W. y P. Di Maggio (eds.). El nuevoinstitucionalismo en el análisis organizacional, México: Fondo de Cultura Económica.
Rovelli, L., De la Fare, M. y Lenz, S. (2016). “Expansión y nuevas configuraciones en los regímenes de Carrera Académica/docente en las universidades nacionales de la Argentina”. Revista Argentina de Educación Superior (RAES), núm. 12, 162-178. Recuperado de http://www.revistaraes.net/revistas/raes12_art7.pdf
Pérez, E. y Solanas, F. (2015). “Instrumentalización de la acción pública en educación superior en Argentina. Políticas sobre trabajo académico y negociación colectiva”. Íconos Revista de Ciencias Sociales, No. 53, Vol. 19, 67-84, doi: 10.17141/iconos.53.2015.1509.
Published
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia, sin que sea necesario pedir permiso previo al editor o al/la autor/a.













